Nowa technologia ładowania akumulatorów w Volkswagenie ID.R

Volkswagen
4.6.2019

System ładowania akumulatorów w Volkswagenie ID.R to nowa technologia, która znacznie wykroczyła poza zwyczajne zastosowanie w sporcie samochodowym. 

Można powiedzieć, że system ładowania elektrycznego Volkswagena ID.R to spore osiągnięcie inżynierskie. Próba ustanowienia nowego rekordu przejazdu w kategorii aut elektrycznych na liczącej 20,8 km Północnej Pętli Nürburgringu może się powieść tylko wtedy, gdy akumulatory Volkswagena ID.R są optymalnie naładowane. Żeby odnieść sukces francuski kierowca Romain Dumas na niemal trzykilometrowej prostej „Döttinger Höhe” na końcu Północnej Pętli musi mieć do dyspozycji pełną moc systemową wynoszącą 500 kW (680 KM).

Przejazd przez Północną Pętlę z wykorzystaniem maksymalnej mocy jest dla elektrycznego układu napędowego Volkswagena ID.R dużym wyzwaniem – twierdzi François-Xavier Demaison, dyrektor techniczny Volkswagen Motorsport – Decydujące znaczenie ma optymalne naładowanie akumulatorów przed startem oraz rekuperacja podczas jazdy.

Przy opracowywaniu akumulatorów modelu ID.R wykorzystano wiedzę i doświadczenia inżynierów z działu rozwoju samochodów seryjnych Volkswagena. Marc-Christian Bertram, szef działu Elektryki i Elektroniki w Volkswagen Motorsport, wyjaśnia, że – Układ elektroniczny ID.R jest chroniony przed promieniowaniem elektromagnetycznym systemu o wysokim napięciu. Tego rodzaju doświadczenia zbierane podczas startów elektrycznego ID.R będą później wykorzystywane przy konstrukcji seryjnych modeli z rodziny ID.

Przekazywana jest również wiedza na temat systemu ładowania akumulatorów, zarówno z zewnętrznego źródła prądu, jak i poprzez rekuperację (odzyskiwanie energii powstającej podczas hamowania) w czasie jazdy. W tymczasowym parku serwisowym, jaki urządzono na Nürburgringu, ID.R będzie zasilany energią elektryczną pochodzącą z dwóch systemów ładowania o niskiej mocy przyłączeniowej. – Dzięki temu system się nie przegrzeje, mimo że akumulatory zostaną naładowane w ciągu 20 minut – uzasadnia Bertram.

Do wewnętrznego systemu akumulatorów modelu ID.R podłączono dodatkowo klimatyzację, żeby niezależnie od temperatury na zewnątrz stworzyć jak najlepsze warunki do ładowania, a według Bertrama najlepiej jest, gdy akumulatory mają temperaturę 30 stopni Celsjusza. Tak jak podczas wyścigu górskiego na Pikes Peak do ładowania ID.R Volkswagen wykorzysta nowoczesny generator prądu. Przenośny agregat wykorzystuje do pracy naturalny surowiec jakim jest gliceryna, która podczas spalania jako paliwo nie emituje prawie żadnych szkodliwych substancji i jest niemal neutralna pod względem CO2.

Prawdziwe wyzwanie dla akumulatorów

O dużej efektywności Volkswagena ID.R świadczy również fakt, że energia uwalniana w procesie hamowania także zostaje wykorzystana. Elektryczne silniki pełnią wtedy rolę generatorów. Za pośrednictwem rekuperacji ID.R samodzielnie wytwarza około 10 procent potrzebnej energii. 

Podczas górskiego wyścigu Pikes Peak, którego trasa miała mniej więcej taką samą długość jak Północna Pętla, Romain Dumas zasiadający za kierownicą ID.R ustanowił w czerwcu 2018 roku nowy rekord. – Na Pikes Peak z maksymalnej mocy silnika ID.R korzystał przede wszystkim na stromych podjazdach, to one były największym wyzwaniem dla akumulatorów – mówi Bertram – Na Północnej Pętli takim wyzwaniem będą długie proste, na których maksymalna moc będzie potrzebna nawet przez minutę bez przerwy. Można się spodziewać, że na Północnej Pętli Volkswagen ID.R rozwinie średnią prędkość ponad 185 km/h.

Źródło: Volkswagen

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę