Nowe czujniki położenia wałka rozrządu i wału korbowego Denso
Denso wprowadziło do swojej oferty dwie nowe linii części – czujniki położenia wałka rozrządu i czujniki położenia wału korbowego. Nowe części są dostępne od września br.
8 nowych czujników położenia wału korbowego Denso ma 129 unikalnych zastosowań i pokrywa 2 mln pojazdów. Z kolei 5 numerów katalogowych czujników położenia wałka rozrządu zapewnia 119 unikalnych zastosowań i pokrywa 3,5 mln park pojazdów. Nowe części Denso mają szerokie zastosowanie w pojazdach marek Toyota i Lexus – szczegółowe informacje znajdują się w poniższych tabelach:
Jak działają czujniki położenia wałka rozrządu i wału korbowego?
Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego jest zamocowany na kadłubie silnika i skierowany w kierunku koła sygnałowego, zamontowanego na wale korbowym. Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego służy sterownikowi silnika (ECU) do określania położenia tłoka, w wybranym cylindrze, względem jego górnego martwego punktu (GMP), oraz do pomiaru prędkości obrotowej wału korbowego silnika, zarówno średniej, jak i chwilowej.
Na obwodzie koła sygnałowego, zamontowanego na wale korbowym silnika, są rozmieszczone 34 zęby, co 10°. Dwa zęby są zastąpione wypustem, który umożliwia określenie położenia tłoka w wybranym cylindrze względem jego górnego martwego punktu (GMP). Przy każdym obrocie wału korbowego, czujnik generuje 34 przebiegi sinusoidalne prądu przemiennego (AC). Sygnał ten jest przetwarzany na sygnał o przebiegu prostokątnym, który jest wykorzystywany do określania położenia tłoka w wybranym cylindrze, względem jego górnego martwego punktu (GMP) oraz do pomiaru średniej i chwilowej prędkości obrotowej wału korbowego silnika.
Czujnik położenia wałka rozrządu służy do określania jego ustawienia. Jest zamontowany w głowicy silnika i skierowany w kierunku koła sygnałowego, które jest osadzone na wałku rozrządu.
Na podstawie sygnału z czujnika położenia wałka rozrządu, sterownik silnika (ECU) wyznacza kąt położenia wałka rozrządu. Umożliwia to rozpoznanie, w którym suwie pracy jest określony z cylindrów.
Źródło: Denso