Nowe trendy w lakiernictwie

25.2.2019

O nowych rozwiązaniach i technikach stosowanych w branży lakierniczej rozmawialiśmy z Bartłomiejem Buddą, szefem technicznym w Dziale Wsparcia Technicznego w firmie CSV.

Czy dużym zmianom uległy stosowane techniki przygotowania powierzchni, nakładania lakieru, suszenia, samego sprzętu wykorzystywanego w branży lakierniczej?

Technologie napraw powłok lakierowych z roku na rok ulegają modyfikacjom /zmianom, które mają na celu głównie skrócenie czasu naprawy. Bo czas w tym całym procesie jest zazwyczaj najistotniejszy. W ofercie Grupy CSV mamy szereg produktów, dzięki którym możemy ten czas zaoszczędzić i jednocześnie utrzymać bardzo wysoki poziom wykonanej naprawy. Dla przykładu, podkład na nowe elementy, pod który nie jest wymagany proces szlifowania/matowania powierzchni. W przypadku jednego elementu, dzięki zastosowaniu tego typu podkładu, lakiernik oszczędza kilkanaście a nawet kilkadziesiąt minut pracy, nie mówiąc o materiale ściernym, który musiałby zużyć do tej czynności.

Kolejnym z wielu produktów jest szybkoschnący lakier bezbarwny. Nie dość, że oszczędzamy czas podczas lakierowania (nie wymaga czasu na odparowanie pomiędzy warstwami), to jeszcze czas schnięcia wynosi 10 minut w 60°C. W ostatnim czasie nowinką jest technologia UV, czyli produkty utwardzane za pomocą promieni UV. Do tych celów wykorzystuje się specjalnie przeznaczone lampy. Dla przykładu, podkład schnie 5 minut, a lakier bezbarwny do napraw punktowych 1,5 minuty.

Tak więc w branży lakierniczej cały czas coś się dzieje, zmienia i trzeba to uważnie śledzić, aby nie zostać z tyłu. Na szczęście Grupa CSV dysponuje licznym zespołem techników, którzy na bieżąco informują i szkolą naszych klientów.

W jaki sposób skraca się czas obsługi klienta, tj. proces lakierowania samochodu (pojedynczego elementu)?

Skrócić czas naprawy można przede wszystkim poprzez zastosowanie produktów szybkoschnących. Czyli podkłady, lakiery bezbarwne, ale również poprzez zastosowanie produktów łączących w sobie kilka funkcji tzw. 2w1. Dla przykładu, mamy w ofercie podkład, który jest „wypełniaczem”, a zarazem produktem antykorozyjnym. W innym przypadku lakiernik musiałby uzyć gruntu antykorozyjnego i podkładu wypełniającego, a tak użyje tylko jednego produktu, co znacznie skróci proces naprawy. Kolejny produkt 2w1 to szpachlówka o właściwościach antykorozyjnych. Użycie wcześniej wspomnianych produktów UV bardzo znacząco skróci taki czas naprawy. Tego typu produktów w naszej ofercie jest naprawdę sporo, po to aby zaspokoić potrzeby każdego lakiernika, ale również po to, aby dostosować dany produkt/proces do konkretnej naprawy.

Czy i jak na działalność firm z branży lakierniczej mają wpływ różnego rodzaju normy i przepisy prawne dot. np. kwestii ekologicznych?

Oczywiście, że przepisy dotyczące np. kwestii ekologii mają ogromny wpływ na działalność branży lakierniczej. Serwis lakierniczy musi się stosować do chociażby dyrektywy mówiącej o ograniczeniach VOC (LZO), czyli serwis lakierniczy powinien używać produktów o określonej dla danej grupy produktowej zawartości lotnych związków organicznych. Z tego chociażby względu na rynek weszły lakiery wodorozcieńczalne. Producenci oraz dostawcy muszą oczywiście tym zapotrzebowaniom sprostać.
 
Czy widać jakieś inne istotne zmiany, które determinują obecnie pracę lakierników w porównaniu do kilku lat wstecz?

Dzisiaj bardzo istotny jest czas naprawy. Dla właściciela pojazdu jest to bardzo istotny powód, czynnik który decyduje, gdzie odda samochód do naprawy. Drugim istotnym zjawiskiem, które zmieniło się na przestrzeni lat, a mającym również wpływ nad wyborem serwisu, który dokona naprawy, to oczekiwania właściciela pojazdu co do jakości wykonania naprawy. To z kolei wpływa bezpośrednio na pracę lakiernika, który chcąc sprostać oczekiwaniom dotyczącym jakości, jest poniekąd „zmuszony” do stosowania produktów wysokiej jakości, a także do ciągłego dokształcania się z aktualnie obowiązujących technologii naprawy powłoki lakierowej.
 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę