Nowe urządzenie NGK do testowania świec zapłonowych

NGK
27.8.2020

W niemieckim oddziale firmy NGK SPARK PLUG EUROPE uruchomiono nikatowe urządzenie które podczas testu poddaje świece zapłonowe działanui ciśnienia do 100 bar, aby przetestować ich zdolność zapłonu w czasie rzeczywistym. To dostarcza cennych informacji dla przyszłego downsizingu silników, jak również zarządzania reklamacjami. A to jeszcze nie wszystko: dwie zintegrowane kamery nagrywają  świece i dostarczają w ten sposób precyzyjną dokumentację video do wykorzystania.

Nasi eksperci techniczni w Niemczech spotkali się z wyzwaniem” – mówi Dawid Pauszek, Manager Technical Support Aftermarket Eastern Europe w NGK SPARK PLUG EUROPE – „Testery świec zapłonowych dostępne na rynku komercyjnym nie były w stanie wygenerować takiego samego ciśnienia, z jakim dzisiejsze silniki downsizing’owe oddziałowują na świece. Więc musieliśmy opracować własne rozwiązanie.

Dlatego trzy działy połączyły siły: Dział Jakości, Usług Technicznych i Centrum Techniczne opracowały wynalazek, który pomaga utrzymać jakość produktów firmy NGK SPARK PLUG na najwyższym poziomie. Po dwóch latach burzy mózgów i tworzenia prototypów inżynierowie firmy opracowali i skonstruowali swoje własne urządzenie do testowania najnowszych świec w warunkach rzeczywistych.

Zamiast najczęstszych 10 barów ta jednostka może podnieść ciśnienie aż do 100 barów. Komora ciśnieniowa, którą sami zaprojektowaliśmy, posiada wzierniki, które wytrzymują ciśnienie do 100 barów. Umożliwia to filmowanie zachowania się świecy i wydajności zapłonu za pomocą zainstalowanych szybkich kamer - i to w czasie rzeczywistym, z częstotliwością 1-150 kl./s (klatek na sekundę) ” – tłumaczy Dawid Pauszek.

Urządzenie do testowania świec zapłonowych NGK Nowe urządzenie znajduje się w Cetrum Technicznym NGK SPARK PLUG EUROPE w Niemczech.

Informacje ważne dla rozwoju przyszłych silników

Wyniki testów są zapisywane przez specjalny, nowoczesny program i wysyłane do odpowiedniego działu. Dział Usług Technicznych używa nowego testera głównie do sprawdzania jakości produktów i porównywania ich. Dział Badań i Rozwoju świec na rynek oryginalnego wyposażenia poszukuje informacji pomocnych do ich ulepszania. W rezultacie firma NGK SPARK PLUG jest w pełni przygotowana do tego, aby sprostać wymaganiom procesu downsizingu silników teraz i w przyszłości.  

Urządzenie do testowania świec zapłonowych NGK

Skąd pochodzi downsizing silników?

Tendencja do zmniejszania silnika wynika z prób konstruowania przez producentów samochodów bardziej wydajnych pojazdów, które emitują mniej dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń, aby osiągnąć ten cel, producenci coraz częściej konstruują małe silniki o zmniejszonej pojemności skokowej i mniejszej liczbie cylindrów” - wyjaśnia Dawid Pauszek

 

Najnowsze technologie takie jak doładowanie silnika spalinowego ( turbosprężarka, sprężarka mechaniczna) lub technologia bezpośredniego wtrysku paliwa wpłynęły na to, że mały silnik pracuje jak dużo większy. Dodatkowo, małe silniki są często lżejsze, co pozwoliło zredukować całkowitą wagę samochodu i poprawiło jego zwinność. Z kolei mniejsza ilość cylindrów oznacza mniejsze tarcie w silniku, poprawiając jego wydajność. Jednocześnie jednak ciśnienie w cylindrach oddziałowujące na świece rośnie do niespotykanych wcześniej poziomów. „Nie spodziewamy się, że ten trend się skończy” – podsumowuje Dawid Pauszek – „To jest raczej ewolucja. Ale z nowym wynalazkiem NGK SPARK PLUG jest przygotowana na dalszy rozwój silników”.  

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę