Nowinki technologiczne Yokohamy na Tokyo Motor Show

Yokohama
23.10.2019

Japońska marka opon premium – Yokohama, jak co roku pokaże się na Targach Tokyo Motor Show, aby zaprezentować nowe rozwiązania technologiczne i produkty koncepcyjne. Odwiedzający będą mogli sprawdzić jak działają aktualnie stosowane przez firmę technologie, a także zapoznać się z nowinkami, które mają zrewolucjonizować świat motoryzacji.

Nadchodzące 46. Targi Tokyo Motor Show 2019, które odbędą się w Tokyo Big Sight, Koto-ku, od 23 października do 4 listopada zapowiadają się niezwykle interesująco pod kątem nowości technologicznych. Yokohama Rubber zaprezentuje tu szereg nowinek, które albo już wykorzystuje w produkcji swoich opon, albo zamierza wdrożyć do produkcji w najbliższej przyszłości.

Do rozwiązań koncepcyjnych Yokohamy należą na przykład technologie kompatybilne z CASE (Connected, Autonomous, Shared & Services oraz Electric), czyli coraz bardziej popularną na świecie koncepcją wspólnego użytkowania samochodów i usług z tym powiązanych oraz samochodów elektrycznych. Wśród nich znajdują się opony koncepcyjne: Yokohama Intelligent Tire Concept operująca w ramach technologii IoT, czyli internetu rzeczy, Self-Seal Concept Tire zaprojektowana pod kątem wymagań pojazdów autonomicznych, samonapędowych oraz ekonomii współdzielenia, a także opona Silent Foam Hook-and-Loop Fastener Concept Tire minimalizująca generowany hałas.

Yokohama jest znana ze swoich rozwiązań proekologicznych, jak np. BluEarth, dlatego też i tym razem pokaże na targach technologie opracowane pod kątem bezpieczeństwa i ochrony środowiska naturalnego. Będą to Ultra Lightweight Concept Tire, czyli opona ultralekka, rozwiązanie umożliwiające produkcję syntetycznej gumy przy użyciu biomasy, a także produkcja termoodwracalnej gumy z materiałów uzyskanych z recyklingu.

© Yokohama

Jeśli chodzi o aktualnie stosowane technologie, to podczas tokijskich targów, zobaczymy np. Matrix Body Ply, czyli rozwiązanie zastosowane we flagowym produkcie Yokohamy – oponie ADVAN Sport V105. Odwiedzający stoisko firmy przekonają się, jak zmienia się i od czego zależy sztywność opon, a także poznają tajniki technologii wet grip technology i zobaczą pierwszą na świecie oponę w rozmiarze 344 (stanem na wrzesień 2019), która uzyskała ocenę „A”, według japońskiego systemu klasyfikowania opon w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni. Goście będą mogli porównać zachowanie różnych opon w kontakcie z wilgotnym podłożem. Oprócz tego marka przedstawi publiczności szczegóły aerodynamicznej technologii stosowanej w produkcji opon, dzięki której możliwe jest zmniejszenie oporu toczenia poprzez analizę oporu powietrza dla opon i pojazdu.

Koncept inteligentnej opony Yokohama Intelligent Tire Concept

Opona Yokohama Intelligent Tire Concept powstała w oparciu o technologię IoT, która umożliwia przekazywanie danych pozyskanych za pomocą czujników przytwierdzonych do opony do „chmury”, połączenie z innymi systemami w pojeździe, terminalami dla kierowców, pomocą drogową, sklepami z produktami marki Yokohama, itd.

Opona koncepcyjna Self-Seal Concept Tire

Ze względu na to, że w samochodach wykorzystywanych do wspólnego użytkowania i pojazdach autonomicznych oraz samonapędowych zmiana pękniętej opony bywa szczególnie problematyczna, pojawiła się potrzeba opracowania opony, która umożliwi jazdę na pewnym odcinku kilometrów bez konieczności natychmiastowego postoju i zmiany uszkodzonego koła. Nowa technologia Self-Seal Concept Tire, opracowana przez markę Yokohama, wykorzystuje uszczelniacz o strukturze żelu, który wypełnia miejsce uszkodzenia opony i zapobiega uchodzeniu powietrza.

Opona koncepcyjna z pianką wygłuszającą Silent Foam Hook-and-Loop Fastener Concept Tire

Redukcja hałasu wewnątrz pojazdu to jedno z kluczowych zadań do opracowania z myślą o cichych pojazdach elektrycznych. Stąd też pomysł na nową technologię, umożliwiającą zredukowanie rezonansu wewnątrz opony za pomocą specjalnego materiału wygłuszającego, który dodatkowo ułatwia użycie uszczelniacza do opon. Zastosowany w oponie łącznik opracowany we współpracy z Kuraray Fastening posłuży w przyszłości do zamocowania innych udogodnień po wewnętrznej stronie opony.

Ultralekka opona koncepcyjna Ultra Lightweight Concept Tire

W celu ograniczenia zużycia surowców naturalnych do produkcji opon, a zarazem poprawy parametrów zużycia paliwa, Yokohama Rubber zmodyfikowała technologię zastosowaną w lekkich oponach BluEarth-air EF21, wprowadzonych na rynek w 2017 roku. W najnowszym rozwiązaniu – Ultra Lightweight Concept Tire – Yokohama dąży do zwiększenia redukcji masy opon z około 25% redukcji osiągniętej w modelu BluEarth-air EF21 do prawie 50%.

Źródło: Yokohama

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę