Nowoczesna stacja 4.0 w sieci Lotos

Lotos
28.1.2019

Zgodnie z duchem idei Przemysłu 4.0 oraz innych nowoczesnych rozwiązań firma Lotos uruchomiła zaawansowaną technologicznie stację paliw, gdzie testuje wszystkie technologiczne nowinki, począwszy od sklepu, przez punkty ładowania samochodów elektrycznych aż po zasilanie stacji z odnawialnych źródeł energii.

Jesienią Lotos umożliwił kierowcom samochodów elektrycznych i hybrydowych swobodny przejazd autostradami A1 i A2 między Warszawą a Trójmiastem. Na trasie tzw. Niebieskiego Szlaku udostępniono już 12 punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Jeden z nich znajduje się przy ulicy Łopuszańskiej w Warszawie, zaledwie 4 km od Lotniska Chopina. Stacja jest najnowocześniejszą, jaką zarządza spółka Lotos Paliwa.

Ładowanie pojazdów elektrycznych to dopiero początek. W 2021 r. stacja sieci Lotos przy Łopuszańskiej stanie się jednym z dwóch punktów tankowania wodoru w Polsce (kolejny będzie działał w Gdańsku). Oba stanowiska, razem z instalacją do oczyszczania i dystrybucji wodoru, tworzą projekt Pure H2, który w 20% będzie opłacany ze środków unijnych. Umowę na finansowanie inwestycji wartej 10 mln euro podpisano w grudniu podczas Szczytu Klimatycznego COP24 w Katowicach.

Projektując stację chcieliśmy, by wnętrze stało się przytulnym miejscem do pracy i wypoczynku w czasie podróży. Głównym celem zaproponowanej zmiany wizualizacji było wypracowanie spójnego konceptu wnętrza, które będzie atrakcyjne dla klientów – mówi Magdalena Dutkowska, kierownik zespołu ds. wizualizacji i konceptu Lotos Paliwa. – Marka Lotos nie istnieje bez nowoczesnej rafinerii, dlatego w tej aranżacji nie mogło zabraknąć informacji o instalacjach i części produkcyjnej naszej firmy.

Efektem pracy projektantów było ujednolicenie palety barw oraz charakteru mebli, wyeksponowanie towaru poprzez odpowiednie jego oświetlenie. Podniesiono także estetykę, standard wykończenia oraz walory użytkowe sklepu i pozostałych pomieszczeń.

OZE na stacji

Na stacji wprowadzono nowoczesne rozwiązania zmniejszające obciążenie środowiska. Na budynku i wiacie znajdują się panele fotowoltaiczne, które latem mogą wyprodukować moc chwilową na poziomie ok. 17 kW. Taka instalacja pozwala na oszczędności w energii elektrycznej.

Kolejnym ekologicznym elementem są latarnie hybrydowe zasilane energią słoneczną i wiatrową. Jeśli przez kilka dni nie ma wystarczającego zasilania z odnawialnych źródeł energii, to automatycznie przełączą się na sieć elektryczną. Ponadto, na stacji działa system odzysku deszczówki, który pozwala zmniejszyć zużycie wody gospodarczej na stacji.

Nowoczesny sklep

Sklep na stacji przy ul. Łopuszańskiej został wyposażony w tzw. System Digital Signage. Oprócz monitorów nad kasami, które przedstawiają aktualną ofertę sklepową i gastronomiczną, jeden z ekranów zamontowany został w strefie kącika kawowego.

Na stacji dostępne są także infokiosk i tablety, na których można przejrzeć i zamówić nagrody w programie premiowym Navigator, sprawdzić pogodę, wiadomości czy trasę dojazdu. Dla najmłodszych dostępny jest kącik zabaw.

Multimedialność

Na elewacji budynku zainstalowano dwa monitory LED o powierzchni ponad 8 m2 każdy. Pylon i dystrybutory są multimedialne – widać na nich ofertę paliw i asortyment gastronomiczny, w tym ofertę restauracji Subway.

Do dyspozycji kierowców jest też nowoczesna, dwuportalowa myjnia mogąca umyć samochód w ciągu trzech minut. Z kolei rowerzyści mogą skorzystać z punktu samodzielnej naprawy rowerów, który zasilany jest energią słoneczną.

Źródło: Lotos

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę