Nowy blask

14.11.2008
Samochodowe powłoki lakiernicze spełniają funkcje dekoracyjne oraz zabezpieczają elementy nadwozia przed czynnikami atmosferycznymi. Ulegają one uszkodzeniom mechanicznym - otarciom i zadrapaniom lakieru - oraz destrukcyjnemu oddziaływaniu zjawisk fizycznych i chemicznych: promieni słonecznych, wilgotności powietrza czy zmian temperatury.  

W lakiernictwie samochodowym można wyróżnić dwa niezależne procesy: produkcyjny - wykonywany na linii produkcyjnej - oraz renowacyjny - przebiegający w warsztacie czy lakierni samochodowej.

Lakiernictwo renowacyjne, obejmujące wiele procesów mających na celu odtworzenie powłoki lakierniczej na pojeździe lub wytworzenie pełnej nowej powłoki na elementach wymienionych w trakcie naprawy samochodu, wykonywane jest w zupełnie innych warunkach niż na etapie produkcyjnym, przy użyciu innych produktów i innego wyposażenia. Nie oznacza to jednak, że wytworzona powłoka lakiernicza przy współczesnych procesach technologicznych stosowanych w warsztatach lakierniczych będzie miała gorsze parametry jakościowe i okaże się mniej estetyczna niż ta wytworzona fabrycznie.

Prawidłowo wykonana powłoka renowacyjna, składająca się z odpowiednich warstw: podkładu gruntującego, podkładu wypełniającego i lakieru nawierzchniowego, gwarantuje takie same parametry jak w przypadku powłoki oryginalnej, tzn. fabrycznej.

Dotyczy to:

- zabezpieczenia antykorozyjnego,

- twardości,

- odporności na zginanie,

- ścieralności,

- grubości.

Nadrzędnym celem lakiernictwa renowacyjnego jest uzyskanie tych samych parametrów powłoki lakierniczej co w przypadku lakieru fabrycznego. Różnica polega po prostu na zastosowaniu innych metod i materiałów lakierniczych. Materiały stosowane we współczesnym lakiernictwie renowacyjnym pozwalają uzyskać te same parametry jakościowe i estetyczne co w przypadku procesu produkcyjnego. Różnią się one jednak składem chemicznym i charakteryzują się innymi czasami oraz temperaturami schnięcia. Lakierowanie renowacyjne obejmuje następujące etapy technologiczne:

1. mycie i odtłuszczanie,

2. szlifowanie,

3. gruntowanie,

4. szpachlowanie,

5. wykonywanie podkładów,

6. lakiernictwo nawierzchniowe,

7. polerowanie wykończeniowe.

We współcześnie produkowanych pojazdach samochodowych naprawie lakierniczej mogą podlegać powłoki o różnych rodzajach podłoża (blachy stalowe, powierzchnie aluminiowe, ocynkowane oraz tworzywa sztuczne), wymuszających stosowanie różnych produktów i sposobów przygotowania powierzchni.

W zależności od charakteru i rozmiarów uszkodzeń powłoki lakierniczej w lakiernictwie renowacyjnym wyróżnić można kilka zakresów napraw lakierniczych:

a) zaprawkową - czyli wypełnienie drobnych ubytków wierzchnich warstw powłoki,

b) częściową - polegającą na pokryciu tylko uszkodzonych fragmentów nadwozia do najbliższych granic optycznych jego zewnętrznej struktury,

c) normalną - obejmującą pomalowanie z zewnątrz całego nadwozia bez konieczności usuwania pewnie przylegającej poprzedniej powłoki wraz z gruntowną naprawą uszkodzonych fragmentów,

d) całkowitą - polegającą na usunięciu starej powłoki do samego podłoża i naniesieniu wszystkich nowych powłok.

Więcej w numerze listopadowym autoEXPERTA.

 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę