Nowy system obsługi do wyczynowych samochodów sportowych od BMW

BMW
13.5.2019

Nowe samochody serii M od BMW, czyli BMW M8 Coupé i BMW M8 Cabrio otrzymały nowość w postaci konfiguracji układów napędowego i jezdnego poprzez przycisk Setup, która umożliwia także wybór charakterystyki układu hamulcowego. Taki system ma wspomagać koncentrację zarówno podczas jazdy po drogach, jak i po torze wyścigowym. 

Zaprojektowany specjalnie do pojazdów BMW M system obsługi tradycyjnie już umożliwia wszechstronną, indywidualna konfigurację układów napędowego i jezdnego. Kierowca może niezależnie od siebie aktywować różne ustawienia silnika, układu jezdnego oraz układu kierowniczego. W modelach wyposażonych w system napędu na cztery koła M xDrive można dodatkowo wpływać na rozdział momentu napędowego między koła przednie a tylne. W nowym BMW M8 Coupé i nowym BMW M8 Cabrio po raz pierwszy pojawia się możliwość dostosowywania układu hamulcowego do aktualnych potrzeb.

Wprowadzona po raz pierwszy w nowym BMW M8 możliwość konfiguracji charakterystyki układu hamulcowego to zasługa specyficznej dla modeli M, nowej technologii hamowania. Nowy układ hamulcowy łączy funkcje uruchamiania hamulca, wzmacniania siły hamowania i regulacji hamulców w jednym kompaktowym module. Zintegrowany układ hamulcowy pozwala zredukować masę pojazdu o ok. dwa kilogramy i zwiększyć jego ogólną wydajność poprzez wspomaganie hamowania bez podciśnienia. Wymagane każdorazowo ciśnienie hamowania jest wyzwalane przez elektryczny aktuator. Skutkuje to zwiększoną dynamiką wytwarzania ciśnienia hamowania, a poza tym gwarantuje znacznie szybsze i bardziej precyzyjne ingerencje układu dynamicznej kontroli stabilności.

W wersji nowego układu hamulcowego opracowanej dla pojazdów BMW M możliwe jest ponadto ustawienie dwóch różnych charakterystyk reakcji układu na pedał hamulca. W trybach COMFORT i SPORT zapisano różne relacje między wyhamowywaniem pojazdu a odczuwalną dla kierowcy siłą wciśnięcia pedału hamulca. Dzięki temu kierowca może wybierać między komfortowym odczuwaniem procesu hamowania a spontanicznymi reakcjami układu hamulcowego na naciskanie pedału hamulca. Ten innowacyjny system znajdzie zastosowanie w nowym BMW M8 zarówno w połączeniu ze standardowym układem hamulcowym M z pływającymi tarczami, jak i z opcjonalnym, karbonowo-ceramicznym układem hamulcowym M.

Bezpośredni dostęp do wszystkich dostępnych opcji konfiguracyjnych pięciu parametrów umożliwia zastosowany po raz pierwszy w nowym BMW M8 Coupé oraz nowym BMW M8 Cabrio przycisk Setup na konsoli środkowej. Naciśnięcie tego przycisku powoduje wyświetlenie na monitorze pokładowym menu konfiguracyjnego będącego zestawieniem aktualnych ustawień pojazdu. Poprzez obsługę dotykową lub za pomocą kontrolera iDrive kierowca może teraz włączyć żądany tryb pracy silnika, układu jezdnego, układu kierowniczego, układu hamulcowego i napędu M xDrive, wykonując tylko jedną czynność.

Źródło: BMW

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę