O czym kierowca powinien pamiętać przed wyjazdem w góry?

Renault
21.1.2020

W czasie ferii wiele osób podróżuje z rodziną w góry. Do jazdy w takich warunkach trzeba jednak się przygotować. Prowadzenie samochodu na ośnieżonych, krętych drogach ze stromymi podjazdami nie należy do najłatwiejszych zadań. Porady dla kierowców przygotowali trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Uwaga na śnieg

Prawie w całym kraju panują dodatnie temperatury, dlatego wielu kierowców dopiero podczas podróży w góry będzie mieć okazję do jazdy w zimowych warunkach.

O tej porze roku zmianę opon na zimowe wszyscy powinni mieć już za sobą, ale to może nie wystarczyć, gdy trafimy na zasypaną śniegiem drogę. Z tego powodu warto wozić ze sobą łańcuchy śniegowe. Można przećwiczyć ich zakładanie na koła jeszcze przed wyjazdem, jeśli nigdy tego nie robiliśmy. W bagażniku powinniśmy mieć również saperkę lub inne narzędzie, które w razie potrzeby pomoże nam odgarnąć śnieg spod kół.

Jazda pod górkę

W górach dodatkowym wyzwaniem są duże różnice wysokości. Pokonywanie wzniesienia, gdy droga jest oblodzona lub pokryta śniegiem, może sprawić trudność nawet doświadczonemu kierowcy.

W miarę możliwości powinniśmy dobrać właściwą prędkość jeszcze przed wjazdem na wzniesienie. Starajmy się nie dopuścić do ślizgania się kół, wybierając odpowiedni bieg i umiejętnie manipulując gazem. W przypadku buksowania kół należy zmniejszyć nacisk na gaz, jednocześnie najlepiej utrzymać pojazd w ruchu, by uniknąć konieczności ponownego ruszenia z miejsca – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Jeśli jednak musimy ruszyć z miejsca, warto wiedzieć jak wykorzystać system kontroli trakcji. Gdy koła podczas ruszania zaczną wirować, tracąc przyczepność, system będzie ograniczał nadmiar mocy silnika, a nawet przyhamuje na zmianę koła napędowe, aby uzyskać lepszą trakcję. Kierowca powinien z wyczuciem ale konsekwentnie trzymać „gaz”. Koła ustawmy na wprost, aby zapewnić sobie lepszą przyczepność. W razie problemu pod koła napędowe możemy podłożyć gumowe dywaniki lub podsypać nieco piasku, oczywiście pamiętając o zasadach bezpieczeństwa.

Bardzo istotne okazuje się planowanie trasy i przewidywanie tego typu kłopotów. Jeśli mieliśmy możliwość w bezpiecznym miejscu przetestować możliwości ruszania pod górę naszego samochodu i jego opon na śniegu, będziemy wiedzieli, pod jakie wzniesienia możemy na drodze próbować podjechać albo kiedy powinniśmy użyć łańcuchów śniegowych. Najlepiej założyć je w bezpiecznych warunkach, jeszcze przed wjazdem na trudny odcinek.

Zakręty

Aby bezpiecznie pokonać zakręt, musimy przede wszystkim dostosować prędkość do panujących warunków, czyli do przyczepności nawierzchni, stanu i rodzaju drogi, natężenia ruchu, widoczności. W przypadku ograniczonej widoczności wynikającej z konfiguracji drogi szczególnie istotne są zasady jazdy defensywnej – duży odstęp od poprzedzającego pojazdu, bardzo wczesne zwalnianie, patrzenie w lusterka i poprzez „czytelność” jazdy ostrzeganie innych na drodze o naszych zamiarach. Prędkość, neutralny balans samochodu i właściwy bieg dobieramy zawsze przed zakrętem, zostawiajmy miejsce na błędy innych. Pamiętajmy też, że nie wolno nam wyjeżdżać poza własny pas ruchu. Ścinanie zakrętów przy ograniczonej widoczności i śliskiej nawierzchni oznacza duże ryzyko kolizji z pojazdem jadącym z naprzeciwka – mówi Adam Knietowski, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Źródło: Renault

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę