Obsługa EPB

TRW
3.6.2016

Elektryczny hamulec postojowy nie jest już żadną nowością. Jego obsługa jednak ciągle sprawia kłopoty i niekiedy kończy się uszkodzeniem zacisku hamulcowego. Korzystając z materiałów TRW, prezentujemy poniżej, w jaki sposób prawidłowo przeprowadzić prace konserwacyjne na zacisku z elektrycznym hamulcem postojowym.

Ze względów bezpieczeństwa wszelkie prace konserwacyjne i serwisowe powinny być przeprowadzane przez przeszkolony w tym celu personel. Należy je wykonywać zgodnie z wytycznymi producenta pojazdu. Zaleca się, by podczas wszelkich prac stosować odpowiednie środki ochrony indywidualnej.

Przed przystąpieniem do naprawy należy sprawdzić, czy wszystkie części układu hamulcowego, które nie będą wymieniane, są w dobrym stanie. Ocenić należy elastyczne i sztywne przewody hamulcowe, stan płynu hamulcowego (temperatura wrzenia), uszczelki i tłoczki w zaciskach, a także prowadnice zacisków, piasty oraz łożyska kół. Do przeprowadzenia naprawy lub obsługi elektrycznego hamulca postojowego potrzebne jest elektroniczne urządzenie diagnostyczne, które należy podłączyć do pojazdu poprzez złącze OBD (On-Board-Diagnostics). Przed przystąpieniem do obsługi układu EPB system należy przełączyć w tryb obsługi za pomocą urządzenia diagnostycznego. W tym czasie sterownik obraca śrubę (ilustracja 1 i 2) w taki sposób, że nakrętka powraca do położenia maksymalnie cofniętego.

Podzespoły elektrycznego hamulca postojowego

Korpus zacisku hamulcowego
Zacisk hamulcowy elektrycznego hamulca postojowego to zacisk jednotłoczkowy typu „Colette”. Pod względem hydraulicznym nie różni się on niczym od zacisków bez układu hamulca ręcznego lub z zabudowanym układem mechanicznym.



Element uruchamiający
Przekładnia wewnątrz mechanizmu uruchamiającego napędzana jest przez silnik elektryczny za pomocą paska zębatego. Jest ona połączona śrubą typu Torx.

 

Tłoczek, śruba oraz nakrętka
Połączenie pomiędzy nakrętką a śrubą realizowane jest za pomocą gwintu samohamownego. Specjalne ukształtowanie nakrętki uniemożliwia jej obracanie się w tłoczku w czasie działania układu. W czasie, gdy śruba jest obracana przez przekładnię, nakrętka naciska na tłoczek, a on dociska klocki hamulcowe do tarczy – hamulec zostaje aktywowany. Przeciwny kierunek obrotów zwalnia hamulec, a tłoczek zostaje cofnięty przy wykorzystaniu odkształconej uszczelki tłokowej.

Przekładnie
Przekładnia wahliwa
W pierwszej generacji układów uruchamiających wykorzystano przekładnię wahliwą. Spełnia ona wymagania większości seryjnie produkowanych samochodów, zapewniając siłę zamykającą do 19 kN przy przełożeniu całkowitym ~150:1.

Przekładnia planetarna
W układach uruchamiających wykorzystywane są również dwustopniowe przekładnie planetarne. Zamieniają one ruch obrotowy silnika przenoszony przez pasek zębaty z całkowitym przełożeniem ~120:1, generując przy tym siłę zamykającą do 25 kN. Wyższa wartość siły zamykającej jest potrzebna do spełnienia wymagań hamulca awaryjnego i postojowego w cięższych pojazdach.

Wymiana

Przed demontażem zacisku należy przełączyć system EPB w tryb obsługi. Kolejnym krokiem jest otworzenie blokady wtyczki odpowiednim narzędziem i odłączenie wtyczki od elementu uruchamiającego. W dalszej kolejności należy:

  • zdemontować przewód hamulcowy i zabezpieczyć go odpowiednią zatyczką w celu uniknięcia opróżnienia układu hamulcowego.
  • odkręcić dwie śruby mocujące korpus zacisku. W zależności od konstrukcji może być konieczne przytrzymanie prowadnic zacisku odpowiednim narzędziem.
  • zdemontować zacisk hamulcowy wraz z elementem uruchamiającym z jarzma w kierunku oznaczonym strzałką.
  • montaż należy przeprowadzić w odwrotnej kolejności.

Kolejny etap demontażu elektrycznego hamulca postojowego zamieścimy w następnym wydaniu autoEXPERTA.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę