Smarować czy nie smarować – oto jest pytanie

Smar ATE Plastilube © ATE

Udostępnij:

Temat smarowania poszczególnych elementów układu hamulcowego podczas jego serwisu jest dość kontrowersyjny – między innymi dlatego, że na rynku spotkać można smary, których producent zapewnia o możliwości stosowania w układzie hamulcowym, mimo że nie powinny się tam znaleźć. Warsztaty także dość często używają środków smarnych w miejscach, które smarowane być nie powinny. A to może powodować określone zagrożenia.

Mówiąc o smarach, nie możemy zapomnieć również o środkach służących do odtłuszczania i mycia elementów układu hamulcowego. Najlepszym sposobem czyszczenia jest mycie w odpowiednich urządzeniach z zastosowaniem gorącej wody z ewentualnym dodatkiem środków myjących. Nie jest zalecane odmuchiwanie strumieniem sprężonego powietrza, gdyż pył ze zużytych okładzin zawiera szkodliwe dla zdrowia elementy mieszanki.

Do mycia hamulców można używać ogólnodostępnych płynów chemicznych. Stosowanie ich jest proste, a myte części szybko wysychają. Usuwają zanieczyszczenia z płynu hamulcowego, smarów, asfaltu, jak również sam pył ze zużytych okładzin ciernych. Nie zaleca się stosowania do mycia chemii zawierającej środki ropopochodne, takie jak benzyna czy ropa. Powodują one uszkodzenia elementów gumowych stosowanych w hamulcach.


W układach hamulcowych występują elementy, które do poprawnej pracy wymagają smarowania. Stosowanie odpowiednich smarów we właściwych miejscach przyczynia się do poprawnej pracy zacisków hamulca i zapewnia odpowiednio długi czas ich eksploatacji. Smarów używamy podczas montażu nowych zacisków, szczęk hamulcowych, cylinderków, jak i podczas regeneracji zacisków lub czynności związanych z eksploatacyjną wymianą klocków i szczęk hamulcowych.
Przed montażem nowego zestawu klocków hamulcowych należy starannie przygotować zacisk hamulca: dokładnie wyczyścić go mechanicznie, odtłuścić i zmyć. Ponadto należy zwrócić uwagę na miejsca prowadzenia i osadzenia klocków hamulcowych (strzałka A na ilustracji 1) oraz powierzchnie przylegania klocków w zacisku. Pamiętajmy o przygotowaniu powierzchni styku zacisku z miejscem jego montażu na zwrotnicy (strzałka B) oraz powierzchni tłoka hamulcowego (strzałka C).
Firma ATE zaleca użycie smaru ATE Plastilube podczas montażu nowych klocków hamulcowych lub serwisu okresowego – w miejscach oznaczonych strzałką D.
Na połączenia elementów zaznaczone strzałką E nie należy nakładać żadnych smarów. W zaciskach systemu ATE te elementy powinny być wymieniane podczas co drugiej wymiany kompletu klocków hamulcowych z zaleceniem wymiany sprężyny ustalającej zacisku. Używamy jedynie smaru ATE Plastilube podczas montażu nowych tulei gumowych (strzałka D*).

jarzmo zacisku hamulcowego
Jarzmo zacisku hamulcowego. Źródło: ATE

Zaciski hamulcowe muszą poprawnie działać w różnych warunkach pogodowych i w różnych temperaturach otoczenia. Czy to zima i niskie temperatury, kontakt z solą, wodą podczas opadów, czy wysokie temperatury wynikające z obciążania układu hamulcowego – zacisk musi pracować poprawnie, zapewniając odpowiednie ułożenie klocków i możliwość przesuwania w zacisku, aby klocki były dociskane z tą samą siłą do tarczy hamulcowej. Brak tej funkcji doprowadza do nadmiernego zużywania się klocków, generowania wysokich temperatur oraz do powstania zjawiska „bicia” na kierownicy i pulsacji pedału hamulca podczas hamowania. To typowe objawy uszkodzenia tarcz hamulcowych.

W hydraulicznych układach hamulcowych regulacja siły docisku klocka do tarczy hamulcowej jest realizowana przez zmianę ciśnienia płynu hamulcowego. Płyn hamulcowy musi posiadać wiele właściwości, aby układ działał prawidłowo, a jedną z nich jest smarowanie w układzie hydraulicznym. Specyficzna budowa układu hamulcowego umożliwia wnikanie do niego wody, co powoduje obniżenie temperatury wrzenia płynu hamulcowego oraz powstawanie ognisk korozji wewnątrz układu. Dlatego zalecana, a nawet wymagana jest okresowa wymiana płynu hamulcowego i właściwy jego dobór.

Podczas naprawy zacisków hamulcowych, wymiany elementów uszczelniających zacisk hamulcowy czy kompleksowej regeneracji takiego zacisku stosuje się smary, które mogą mieć kontakt z płynem hamulcowym i nie zakłócają pracy zacisku po montażu (strzałka F). Zalecane jest stosowanie smaru również przy naprawach cylinderków hamulcowych, a także jego nałożenie na elementy osłonowe gumek przeciwkurzowych (F) oraz połączenia gwintowane odpowietrzników zacisku lub cylinderka (F). Smarowanie gwintu odpowietrznika zapobiega „zapiekaniu” i umożliwia ponowne odkręcenie podczas następnego serwisu czy wymiany płynu hamulcowego.

Smar ATE Bremszylinder Paste
Smar ATE Bremszylinder Paste jest dostępny w różnych opakowaniach, a najpopularniejszym jest tuba metalowa o numerze katalogowym 03.9902-0501.2. Źródło: ATE

TOP w kategorii




Pamiętajmy, aby zawsze stosować smary przeznaczone do smarowania określonych miejsc i elementów współpracujących zalecane przez producentów systemu.

Jako smaru do hamulców nie należy stosować smarów „miedzianych”, które można znaleźć w ofercie różnych firm – nawet jeśli produkty te opisane są jako odpowiednie do użycia w układzie hamulcowym. Praktyka taka nie jest zalecana przez żadnego producenta układów hamulcowych. Smary te sprzyjają bowiem powstawaniu korozji elektrochemicznej i zawierają środki ropopochodne, które mogą doprowadzić do nieprawidłowej pracy zacisku, cylinderka czy pompy hamulcowej. Ten temat często jest omawiany i obrazowany na szkoleniach ATE w części praktycznej. Poprawna praca zacisku hamulcowego, pompy hamulcowej, cylinderka hamulcowego oraz stan całego układu zależą od poprawnego serwisowania na podstawie dokumentacji technicznej i stosowania odpowiedniej jakości części zamiennych, a także smarów. Ich odpowiedni dobór i właściwe użycie mają kluczowy wpływ na przebieg eksploatacji układu.

Artykuł ten ukazał się w czasopiśmie

Udostępnij:

Drukuj





Marek Warmus



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również