Oczy dookoła głowy

TEXA
27.5.2019

Coraz więcej samochodów – oprócz zamontowanych na przedniej szybie kamer wspomagających kierowcę – ma także system kamer 360° pomagający w parkowaniu i manewrowaniu pojazdem.


Kamery pokazujące na wyświetlaczu widok samochodu „z lotu ptaka” umieszczone są najczęściej na atrapie samochodu, pod klamkami drzwi oraz w okolicy oświetlenia tablicy rejestracyjnej w tylnej klapie. Po każdym wypadku lub poważniejszej naprawie blacharskiej system kamer należy skalibrować, aby pokazywany przez nie obraz pokrywał się z rzeczywistością. Chodzi o to, aby pozycja grafiki samochodu na ekranie oraz widziane przez kamery przeszkody odpowiadały sytuacji rzeczywistej. Brak kalibracji może spowodować, że kamera co prawda będzie widziała przeszkodę, wyświetli ją także na ekranie, jednak obraz będzie odbiegał od stanu rzeczywistego, co może mieć fatalne skutki przy parkowaniu lub manewrowaniu.

Kalibracja kamer

Procedura kalibracji kamery 360° konieczna jest w przypadku, gdy:

  • nastąpiła wymiana jednej lub więcej kamer,
  • nastąpiła wymiana jednostki sterującej kamery,
  • wykonano zapis lub aktualizację w jednostce sterującej kamery,
  • w pobliżu kamery wykonano prace naprawcze lub jakiekolwiek czynności mogące wpłynąć na jej położenie w pojeździe,
  • wykonano prace naprawcze mające wpływ na ustawienia zawieszenia,
  • różnica poziomu na osi wynosi powyżej 5 mm,
  • różnica poziomu na całym pojeździe wynosi powyżej 10 mm.
  • Wymagania wstępne przed przystąpieniem do regulacji:
  • ustaw funkcję wyboru jazdy na Comfort/Normal i zaczekaj, aż zawieszenie zostanie ustawione; może być konieczne ponowne uruchomienie silnika po tej operacji,
  • wyczyść obiektyw kamery, a w razie konieczności umyj kamerę mokrą szmatką,
  • upewnij się, że kamery nie są uszkodzone i zostały właściwie zamocowane,
  • otwórz oba boczne lusterka,
  • zaciągnij hamulec postojowy,
  • wyłącz silnik,
  • wyrównaj przednie koła, a koło kierownicy ustaw w położeniu centralnym,
  • ustaw pojazd na płaskiej nawierzchni bez dodatkowego obciążenia,
  • zamknij wszystkie drzwi i klapy,
  • włącz zapłon; jeśli ładowarka akumulatora jest podłączona, musi znajdować się poza polem widoku kamery,
  • aktywuj funkcję kamery 360° na wyświetlaczu pojazdu,
  • usuń przeszkody lub źródła bezpośredniego oświetlenia w pobliżu miejsca regulacji; unikaj dużych różnic światła,
  • ustaw matę do kalibracji równolegle do pojazdu, zwracając uwagę, by strzałka (F) wskazywała kierunek jazdy pojazdu; powtórz działania również dla drugiej strony pojazdu (ilustracja 2),
  • zamocuj wahadło na masce na tej samej wysokości, co logo pojazdu, używając środka samego logo w charakterze punktu odniesienia; za pomocą taśmy mierniczej ustaw matę do kalibracji równolegle do pojazdu w odległości D = 1000 mm–1250 mm od pionu; powtórz działania również dla drugiej strony pojazdu (ilustracja 3),
  • dopasuj punkt odniesienia maty kalibracyjnej („C”) do środka piasty przedniego koła; sprawdź, czy odległość wygenerowana między przednim kołem a matą kalibracyjną („A”) jest taka sama jak dla tylnego koła, potem ustaw matę do kalibracji równolegle do pojazdu; powtórz działania po drugiej stronie pojazdu (ilustracja 4 i 5).

Procedura kalibracji kamery 360° grupy VAG przy użyciu przyrządów TEXA oraz oprogramowania TEXA IDC5 CAR PLUS
Gdy powierzchnia kalibracji została przygotowana, należy uruchomić procedurę „KALIBRACJA KAMERY” za pomocą testera i postępować według instrukcji wskazanych przez przyrząd diagnostyczny. Powyższa procedura odnosi się do kalibracji przy pomocy przyrządów TEXA.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę