Ogranicznik prędkości jednak nie będzie obowiązkowy

Bosch, asystent głosowy © Bosch

Udostępnij:

Jakiś czas temu Komisja ds. Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) Parlamentu Europejskiego opowiedziała się za przeprowadzeniem znaczącej reformy standardów bezpieczeństwa w nowych samochodach na europejskim rynku. W związku ze sprzecznymi doniesieniami w mediach o nowych systemach bezpieczeństwa, jakie staną się obowiązkowymi, Róża Thun wydała oświadczenie, które ma uszczegółowić ten temat.

Róża Thun podkreśla, że w rozporządzeniu, którego jest sprawozdawczynią, nie było mowy o wprowadzeniu ogranicznika prędkości samochodu. Planowane rozporządzenie wprowadza około 30 systemów i funkcji, które zwiększają bezpieczeństwo na drodze, a wśród nich znalazło się Inteligentne Dostosowanie Prędkości (Intelligent Speed Assistance), które w wielu przypadkach zostało pomylone z ogranicznikiem prędkości. Jest to bowiem system, który będzie jedynie zwracał uwagę kierowcy wtedy, kiedy będzie przekraczał dozwoloną prędkość, ale nie będzie automatycznie zwalniał pojazdu bez ingerencji jego kierowcy.



Kierujący pojazdem będzie poinformowany przez pedał gazu lub w inny sposób o tym, że przekracza dozwoloną w danym miejscu prędkość, jednak to od działania kierowcy będzie zależało, czy samochód zacznie hamować, czy będzie kontynuować jazdę z daną prędkością. System będzie aktywny po każdym uruchomieniu samochodu, jednak będzie można go wyłączyć w trakcie jazdy na jakiś czas, jeśli na drodze pojawią się niekorzystne warunki pogodowe lub niewłaściwe oznakowanie. Informacje o dozwolonej prędkości mają być dostarczane do systemu poprzez obserwację znaków drogowych i map. Komisja Europejska twierdzi, że powszechne użycie Inteligentnego Dostosowania Prędkości może ograniczyć ilość ofiar wypadków o 20%.

W oświadczeniu Róża Thun odniosła się także do wprowadzenia obowiązkowego systemu automatycznego hamowania przed innymi samochodami i przeszkodami. Systemy te będą wyposażone także w funkcje automatycznego hamowania przed pieszymi i rowerzystami. Działanie tego systemu będzie opierać się na kamerze lub sensorach.

Źródło: Róża Thun

Udostępnij:

Drukuj




aE




TOP w kategorii






Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również