Okładziny do wymiany

TOMEX Hamulce
5.10.2018

Szczęki hamulcowe wchodzące w skład hamulców bębnowych montowanych na tylnej osi samochodu są nadal częstym rozwiązaniem stosowanym w popularnych autach małych oraz średnich.

Producenci samochodów zalecają sprawdzenie hamulców bębnowych co około 40 tys. km, jednakże w pełni sprawny układ pozwala cieszyć się sprawnym i skutecznym hamulcem nawet przy przebiegach sięgających 100 tys. km. Systematyczne przeglądy oraz wymiana elementów eksploatacyjnych jest znacząca i ważna dla każdego kierowcy, dlatego też tym bardziej należy o niej pamiętać zwłaszcza przy dużych przebiegach aut. Szczęki hamulcowe są elementem układu bębnowego, który znów jest coraz częściej stosowany przez producentów samochodów, dlatego też chcemy przybliżyć właściwy proces ich montażu.

Pierwszą kontrolę układu hamulcowego możemy przeprowadzić na stanowisku testowym. Następnie oceniamy stopień zużycia poszczególnych elementów całego układu, zwracając przy tym szczególną uwagę na przewody hamulcowe – zarówno te sztywne, jak i elastyczne. Oznaka korozji na sztywnych przewodach hamulcowych kwalifikuje przewód do wymiany. W przypadku, gdy zauważymy wyciek płynu z cylinderka, należy go obowiązkowo wymienić. Wymiana przewodów hamulcowych bądź cylinderków niesie za sobą konieczność wymiany całego płynu hamulcowego, ponieważ rozpięcie ukłdu hamulcowego doprowadza do dostania się do jego wnętrza zanieczyszczeń oraz wilgoci. Sprawdzić trzeba także zużycie szczęk hamulcowych oraz stan sprężyn i regulatorów. Po zdjęciu szczęk oczyszczamy płytę nośną, używając do tego celu szczotki oraz specjalnie do tego przeznaczonych płynów (nie wolno stosować środków zawierających olej mineralny, ponieważ zniszczy on osłony gumowe i uszczelnienia).

Mimo iż od kilku lat w okładzinach hamulcowych nie stosuje się już azbestu, nie należy używać sprężonego powietrza do rozdmuchiwania pyłu, gdyż rozdmuchiwane cząstki nie są całkowicie nieszkodliwe. Po zamontowaniu nowych szczęk zalecane jest naniesienie specjalnego smaru w miejscach styku szczęk z płytą nośną oraz na innych elementach metalowych, które trą o siebie, przy czym należy unikać kontaktu smaru z elementami gumowymi (osłony cylinderka). Przy pomocy szczypiec montujemy końcówkę linki hamulca ręcznego, a następnie resztę akcesoriów (spinki, sprężynki). Przed zamontowaniem bębna hamulcowego należy sprawdzić także i jego stan oraz zmierzyć jego wewnętrzną średnicę. Bęben hamulcowy możemy przetaczać pod warunkiem, iż średnica wewnętrzna nie przekroczy granicznego wymiaru. Jeśli stan bębna na to pozwala możemy wymieniać kilkakrotnie szczęki hamulcowe podczas eksploatacji jednego bębna. Pamiętamy jednak, aby przy każdej wymianie bębna na nowy wymieniać również szczęki hamulcowe.

Nie należy zapominać o regulacji długości linki hamulcowej, a także – po zamontowaniu bębna w przypadku wymiany płynu hamulcowego – o odpowietrzeniu układu. Kilkakrotne naciśnięcie pedału hamulca reguluje położenie szczęk hamulcowych oraz zapewnia odpowiednie położenie tłoczków i mechanizmów regulacji.

Po zamontowaniu nowych szczęk hamulcowych, jeśli to możliwe należy unikać gwałtownych hamowań przez okres około 200 km, aby nie dopuścić do tzw. wyślizgania się okładzin szczęk, które w tym czasie dopasowują się do bębna hamulcowego bez względu na to, czy był on wymieniany na nowy. Podczas wymiany szczęk hamulcowych zaleca się również wymianę wszystkich sprężyn i elementów mocujących szczęki na płycie nożnej. W przypadku korozji płyty nośnej ten element także należy wymienić.

O Autorze

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę