Opona Goodyear z mchem na bocznej ścianie

Goodyear
6.3.2018

Podczas rozpoczętej dziś wystawy samochodowej w Genewie Goodyear zaprezentował koncepcyjną oponę Oxygene, która ma wspierać bardziej ekologiczną jazdę w mieście.

Koncepcyjna opona wyróżnia się wyjątkową budową – w jej skład wchodzi żywy mech rosnący na ścianie bocznej. Otwarta struktura i inteligentna konstrukcja bieżnika umożliwiają absorpcję i cyrkulację wilgoci oraz wody z powierzchni drogi, co uruchamia fotosyntezę i uwalnianie tlenu do atmosfery.

Według opinii Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), ponad 80% populacji w obszarach miejskich, na których prowadzi się pomiary jakości powietrza jest narażona na kontakt z powietrzem, którego jakość jest przekracza limity wyznaczone przez WHO.

Przewiduje się, że do 2050 roku ponad dwie trzecie populacji świata będzie mieszkać w miastach, co przełoży się na znaczne zwiększenie obciążenia sieci transportowych w środowiskach miejskich – mówi Chris Delaney, prezes Goodyear w regionie Europa, Bliski Wschód i Afryka. – Bardziej inteligentna, ekologiczna infrastruktura i transport będą kluczowym elementem do rozwiązywania najpilniejszych wyzwań związanych z miejską motoryzacją i rozwojem.

Inspirowana zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym i dążeniem do ograniczenia zużycia materiałów i energii oraz zmniejszenia emisji, koncepcyjna opona Goodyear Oxygene wpisuje się w przyszłościową koncepcję miast, wyróżniając się przy tym szeregiem rozwiązań poprawiających osiągi:
• Oczyszczanie powietrza, którym oddychamy: Specjalny bieżnik opony Oxygene wychwytuje wilgoć z nawierzchni i wchłania dwutlenek węgla z powietrza, którym odżywia się mech rosnący w ścianie bocznej. Proces fotosyntezy powoduje uwalnianie tlenu. W mieście wielkości aglomeracji paryskiej, w której znajduje się około 2,5 miliona pojazdów oznaczałoby to wytwarzanie prawie 3000 ton tlenu i absorpcję ponad 4000 ton dwutlenku węgla rocznie.

• Recykling zużytych opon: Oxygene wyróżnia się konstrukcją nie opartą na zasadach pneumatyki. Opona powstaje w procesie trójwymiarowego druku z proszku gumowego pochodzącego z odzyskanych opon. Lekka, absorbująca wstrząsy konstrukcja jest trwałym, odpornym na przebicia rozwiązaniem, które wydłuża okres eksploatacji opony i minimalizuje problemy z obsługą, zwiększając niezawodność transportu. Dodatkowe bezpieczeństwo zapewnia otwarta struktura ogumienia, która poprzez absorpcję wody z bieżnika poprawia przyczepność na mokrej nawierzchni.

• Wytwarzanie energii elektrycznej: Oxygene wykorzystuje energię wygenerowaną przez fotosyntezę do zasilania elektroniki, w tym czujników, procesora sztucznej inteligencji oraz paska świetlnego w ścianie bocznej opony, który zmienia kolory, ostrzegając użytkowników drogi o pieszych i manewrach pojazdu, takich jak zmiana pasa czy hamowanie.

• Komunikacja z prędkością światła: Oxygene wykorzystuje system komunikacji światłem widzialnym – LiFi – który umożliwia łączenie się opony z Internetem Rzeczy. Pozwala to na komunikację z innymi pojazdami (V2V) i infrastrukturą (V2I) oraz wymianę danych, niezbędną w systemach zarządzania inteligentną motoryzacją.

Zadaniem opony Oxygene, podobnie jak koncepcji prezentowanych przez Goodyear podczas poprzednich Salonów Motoryzacyjnych w Genewie, jest rzucenie wyzwania naszemu sposobowi myślenia i podtrzymanie debaty na temat inteligentnej, bezpiecznej i zrównoważonej motoryzacji przyszłości – wyjaśnia Delaney. – Przyczyniając się do oczyszczania powietrza w mieście, opona może poprawiać jakość życia i zdrowia mieszkańców miast.

Źródło: Goodyear

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę