Opony a zużycie paliwa i ślad węglowy

© Continental

Udostępnij:

Continental Opony Polska zapytał Polaków, jakie parametry mają największy wpływ na wybór konkretnego modelu opon. Ankietowani najczęściej zaznaczali trwałość opony (25%), przyczepność na mokrej nawierzchni (23%), długość drogi hamowania (13%) i zmniejszenie zużycia paliwa (12%).

Warto podkreślać, że oszczędność paliwa gwarantowana przez odpowiednio dobrane opony ma wymiar nie tylko ekonomiczny, ale też ekologiczny, bo oznacza redukcję emisji gazów cieplarnianych. Opony są niezwykle istotne również w przypadku samochodów elektrycznych.    

Dziś paliwo, jutro prąd

Różnica wydajności paliwowej pomiędzy najbardziej i najmniej efektywną oponą przekłada na 0,6 l paliwa na 100 km1. Oznacza to, że samochód wyposażony w wysokiej jakości opony po przejechaniu 10 tys. km, zużyje o 60 l paliwa mniej niż auto z niskiej jakości oponami. Przekłada się to na oszczędność 300 zł (przy cenie paliwa równej 5 zł za litr). Przy ostrożnym założeniu, że na jednym zestawie opon można przejechać 50 tys. km2, daje to 300 l paliwa, czyli 1500 zł oszczędności podczas cyklu życia opon. To z kolei wiąże się ze znacznym ograniczeniem emisji CO2.



To, jak ważna jest dla Polaków kwestia oszczędności paliwa, pokazują odpowiedzi na pytanie: „Czy jeżdżąc samochodem jako kierowca starasz się zachować taki styl jazdy, żeby zużywać jak najmniej paliwa?”. 39% ankietowanych, którzy posiadają prawo jazdy, odpowiedziało, że zawsze starają się jeździć tak, aby samochód spalał jak najmniej paliwa, a 46% - że zazwyczaj się o to starają.

Większość Polaków wie, że ogumienie w samochodzie może im w tym pomagać. Na pytanie: „Czy według Ciebie opony są w stanie zapewnić mniejsze zużycie paliwa?” 68% ankietowanych odpowiada, że tak. Ponadto stojąc przed dylematem, jakie opony wybrać, 87% badanych zdecydowałoby się na opony droższe, ale takie, które zmniejszają zużycie paliwa (13% wybrałoby opony tańsze, ale zwiększające zużycie paliwa).

Każdy kierowca, który posiada samochód spalinowy, może zatem – wybierając opony o niskim oporze toczenia – jeszcze bardziej obniżać zużycie paliwa, zmniejszając tym samym swój ślad węglowy. Mniejsze opory toczenia są też kluczowe z punktu widzenia właścicieli samochodów elektrycznych, bo bezpośrednio wpływają na zasięg auta na prąd. Z kolei większy zasięg oznacza rzadsze ładowanie, co przy miksie energetycznym Polski, w którym większość energii elektrycznej stanowi ta powstająca w wyniku spalania węgla, jest kluczowe.

Obecnie po polskich drogach jeżdżą 10294 samochody w pełni elektryczne oraz 9377 hybryd typu plug-in (dane z raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych z lutego 2021 r.). Liczba ta będzie jednak dynamicznie rosła, o czym świadczą deklaracje z badania Continental Opony Polska, z których wynika, że już 23% ankietowanych bierze pod uwagę zakup nowego samochodu elektrycznego, a 26% rozważa zakup używanego auta na prąd.

Continental Opony Polska, wychodząc naprzeciw tym prognozom, opracował opony dedykowane samochodom elektrycznym i hybrydowym. Opona EcoContact™ 6 rozwiązuje specyficzne wyzwania związane ze zwiększoną wagą pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Pomaga to zrównoważyć potrzebę niskiego oporu toczenia, wysokiej przyczepności i wytrzymałości. Również inne linie opon premium firmy Continental, dzięki swoim najnowocześniejszym technologiom, spełniają wymagania stawiane współczesnym pojazdom elektrycznym.

Świadomość ekologiczna silną podstawą do rozwoju elektromobilności

Z badania przeprowadzonego przez Continental Opony Polska we współpracy z InsightOut Lab wynika, że 60% Polaków uważa globalne ocieplenie za jeden z najważniejszych światowych problemów. Za tym stwierdzeniem idą konkretne deklaracje. 58% Polaków zapytanych, jak często, robiąc zakupy, bierze pod uwagę wpływ kupowanych produktów na środowisko naturalne, odpowiada, że często, bardzo często lub zawsze. 43% wszystkich badanych idzie o krok dalej, deklarując, że jeśli producent danego produktu ogranicza emisję gazów cieplarnianych w procesie produkcyjnym, to chętniej wybiera jego produkty. Świadczy to o wysokiej świadomości Polaków dotyczącej wpływu wybieranych produktów na środowisko.



Te deklaracje to potwierdzenie słuszności strategii obranej przez firmę Continental. Oprócz oferowania opon dedykowanych samochodom elektrycznym i hybrydowym oraz ogumienia trwałego, bezpiecznego i ograniczającego zużycie paliwa i emisję CO2, Continental podejmuje szereg działań skupionych wokół zrównoważonego rozwoju. Firma zadeklarowała, że do 2050 r. do produkcji opon będzie wykorzystywać tylko i wyłącznie biotworzywa, a jej łańcuchy dostaw będą neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Wcześniej, bo już w 2030 r.:

  • flagowe opony Continental w 60% będą składać się z biotworzyw,
  • o 20% zostanie zredukowana produkcja odpadów,
  • do 95% wzrośnie wskaźnik recyklingu odpadów,
  • o 20% zostanie zredukowane zużycie energii oraz wody w procesie produkcyjnym.

Nota metodologiczna
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 5-8 marca 2021 r. przez Continental Opony Polska we współpracy z InsightOut Lab na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1067 osób. Kwoty zostały dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.

1https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/energy_climate_change_environment/standards_tools_and_labels/documents/egla_report_2019_final.pdf
2To, ile kilometrów można bezpiecznie pokonać na jednym komplecie opon, zależy od wielu czynników, takich jak m.in.: wiek opon, rodzaj nawierzchni, warunki drogowe i atmosferyczne, styl jazdy. Wartość 50 tys. km nie jest wartością uniwersalną.

 

Udostępnij:

Drukuj



aE




TOP w kategorii






Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również