Opony Yokohama A-008P dla Porsche 911

yokohama porsche © Yokohama

Udostępnij:

Japoński producent opon od lat kojarzony jest z motorsportem i samochodami premium jak Porsche. Jakiś czas temu Yokohama Rubber postanowiła cofnąć się nieco w czasie i uszczęśliwić posiadaczy sportowych pojazdów z Niemiec, wznawiając produkcję legendarnego modelu opony A-008P, dedykowaną posiadaczom Porsche. Ta klasyczna opona HP pozwoli ponownie poczuć wiatr we włosach szczęśliwym właścicielom m.in. modelu 911.

Ludzie od lat pracują nad stworzeniem wehikułu czasu, aby móc wybiegać w przyszłość lub po prostu cofnąć się do tego, co już było. Taki zabieg przeprowadziła ostatnio Yokohama Rubber, wznawiając produkcję modelu opon o wysokich osiągach A-008P, który pod koniec lat 80. minionego wieku był obecny w samochodach sportowych Porsche, w tym w legendarnym modelu 911. – Aktualnie Yokohama koncentruje się na wspieraniu miłośników opon klasycznych, wprowadzając na rynek szeroką gamę tego ogumienia, w tym właśnie lubiany model A-008P – tłumaczy Artur Posłuszny, Product, Marketing and Key Account Manager w ITR CEE, firmie będącej oficjalnym dystrybutorem opon Yokohama w Polsce.


Opony do starszych aut

Jednym z męskich hobby jest odrestaurowywanie starych samochodów. Rosnące zainteresowanie zabytkowymi oraz historycznymi autami, tzw. oldtimerami, wymusiło na rynku producentów ogumienia dostosowanie się do potrzeb klientów. Mając samochód z dawnych czasów, dobrze jest zamontować w nim właściwe opony, adekwatne zarówno wyglądem, jak i osiągami. Dlatego Yokohama Rubber w swojej szerokiej palecie opon zdecydowała się na aż cztery modele opon klasycznych. Wśród nich znalazł się powracający model A-008P, który zapisał się na kartach historii wśród entuzjastów jazdy po torze, szczególnie posiadaczy marki Porsche.


TOP w kategorii




Yokohama i Porsche jak rodzina

Samochody sportowe Porsche od początku przeznaczone były do szybkiej jazdy, szczególnie na dedykowanych do tego torach. Umieszczenie silnika z tyłu sprawiało, że auto nabierało jeszcze bardziej sportowego charakteru. Napęd na tylną oś powodował, że Porsche potrzebowało opon zapewniających bezpieczeństwo przy wysokiej prędkości. Kluczowym warunkiem była opona gwarantująca wysokie osiągi w suchych warunkach. W 1983 roku Yokohama opracowała pierwsze 15-calowe opony do Porsche 911 Carrera 3.2. Opona okazała się hitem wśród osób ze sportowym zacięciem, w tym członków Porsche Owners Club. Niemiecki producent samochodów poznał się na technologicznych możliwościach japońskich inżynierów. Wkrótce, bo od 1988 roku, opona A-008P znalazła się na pierwszym wyposażeniu w ponad dziesięciu samochodach sportowych Porsche.

Pętla czasowa

Od momentu, gdy model A-008P uzyskał tak dobre recenzje techniczne od Porsche, Yokohama wciąż opracowuje i dostarcza opony o wysokich osiągach do samochodów niemieckiego producenta. – Obecnie opony marki Yokohama znajdują się na wyposażeniu sportowych modeli Porsche takich jak: 911, Boxster, Cayman oraz SUV-ów o sportowym zacięciu, Cayenne – opisuje Artur Posłuszny z firmy ITR CEE. Przez ten czas współpraca obu firm owocowała też sukcesami Porsche w motorsporcie, gdzie wykorzystywane były opony z serii ADVAN Sport. Japoński producent nie zamierzał pozostawić entuzjastów starych samochodów samym sobie i postanowił wznowić produkcję opony A-008P.

Klasyka dla wymagających

Wysokie osiągi samochodów Porsche sprawiają, że ogumienie musi spełniać kilka warunków, przede wszystkim: wydajność, trwałość oraz dobre prowadzenie. Nie można zapominać przy tym o zachowaniu bezpieczeństwa i wygodzie. Odpowiedzią na te oczekiwania jest powrót modelu Yokohama A-008P. Japońscy inżynierowie na nowo zaprojektowali oponę, stosując szereg innowacyjnych rozwiązań. Wytrzymałość tego modelu gwarantują stalowe wzmocnienia po zewnętrznej stronie oraz pozbawiona łączeń nylonowa powłoka. Dzięki temu opona nie wypacza się przy pokonywaniu zakrętów z dużą prędkością. Zastosowana podwójna warstwa mieszanki to przykład na osiągnięcie idealnej równowagi między stabilnością prowadzenia pojazdu a bezpieczeństwem przy wysokich osiągach. Zewnętrzna warstwa mieszanki zapewnia przyczepność, a wewnętrzna charakteryzuje się odpornością na magazynowane ciepło, przekładając się na stabilność.

Asymetria przede wszystkim

Yokohama postawiła na asymetryczne rozwiązania nie tylko we wzorze bieżnika, ale też w profilu opony. Takie rozwiązania umożliwiło bogate doświadczenie japońskiego producenta w sportach motorowych. Cztery proste rowki zapewniają lepsze odprowadzanie wody oraz stabilność na mokrej nawierzchni. Natomiast półspiralne rowki na całej długości bieżnika idealnie odprowadzają wodę przy pokonywaniu zakrętów. Określany mianem „semi-slick” wzór na zewnątrz opony skutecznie przenosi dużą moc samochodu na drogę i gwarantuje kierowcy uczucie prawdziwej sportowej jazdy. Zastosowanie prostych żeber, pobawionych rowków prowadzących na zewnątrz opony, poprawia jazdę na prostej oraz przyczepność w suchych warunkach.

W celu uzyskania unikalnych osiągów w A-008P zaprojektowano też asymetryczny profil wewnętrznej i zewnętrznej strony. Dodatkowo różna konstrukcja przedniej i tylnej opony pozwala sportowym samochodom Porsche osiągnąć maksimum ze swoich możliwości pokonywania zakrętów przy wysokiej prędkości.

Obecnie opona Yokohama A-008P przeznaczona jest dla trzech modeli Porsche: 911, 924 oraz 944.

Źródło: Yokohama

Udostępnij:

Drukuj





aE



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również