ORLEN przetestuje biopaliwa drugiej generacji

CC BY-SA 3.0/Wikimedia
4.12.2015

​PKN ORLEN zaangażował się w projekt badawczo-rozwojowy, który ma na celu rozwój zaawansowanych technologii produkcji biokomponentów. 

Jednym z elementów projektu będzie sprawdzenie możliwości łączenia biokomponentów z olejem napędowym produkowanym przez koncern. Jednocześnie w ramach prowadzonych prac ocenie zostanie poddana możliwość implementacji technologii produkcji zaawansowanych biopaliw m.in. w warunkach pracy rafinerii Grupy ORLEN w Polsce i Czechach.

Projekt prowadzi centrum kompetencji BIOENERGY 2020+ GmbH, które zajmuje się kwestiami energetycznego wykorzystania biomasy. Do tej inicjatywy dołączył PKN ORLEN oraz Unipetrol, czeska spółka z Grupy ORLEN. Prace badawczo-rozwojowe potrwają 4 lata. Projekt dotyczy produkcji wosków stałych oraz biowęglowodorów syntetycznych w procesie zgazowania drewna i dalszej syntezy Fischera – Tropscha. Jednym z elementów prac będzie testowanie zaawansowanego biopaliwa przez auta na torze wyścigowym Pachfurth koło Wiednia.

Rozwój technologii biopaliw zaawansowanych opartych na technologiach termicznych przy wykorzystaniu surowca lignocelulozowego tj. drewna i słomy w Polsce jest na etapie badań laboratoryjnych. Nie można jednak wykluczyć, że będą one dostępne na rynku w krótkim horyzoncie. Zgodnie z regulacjami UE istnieje możliwość wykorzystania drewna opadowego do produkcji biopaliw z możliwością podwójnego zaliczenia wyprodukowanego biopaliwa do celów wyznaczonych na 2020 rok tj. 10% energ. BIO w paliwach.

W związku z dużym potencjałem rozwoju zaawansowanych technologii produkcji biokomponentów i możliwości ich wdrożenia w Polsce, istnieje potrzeba implementacji odpowiednich uregulowań w prawie krajowym, umożliwiających wykorzystanie jako surowca do procesów szerokiej gamy biomasy lignocelulozowej. Obecnie w Polsce nie zostało jednak wdrożone rozporządzenie w zakresie tzw. pozytywnej listy surowców, z których wytworzone biopaliwa mogą być zaliczane podwójnie do Narodowego Celu Wskaźnikowego. Stanowi to główną barierę rozwoju podobnych technologii w Polsce.

Źródło: Orlen

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę