Oświadczenie Grupy PSA w sprawie podejrzeń o manipulacje testami spalin
Francuska Grupa PSA, w skład której wchodzą takie marki motoryzacyjne jak Peugeot, Citroen oraz DS, wydała oświadczenie w sprawie postępowania, jakie jest prowadzone przeciwko koncernowi w związku z podejrzeniami o fałszowanie wyników testów emisji spalin.
Grupa PSA przyjęła do wiadomości decyzję Dyrekcji Generalnej ds. Ochrony Konkurencji, Konsumentów i Zwalczania Oszustw (DGCCRF) o przekazaniu wniosków z postępowania Prokuratorowi Generalnemu, jednocześnie jednak wyraziła swoje zaskoczenie powyższą decyzją. Fracuski koncern zamierza dochodzić swoich racji w celu usunięcia wszelkich wątpliwości oraz obrony swoich interesów, a także interesów swoich 180 tys. pracowników oraz klientów i partnerów.
Grupa PSA przypomina, że:
- przestrzega przepisów obowiązujących we wszystkich krajach, w których prowadzi działalność,
- pojazdy produkowane przez Grupę nigdy nie były wyposażone w oprogramowania lub urządzenia umożliwiające wykrywanie testów zgodności z przepisami oraz aktywowanie układów usuwania zanieczyszczeń, które byłyby nieaktywne podczas użytkowania pojazdów przez klientów,
- wyniki testów przeprowadzonych przez francuskie i europejskie instancje potwierdziły zgodność pojazdów Grupy z testami przeprowadzanymi na podstawie obowiązujących przepisów.
W oświadczeniu możemy przeczytać, że postępowanie dotyczy silników wysokoprężnych poprzedniej generacji Euro5 (norma obowiązująca od 2009 do 2015 r.). Tymczasem testy przeprowadzone ostatnio przez Francuski Instytut ds. Ropy Naftowej i Nowych Energii IFPEN na samochodzie Euro 5 produkcji Grupy PSA nie wykazały żadnych nieprawidłowości.
Wyniki testów potwierdzają, że Grupa PSA, zgodnie z wyjaśnieniami przedstawionymi władzom i mediom, stosuje ustawienia silników oparte na użytkowaniu samochodu w warunkach rzeczywistych.
Prace nad dopracowaniem silników Grupy mają w pierwszej kolejności na celu redukcję emisji NOx (tlenków azotu) w mieście, przy równoczesnym zapewnieniu lepszej równowagi NOx i CO2 podczas jazdy poza miastem, w szerokim zakresie temperatur i w ciągły sposób.
Co więcej, Grupa PSA zobowiązała się do przestrzegania, poczynając od bieżącego roku, czyli z 3-letnim wyprzedzeniem, granicznej wartości progu wskaźnika emisji w warunkach rzeczywistych (RDE – Real Driving Emissions), który będzie obowiązywał od 2020 roku w ramach przyszłej normy. Nowa procedura zastąpi procedurę aktualnie stosowaną, niereprezentatywną dla faktycznego sposobu użytkowania samochodów przez klientów.
Ponadto PSA jest jedynym producentem samochodów na świecie, który wprowadził zasadę całkowitej przejrzystości w zakresie zużycia paliwa i emisji CO2 w swoich modelach w rzeczywistych warunkach użytkowania.
- Protokół przeprowadzania pomiarów został zdefiniowany wspólnie z dwiema organizacjami NGO i jedną instytucją certyfikującą,
- ponad 50 modeli objętych pomiarem emisji i 35 000 km jazd testowych,
- wyniki pomiarów są dostępne na stronach internetowych marek Peugeot, Citroën i DS.
W bieżącym roku działania na rzecz zapewnienia przejrzystości informacji zostaną rozszerzone o emisję NOx.
– Jesteśmy zaskoczeni tą informacją w sytuacji, gdy Grupa PSA jest dumna ze swej roli prekursora w rozwijaniu technologii oczyszczania spalin (filtr cząstek stałych i SCR), jest liderem w obniżaniu emisji CO2 i pionierem w zapewnianiu pełnej przejrzystości wobec swoich klientów, jeśli chodzi o zużycie paliwa w rzeczywistych warunkach użytkowania – powiedział Gilles Le Borgne, Dyrektor pionu badawczo-rozwojowego. Dlatego też PSA będzie walczyć w obronie swoich technologii, know-how i konkurencyjności, a także francuskiego przemysłu, którego jest największym eksporterem, jeśli chodzi o samochody.
Źródło: Grupa PSA