Oświetlenie przyszłości w samochodach Volkswagena

Volkswagen
22.10.2018

Halogen, ksenon, LED, laser i OLED: w ciągu zaledwie dwóch dekad technologia oświetlenia w samochodach oraz design świateł i oświetlenia przeszły rewolucyjną zmianę. Jednak to nie koniec zmian w tym obszarze wyposażenia samochodów.

Oprócz roli funkcjonalnej, takiej jak poprawa widoczności podczas jazdy nocą, reflektory mogą obecnie pełnić także funkcję emocjonalną. Oświetlenie może nadać autu indywidualny wygląd, ze wszystkimi jego aspektami – ekspresją i charakterem, jak mimika ludzkiej twarzy. Rozwój technologii oświetlenia i jego zastosowanie będą miały w nadchodzących latach znaczący wpływ na pracę designerów Volkswagena.

Okrągłe reflektory, które przez lata charakteryzowały garbusa i były znakiem rozpoznawczym Golfa pierwszej generacji odeszły do historii. Już od dawna styliści mają znacznie więcej swobody w projektowaniu reflektorów, które podkreślają charakter samochodu. Indywidualny design oświetlenia aut będzie zyskiwał na znaczeniu. – Reflektory odpowiadają za postrzeganie samochodu zdecydowanie bardziej niż jego inne elementy. Przyciągają spojrzenie i powodują, że automatycznie patrzymy w samochodowe „oczy”. Przez to reflektory sprawiają, że samochód zyskuje niejako ludzką twarz – uważa Klaus Bischoff, szef Volkswagen Design.

Natura światła sprawia, że samochody przyszłości będą miały bardziej „ludzki” charakter niż dotychczas. W autach następnej generacji światła będą służyły nie tylko do poprawy widoczności i zwiększenia bezpieczeństwa, ale również do interaktywnego komunikowania się z otoczeniem.

W najbliższej przyszłości w stylistyce wnętrza i nadwozia samochodu pojawi się nowy element, tzw. extraterior. Pod tym pojęciem będzie kryło się otoczenie świetlne auta, które tchnie w nie nowe „życie”. W praktyce będzie to wyglądało tak, że za pośrednictwem reflektorów samochód będzie mógł „komunikować” się z otoczeniem. Prototypowy ID. Vizzion potrafi np. „puścić oko” do właściciela, kiedy wyczuje, że ten się do niego zbliża.

Jednak zastosowań nowego typu świateł może być znacznie więcej. W godzinach szczytu, kiedy intensywnemu ruchowi pojazdów towarzyszy spory hałas i sygnały świetlne są najlepszym środkiem komunikacji, przednie reflektory przejmą zadanie utrzymania kontaktu z innymi użytkownikami dróg. Język światła sprawi, że samochód będzie widział m.in. gdzie inny pojazd chce pojechać, czy zauważył pieszego, czy będzie dłużej stał. Takie i inne funkcje świateł zwiększą bezpieczeństwo na drogach.

Dzięki odpowiedniemu oświetleniu samochody będą jednoznacznie wskazywać, czy poruszają się w trybie autonomicznym, czy są prowadzone przez kierowcę. Co więcej, za pośrednictwem sygnału świetlnego będzie można stwierdzić, czy akumulator w samochodzie wciąż się ładuje, czy jest naładowany w 100% i auto jest gotowe do drogi.

Źródło: Volkswagen

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę