Oszczędny VW XL 1

13.5.2011
Żaden inny pojazd hybrydowy z silnikiem elektrycznym i spalinowym nie jest tak ekonomiczny. Zużycie paliwa wynosi 0,9 l/100 km. Pod względem koncepcyjnym XL1 to trzeci etap ewolucji strategii litrowych samochodów Volkswagena. Samochód ten udowadnia, że połączenie oszczędności i komfortu jazdy jest możliwe.

Temu autu wystarczy 6,2 kW/ 8,4 KM, czyli tylko ułamek mocy dzisiejszych samochodów, aby utrzymać stałą prędkość 100 km/h (Golf 1.6 TDI o mocy 77 kW z 7-biegową DSG: 13,2 kW/ 17,9 km). Ponadto w trybie elektrycznym XL1 potrzebuje mniej niż 0,1 kWh (82 Wh/km), aby przejechać odcinek jednego kilometra. To rekordowe wartości.

Wykorzystując pełną moc systemu hybrydowego, prototyp Volkswagena przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 11,9 sekundy. Prędkość maksymalna (ograniczona elektronicznie) wynosi 160 km/h. Ale te liczby nie mówią jeszcze wszystkiego: ponieważ XL1 waży tylko 795 kilogramów, układ napędowy nie musi się zbytnio „męczyć".

W nowym XL1 Volkswagen zastosował koncepcję hybrydy plug-in, wykorzystującą oszczędną technikę turbodiesla z Common Rail (TDI) i przekładnię dwusprzęgłową (DSG). Jednostka TDI uzyskuje maksymalną moc 35 kW/48 KM z zaledwie 0,8 litra pojemności skokowej.

Silnik elektryczny jest zasilany energią ze zintegrowanej baterii litowo-jonowej. Elektronika mocy pracująca w zakresie napięć 220 V zarządza przepływem wysokowoltowej energii z baterii i do baterii, względnie do silnika elektrycznego. Wewnętrzna sieć elektryczna XL1 jest z kolei zasilana napięciem o wartości 12 V przez przetwornicę DC/DC. Silnik elektryczny wspiera TDI przy przyspieszaniu (boostowanie), lecz również może samodzielnie napędzać XL1 na odcinku o długości do 35 kilometrów.

Konstrukcja aluminiowego korpusu silnika TDI pozwoliła na uzyskanie wysokiej opływowości, a tym samym bardzo małych strat prędkości przy tarciu. Jeżeli chodzi o redukcję emisji substancji szkodliwych, zastosowano recyrkulację spalin oraz katalizator oksydacyjny i fi ltr cząsteczek stałych.

Również układ chłodzenia został zoptymalizowany pod kątem zwiększenia jego efektywności. Sterowana elektrycznie pompa wody jest aktywowana przez moduł zarządzania tylko wtedy, gdy wymagają tego warunki pracy silnika.

Model charakteryzuje się bardzo niskim jak na kompaktową klasę oporem powietrza Cw (0,312) x A (powierzchnia czołowa 2,22 m2), czyli 0,693 m2. Nadwozie nowego XL1 w znacznej części składa się z lekkiego i wytrzymałego tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK).

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę