Paski rozrządu „hot oil” firmy Gates

4.6.2014

Wraz z postępem technologii tego rodzaju układy zaczęto wykorzystywać w silnikach samochodowych do napędu wałków rozrządu, wału korbowego oraz pompy oleju w zastępstwie tradycyjnych napędów łańcuchowych.

W przypadku wielu projektów Gates prowadzi bliską współpracę z producentami samochodów. Najnowsze silniki kompaktowe zajmują mniej miejsca i są znacznie lżejsze od starszych modeli. W przyszłości silniki kompaktowe będą jeszcze mniejsze. Już teraz działający silnik z technologią „hot oil” mieści się na kartce papieru formatu A4.

W 2008 roku Ford dokonał modyfikacji układu przeniesienia napędu pomiędzy wałem korbowym a pompą paliwa w silniku 1.8l diesel „Common Rail”. Łańcuch wraz z kołem zębatym zastąpiono paskiem pracującym w oleju (BIO), zwanym paskiem typu „hot oil”. Zmiana ta zapoczątkowała wprowadzenie tego typu rozwiązań w układzie wał korbowy/ rozrządu w 3-cylindrowym silniku Ford 1,0 Eco boost, w 3-cylindrowym silniku z serii EB koncernu PSA, jak również w napędzie pompy oleju w silnikach VW 1,6 i 2,0 TDI „Common Rail”.

Trwałość najnowszych pasków typu „hot oil” firmy Gates jest dłuższa od innych tego typu konstrukcji. Pasek musi być odporny na nieustanne działanie różnego rodzaju olejów i dodatków stosowanych w silnikach oraz na szeroki zakres warunków roboczych i temperatur w różnych strefach klimatycznych na świecie. Właściwości pasków powinny umożliwić im przetrwanie nawet najgorszych okoliczności pracy. Przeprowadzono testy celem określenia zmian chemicznych, które zachodzą w oleju silnikowym przez cały okres jego eksploatacji oraz ich wpływu na materiał i właściwości fizyczne pasków.

Wszystkie materiały poddano badaniom statycznym w temperaturach do +150oC lub w temperaturze wrzenia w określonych przedziałach czasu. Następnie oceniono stan pasków, nastąpiła weryfikacja i analiza uszkodzeń elementów składowych. Podczas testów stosowano substancje chemiczne o różnym stopniu koncentracji celem zapewnienia odpowiednich właściwości komponentu zgodnie z wymogami OE. 

Więcej na stronie: http://www.gates.com/

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę