Pirelli pracuje nad oponą z 5G

©

Udostępnij:

Opona to jedyny element samochodu, który ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Nikomu nie trzeba powtarzać, jak istotną rolę odgrywa nie tylko w kwestii prowadzenia, osiągów, przenoszenia mocy, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. Firma Pirelli od lat pracuje nad nowoczesnymi technologiami, które mają przenosić poziom bezpieczeństwa i osiągów na zupełnie inny poziom.


Bezpieczne opony to takie, które zachowują pełnię swoich właściwości w każdych warunkach, wykorzystują do maksimum możliwości auta oraz jego systemów bezpieczeństwa i sprawiają, że samochód jest przewidywalny dla kierowcy w każdej sytuacji. To cechy, które budują zaufanie do opon i dają pewność, że nigdy nie zawiodą. Dla Pirelli to jeden z najważniejszych priorytetów, ale nie jedyny, bowiem praca nad poprawą bezpieczeństwa to nie tylko oferowanie dopracowanego pod każdym względem ogumienia, współpraca z producentami samochodów nad homologowanymi idealnie współdziałającymi z autem oponami, ale także liczne działania dodatkowe.

Przykładem nieustannej pracy nad udoskonalaniem produktów przez Pirelli jest ostatnia odsłona modelu Cinturato P7. To poprawiona opona, w której droga hamowania została zredukowana o około 5% w porównaniu do poprzedniego modelu, w takim samym rozmiarze. Ponadto testy wykazały, że nowe wcielenie tej opony zapewnia o około 4% mniejsze zużycie paliwa, jest ona trwalsza nawet o około 6%, a wszystko to idzie w parze z jeszcze lepszymi osiągami i niższą emisją hałasu. To efektywne hamowanie w niekorzystnych warunkach drogowych było jednak priorytetem inżynierów Pirelli, bo każdy zaoszczędzony metr drogi hamowania nowej opony to w skali globalnej realny wpływ na poprawę bezpieczeństwa tysięcy uczestników ruchu.

Pirelli bardzo mocno skupia się na udoskonalaniu technologii Run Flat, która pozwala na utrzymanie stabilności pojazdu oraz pełnej kontroli nawet po znacznym spadku ciśnienia. W oponie tego typu ścianki boczne są wzmocnione, aby mogły wytrzymać poprzeczne i wzdłużne przeciążenia po przebiciu. Reasumując, opony typu Run Flat pozwalają na bezpieczne kontynuowanie podróży nawet po przebiciu. Dzięki temu kierowca może utrzymać stabilność samochodu, a potem przy ograniczonej prędkości w bezpieczny sposób dojechać do najbliższego warsztatu.

Cyber opona i łączność 5G

Pirelli to pierwsza firma oponiarska na świecie, która pracuje nad oponą wykorzystującą sieć 5G do przesyłania informacji dotyczących nawierzchni. Na czym to polega? Otóż „cyber-opona” Pirelli, wyposażona w wewnętrzny czujnik, już w niedalekiej przyszłości dostarczy autu dane dotyczące modelu opony, przejechanych kilometrów, obciążenia dynamicznego, sytuacji potencjalnego zagrożenia na drodze spowodowanej obecnością wody, lodu i innych czynników wpływających na przyczepność. Informacje te umożliwią odpowiednie dostosowanie systemów sterowania auta i asystujących kierowcy, znacznie poprawiając poziom bezpieczeństwa, komfortu i osiągów. Co więcej, zebrane w ten sposób informacje zostaną udostępnione innym samochodom w zasięgu sieci. Dzięki potencjałowi 5G, Pirelli jest w stanie umieścić oponę w szerszym kontekście komunikacyjnym, który obejmuje wejście w ekosystem transportu drogowego, aktywnie przyczyniając się do rozwoju rozwiązań i usług dla przyszłej mobilności i systemów autonomicznej jazdy.

Działania prospołeczne Pirelli

Pirelli bardzo aktywnie działa na rzecz bezpieczeństwa zarówno lokalnie, jak i globalnie. Firma wspiera między innymi inicjatywę „FIA Action for Road Safety”, mającą na celu zmniejszenie liczby śmiertelnych wypadków drogowych. Kampania #3500LIVES ma na celu uzmysłowić kierowcom, że każdego dnia na drogach ginie średnio 3500 osób. Włoska firma, jako globalny partner kampanii FIA Action for Road Safety, wykorzysta pełną moc swojej technologii i sieci w oparciu o swoich pracowników z całego świata, aby pomóc promować zasady bezpiecznej jazdy. Podnoszenie tej świadomości jest kluczem do zmiany podejścia do bezpieczeństwa na drodze. 

Jako producent opon, który od dawna działał na arenie motoryzacyjnej i sportów motorowych, zawsze wierzyliśmy, że bezpieczeństwo na drodze idzie w parze z naszym zaangażowaniem w produkcję najbardziej zaawansowanych technologicznie opon – mówi Filippo Bettini, szef firmy Pirelli ds. zrównoważonego rozwoju i zarządzania ryzykiem – Podnoszenie świadomości jest kluczem do zmiany podejścia do bezpieczeństwa na drodze. Bardzo ważne jest, aby wysłać właściwą wiadomość w najbardziej efektywny sposób, zwłaszcza, gdy chcesz porozmawiać z młodym pokoleniem.

Pirelli angażuje się również w lokalne przedsięwzięcia propagujące bezpieczną jazdę. Jednym z nich jest akcja „Bezpieczni za kółkiem” prowadzona przez ambasadora marki w Polsce – Kajetana Kajetanowicza. Seria filmów, poradników, komunikacja w mediach społecznościowych, a wszystko po to, aby podnieść świadomość kierowców oraz ich wiedzę z zakresu bezpieczeństwa. Jednym ze składników kampanii jest także pokazanie kierowcom, jak kluczową rolę odgrywają opony, jak zachowują się w różnych warunkach, jak ważny jest ich odpowiedni dobór względem pory roku etc. 

Wsparcie walki z COViD-19

W dobie pandemii Covid-19, firma szybko i zdecydowanie zareagowała na konieczność wsparcia badań nad wirusem. Decyzją zarządu zawieszono prace nad produkcją kultowego kalendarza Pirelli na 2021 rok, a uwolnioną w ten sposób kwotę 100 tys. euro firma przekazała na zwalczanie skutków związanych z pandemią koronawirusa. 

Zatrzymanie prac nad Kalendarzem Pirelli miało miejsce już wcześniej, w 1967 r., a do kolejnego doszło między 1975–1983 r. Niespotykana sytuacja kryzysowa związana z Covid-19 zmusiła nas do tego, by ten sam krok podjąć dzisiaj. Wrócimy do projektu, gdy nadejdzie właściwy czas, wraz z ludźmi, którzy dziś nad nim pracowali – powiedział Marco Tronchetti Provera, wiceprezes wykonawczy i dyrektor generalny Pirelli.

Źródło: Pirelli

Udostępnij:

Drukuj


TOP w kategorii







aE



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również