Plastikowy silnik elektryczny?

Fraunhofer ICT
27.5.2019

Odchudzanie samochodów elektrycznych polega nie tylko na zmniejszeniu wagi baterii. Konieczna jest też redukcja ciężaru silnika. Jednym ze sposobów jest użycie do jego budowy materiałów polimerowych wzmocnionych włóknami.

Naukowcy z Instytutu Technologii Chemicznej Fraunhofer ICT współpracują z Instytutem Technologicznym w Karlsruhe w celu opracowania nowej koncepcji chłodzenia umożliwiającej wykorzystanie polimerów jako materiałów na obudowy silników. Nowa technologia nie tylko pozwala zredukować ciężar układu napędowego: znacznie zwiększa się również gęstość mocy i sprawność silnika w porównaniu z konstrukcjami będącymi w powszechnym użyciu.

Dwa kluczowe elementy elektrycznego układu napędowego to silnik elektryczny i akumulator. Powinny się one cechować trzema parametrami, które odgrywają szczególnie ważną rolę, jeśli chodzi o wykorzystanie silnika elektrycznego w nowoczesnych pojazdach: dużą gęstością mocy, kompaktowością, która idealnie pasuje do pojazdu elektrycznego, oraz wysokim poziomem wydajności. W ramach projektu DEmiL (z niemieckiego: silnik elektryczny chłodzony bezpośrednio ze zintegrowaną lekką obudową) naukowcy opracowują nowatorską konstrukcję stojana (wykonanego z tworzyw sztucznych) z obiegiem płynu chłodzącego.

Prostokątny drut płaski zastępuje okrągły drut

Silniki elektryczne mają wysoką sprawność na poziomie ponad 90%, co oznacza, że ​​duża część energii elektrycznej jest przekształcana w energię mechaniczną. Pozostałe 10% energii elektrycznej jest emitowane w postaci ciepła. Aby zapobiec przegrzaniu silnika, ciepło w stojanie jest obecnie prowadzone przez metalową obudowę do tulei chłodzącej wypełnionej zimną cieczą. W ramach projektu zespół naukowców zastąpił uzwojenie z okrągłego drutu uzwojeniem wykonanym z drutu płaskiego, co dało więcej miejsca na kanał chłodzący.

W tej zoptymalizowanej konstrukcji straty ciepła mogą być odprowadzane przez kanał chłodzący wewnątrz stojana, eliminując potrzebę transportu ciepła przez metalową obudowę do zewnętrznej tulei chłodzącej. W rzeczywistości nie ma już potrzeby instalowania tulei chłodzącej, co daje znaczną oszczędność wagi. Ponadto nowa konstrukcja oferuje rozwiązanie chłodzenia wirnika, które pozwala również na odprowadzanie strat ciepła wirnika bezpośrednio w silniku.

Dzięki rozproszeniu ciepła w pobliżu miejsca, w którym jest wytwarzane, pomysłodawcy projektu byli w stanie zbudować cały silnik i obudowę z materiałów polimerowych, co doprowadziło do dalszych korzyści. Obudowy polimerowe są lekkie i łatwiejsze w produkcji niż aluminiowe. Łatwo uzyskać skomplikowane geometrycznie kształty, a jakość powierzchni nie wymaga obróbki końcowej. Dzięki temu uzyskano realne oszczędności, jeśli chodzi o wagę podzespołów oraz koszty ich wykonania.

Partnerzy projektu zdecydowali się na użycie wzmocnionych włóknami, termoutwardzalnych tworzyw sztucznych, które odznaczają się odpornością na wysokie temperatury i agresywne chłodziwa. W przeciwieństwie do tworzyw termoplastycznych tworzywa termoutwardzalne nie pęcznieją, gdy wchodzą w kontakt z chemikaliami. Obudowa z polimeru jest wytwarzana w zautomatyzowanym procesie formowania wtryskowego z użyciem fenolowej masy formującej Vyncolit X7700. Czas cyklu wytwarzania prototypów wynosi obecnie cztery minuty. Same stojany są natryskiwane termicznie przewodzącą masą formującą z żywicy epoksydowej (Sumikon EME-A730E) w procesie formowania transferowego.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę