Po co obniżać zawieszenie?

Bilstein
2.2.2017

Producenci amortyzatorów w swojej ofercie bardzo często posiadają także rozwiązania, pozwalające obniżyć zawieszenie. Choć producenci samochodów dopuszczają tego typu modyfikacje, to jednak trzeba mieć na uwadze, że pociągają one za sobą często pogorszenie właściwości jezdnych.

Zakres możliwych ingerencji w układ zawieszenia jest jednak z góry określony i uwzględnia możliwości jezdne pojazdu ze szczególnym naciskiem na zachowanie maksymalnego bezpieczeństwa. Dlatego bardzo ważne jest przestrzeganie zaleceń producentów aut. Ułatwiają one nie tylko pracę mechanikowi, ale przede wszystkim dają gwarancję, że wybrana przez niego bądź klienta referencja będzie odpowiednia dla danego modelu. Przy zamówieniu amortyzatorów trzeba też zwrócić uwagę na dostępność dodatkowych elementów, takich jak np. górne mocowanie, mieszki ochronne czy sprężyny.

- Kierowcy najczęściej decydują się na utwardzenie zawieszenia, jego podniesienie lub obniżenie. Zmiana wysokości zawieszenia stanowi jednak istotną ingerencję w układ jezdny samochodu - tłumaczy Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w firmie IHR Warszawa, przedstawiciela marki Bilstein w Polsce. - Przede wszystkim zmianie ulega środek ciężkości auta, które może stać się bardziej pod- lub nadsterowne. Dlatego do takich modyfikacji należy wybierać amortyzatory, sprężyny, jak i pozostałe elementy renomowanych producentów.

O ile znając jakość nawierzchni polskich dróg, podwyższenie zawieszenia samochodu jest zrozumiałe, to po co obniżać fabryczne ustawienia?

- Na obniżenie zawieszenia decydują się zarówno kierowcy popularnych modeli samochodów, jak i miłośnicy tuningu. Po zmianie auto zyskuje niżej położony środek ciężkości, mocniejszy docisk kół do nawierzchni drogi oraz większą stabilność podczas szybszej jazdy na autostradzie czy podczas pokonywania zakrętów - dodaje Andrzej Wojciech Buczek z IHR. - Nie bez znaczenia dla wielu osób jest też optyczna zmiana wyglądu samochodu. Naturalnie trzeba się liczyć - co akurat amortyzatorom wyjdzie na dobre - z ograniczeniem możliwości pojazdu pod krawężniki i koniecznością omijania wszelkich nierówności na drodze.

Należy przy tym pamiętać, że zakładając krótsze amortyzatory musimy również zmienić sprężyny na krótsze, odpowiednio dobrane do wielkości obniżenia. Zakładanie krótszych amortyzatorów do standardowych, czy źle dobranych sprężyn grozi ich uszkodzeniem. Przed podjęciem decyzji o obniżeniu zawieszenia mechanik powinien uświadomić kierowcę jeszcze o jednej rzeczy. Po założeniu krótszego amortyzatora i odpowiednio dobranych krótszych, najczęściej progresywnych sprężyn następuje znaczne usztywnienie zawieszenia, przez co zmniejszeniu może ulec komfort jazdy. Taka zmiana dotychczasowego komfortu, do którego przyzwyczaił się już kierowca, może prowadzić do nieporozumień i nieuzasadnionych reklamacji.

W celu ułatwienia modyfikacji zawieszenia i chęci zapewnienia klientom właściwego, kompleksowego rozwiązania najczęściej oferowane są zestawy amortyzatorów z odpowiednimi sprężynami. Modyfikacja zawieszenia nie zawsze też musi wiązać się z wyborem jednej wysokości ustawienia - dostępne na rynku są kompletne zestawy z amortyzatorami gwintowanymi, w których kierowca może ręcznie regulować jego wysokość.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę