Po siedemdziesięciu latach opony Pirelli Stella Bianca wracają na tor Formuły 1

11.8.2020

„Stella Bianca” to po włosku „biała gwiazda”. Jednak w świecie opon to określenie jest jednoznacznie kojarzone z Pirelli – przede wszystkim ze złotą erą wyścigów samochodowych.

W 1950 roku, kiedy rozpoczynała się historia mistrzostw świata Formuły 1, a Giuseppe Farina zdobył pierwszy tytuł – rocznicę tego wydarzenia upamiętniono w sierpniu, podczas Grand Prix 70-lecia na Silverstone – w jego Alfie Romeo były zamontowane właśnie opony Pirelli Stella Bianca. Na ściance bocznej pojawiła się nawet mała biała gwiazdka – motyw dzielony także z drogowymi oponami, noszącymi taką samą nazwę. Każdy może teraz poczuć dziedzictwo Pirelli Stella Bianca, bo replika takiej opony na stałe znalazła swoje miejsce w niedawno otwartym muzeum Silverstone Experience.

Tak jak zespół Alfa Romeo w pierwszych latach mistrzostw świata, także opony Pirelli dominowały wówczas na torach. Zwycięstwa odnosiły także dzięki współpracy z Ferrari i Maserati, wprowadzając mnóstwo włoskiego klimatu u zarania dziejów królewskiej kategorii wyścigowej. Dziś tylko Alfa Romeo i Pirelli pamiętają sam początek tej historii – czyli pierwszą rundę wyścigowych mistrzostw świata.

Slicki Pirelli we współczesnej Formule 1 noszą nazwę P Zero, a deszczowe ogumienie nazwano Cinturato. Teraz – 70 lat po pierwszym występie w wyścigu Formule 1 na Silverstone – słynna nazwa Stella Bianca wróciła do „ojczyzny brytyjskiego motorsportu”. Zarówno na torze, jak i na zwykłych ulicach – to przykład związków, które od zawsze łączyły drogowe produkty Pirelli z oponami przygotowywanymi na tory wyścigowe.

Opony Stella Bianca są gwiazdą nie tylko na Silverstone, ale także na drogach. Dwa lata temu dokonano prezentacji nowej drogowej wersji Stella Bianca, jako część rodziny klasycznych opon Pirelli Collezione – łączących wygląd retro z nowoczesną technologią. W poszerzanej cały czas gamie Pirelli Collezione znaleźć można opony do szerokiej gamy klasycznych samochodów – od powojennych legend do współczesnych klasyków z lat 90.

Dzięki tym oponom kierowcy klasycznych samochodów mogą cieszyć się prowadzeniem swoich samochodów w dokładnie taki sam sposób, jak ich pierwotni właściciele – w czasach, kiedy te pojazdy były fabrycznie nowe. Wszystkie opony z serii Collezione są produkowane w ograniczonych ilościach, tak jak ogumienie Pirelli z przeznaczeniem motorsportowym. Najnowsze opony Stella Bianca powstają zresztą w tej samej wyspecjalizowanej fabryce, którą opuszcza też wiele produktów do użytku w sportowej rywalizacji. Wyjątkowe w oponach Stella Bianca jest to, iż obecnie jest to jedyne ogumienie Pirelli o tradycyjnej osnowie diagonalnej – w przeciwieństwie do nowocześniejszej, radialnej. W tym roku pojawią się nowe rozmiary, dzięki którym opony Stella Bianca trafią do szerszej rzeszy entuzjastów motoryzacji.

W przeciwieństwie do lat 50., czołowi gwiazdorzy Formuły 1 tym razem nie korzystali ze słynnych opon Stella Bianca – jedynie podziwiali je z daleka. Wciąż jednak mogą docenić bogatą historię, dzięki której ich dyscyplina sportu osiągnęła status globalnego spektaklu. Firma Pirelli od samego początku była nieodłącznym, centralnym składnikiem tego widowiska.

Źrodło: informacja prasowa firmy Pirelli.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę