Podsumowań nadszedł czas

Raven Media – Maciej Blum

Wprawdzie na pełne podsumowanie 2018 r. przyjdzie jeszcze pora (w zależności od tego, kiedy pojawią się odpowiednie statystyki), to jednak już teraz można spojrzeć na minione dwanaście miesięcy i spróbować je ocenić. Dlatego też postanowiliśmy poprosić o takie podsumowanie przedstawicieli działających na polskim rynku firm z różnych sektorów branży motoryzacyjnej.

Miniony rok można wstępnie ocenić jako kolejny dobry okres dla polskiego sektora motoryzacyjnego, zwłaszcza segmentu producentów części i akcesoriów motoryzacyjnych. Branży sprzyja korzystne otoczenie – produkcja oraz sprzedaż nowych samochodów w Europie niewiele, ale jednak rośnie. Stopniowo poprawia się też sytuacja materialna Polaków. Ich rosnąca siła nabywcza i coraz większe zakupy firm przekładają się na wzrost liczby rejestrowanych samochodów. Do końca listopada zarejestrowano w Polsce 548 313 nowych lekkich aut (razem osobowych i dostawczych do 3,5 t), przekraczając już o tysiąc sztuk poziom całego poprzedniego roku. Osiągnięty rezultat jest wyższy w skali roku o 11,2%.

Silna pozycja polskiego przemysłu motoryzacyjnego wynika w dużej mierze z mocnego eksportu. Wprawdzie trzeci kwartał był pod tym względem słabszy, ale bardzo dobre dwa pierwsze powinny wystarczyć, by rok 2018 zakończył się lepszym wynikiem eksportu branży niż rok 2017. Dominującą pozycję w polskim eksporcie przemysłu motoryzacyjnego cały czas zajmują części i akcesoria, wyraźnie wyprzedzając wartością eksportu przyczepy i naczepy, opony oraz silniki.

2018 r. najprawdopodobniej zakończy się mniejszą liczbą wyprodukowanych samochodów osobowych w zlokalizowanych w Polsce fabrykach. Po pierwszych trzech kwartałach br. produkcja była niższa o 13,2% niż rok wcześniej. Spadków w tym segmencie nie zdołają zrekompensować wzrosty produkcji pojazdów dostawczych oraz ciężarowych, a także autobusów.

© BMW

Rok 2018 był przełomowym okresem dla Delphi Technologies. Był to pierwszy rok, w którym mogliśmy czerpać korzyści płynące z bycia nową, bardziej skoncentrowaną i elastyczną firmą, jednocześnie zapewniając wzrost na rynku z rekordowym wynikiem spółki na poziomie 3,8 miliarda dolarów uzyskanym w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy. W tym samym czasie wprowadziliśmy wspólną globalną markę łączącą segment części oryginalnych (OE) z segmentem części zamiennych (Aftermarket).

Ponadto 3-krotny zwycięzca Rajdowych Mistrzostw Europy i partner Delphi Technologies, Kajetan Kajetanowicz, zadebiutował w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC). Kierowca rajdowy zakończył serię, zajmując imponujące czwarte miejsce w rajdzie Hiszpanii. Warto wspomnieć również o naszej bardzo popularnej promocji nawiązującej do Mistrzostw Świata, podczas której rozdaliśmy klientom tysiące piłek.

W przyszłym roku będziemy w dalszym ciągu czerpać korzyści płynące z branżowych trendów, wykorzystując bardziej wydajne technologie napędowe, takie jak bezpośredni wtrysk benzyny, zmienny układ napędowy czy zwiększone zapotrzebowanie na elektryfikację pojazdów. To samo dotyczy naszej oferty skierowanej do rynku części zamiennych. W kolejnych miesiącach będziemy pracować nad rozszerzeniem nowego programu serwisowania GDi, a także rozszerzeniem oferty zarządzania silnikiem, włączając wprowadzenie do oferty elektrycznych jednostek napędowych.
Oczywiście w 2019 r. na rynku pojawią się także nowe opakowania Delphi Technologies. Nie tylko wyglądają one świetnie, ale dzięki ulepszonemu wzornictwu i wyższej jakości materiałów zapewniają również zwiększoną ochronę podczas transportu i składowania, jednocześnie redukując ilość odpadów i optymalizując przestrzeń na półkach.

 ***

Mijający rok to dla naszej branży kolejny etap przyspieszenia i to w kilku aspektach. Wciąż dominującym trendem są rozwiązania przyspieszające proces naprawy i to w wymiarze samych produktów, jak i rozwiązań technicznych i technologicznych. Jako marka Profix mamy swój wkład w rozwój branży. Już kolejny rok z rzędu notujemy dwucyfrowy wzrost sprzedaży, co wynika z ogromnego wkładu w badania i rozwój naszych produktów. Wprowadzamy i rozwijamy rozwiązania pozwalające na znaczny wzrost efektywności pracy. Dzięki np. naszemu rozwiązaniu ze spektrofotometrem Adam 5 możemy już nie tylko szybko wyszukać kolor w bardzo obszernej bazie danych, ale też automatycznie go skorygować. Jeśli dodać do tego nasze nowatorskie rozwiązanie Cloud, gdzie pomiar może się odbyć w dowolnym miejscu na ziemi, a dobór i korekcja koloru w tym samym czasie w innym miejscu, to znikają kolejne ograniczenia w pracy.

 

 

***

Nie zapominamy też o ważnym aspekcie ochrony środowiska – to przyświecało nam przy tworzeniu nowego systemu doboru koloru LV CRYL o niskiej zawartości lotnych związków organicznych. Przy zastosowaniu najnowszych żywic uzyskaliśmy produkt o idealnym połysku i wysokiej sile krycia.

Wracając jednak do trendów rynkowych, to – oprócz produktów – ważny jest sposób aplikacji, czyli technologia. Uruchomiliśmy w tym roku nowe Centrum Szkoleniowe w siedzibie firmy w Tarnowie Podgórnym. Szkolimy tam z najnowszych rozwiązań w branży napraw renowacyjnych dostępnych na rynku, duży nacisk kładziemy również na kształcenie specjalistów na co dzień odpowiedzialnych za finalny wygląd powłoki.

Kiedy spojrzymy wstecz na rok 2018, możemy powiedzieć – „Tak, zrobiliśmy to!” Jesteśmy bardzo zadowoleni z rozwoju programu HIDRIA Aftermarket w minionym roku, w którym odnotowaliśmy prawie 20-proc. wzrost. Istotny wzrost dotyczył także OE, gdzie zaczęliśmy dostarczać do Grupy Volkswagena świece żarowe, a także byliśmy wyłącznym dostawcą świecy żarowej czujnika ciśnienia PSG. Oprócz tego wzmocniliśmy swoją pozycję w Grupie PSA, oferując elementy do nowego silnika 1,5 Blue HDi. Ponadto otrzymaliśmy ważną nagrodę od koncernu PSA, który po raz drugi uznał Hidrię za najlepszego dostawcę roku.

Rozszerzyliśmy także naszą ofertę o program Heavy Duty, w ramach którego oferujemy szeroką gamę części zamiennych dla rolnictwa, przemysłu i handlu. I chociaż rok 2018 nie był tak zimny jak powinien (sprzedaż świec żarowych jest bardzo zależna od niskich temperatur), jesteśmy zadowoleni z uzyskanego poziomu sprzedaży, jaki osiągnęliśmy przy wszystkich działaniach marketingowych.

 ***

Miniony rok upłynął pod znakiem zauważalnego rozwoju oferty Grupy PSA skierowanej do niezależnego, motoryzacyjnego rynku posprzedażnego, na którą składa się gama części zamiennych Eurorepar, licząca już ponad 50 grup asortymentowych i prawie 12 000 różnych referencji do samochodów większości marek spotykanych na drogach Europy. Posiadamy też nowoczesną sieć warsztatów samochodowych Euro Repar Car Service, która rozrosła się z 20 do aż 40 punktów zlokalizowanych w większości województw na terenie Polski. Z kolei marka Distrigo, wspierająca od strony logistycznej sprawną dystrybucję części zamiennych, staje się coraz bardziej zauważalna jako rzetelny partner współpracujący z coraz większą liczbą warsztatów w Polsce. To wszystko już przynosi wymierne efekty handlowe. W nowym roku w ramach dalszego rozwoju oferty Grupy PSA dla rynku posprzedażnego można oczekiwać wprowadzenia kolejnych grup asortymentowych części, otwarcia kolejnych warsztatów i dalszego wzmacniania coraz bardziej konkurencyjnej logistyki.

 ***

Mijający rok w branży motoryzacyjnej oceniam bardzo pozytywnie. Jest to kolejny rok, w którym przybyło na polskich drogach ponad milion aut. Wzrost zapotrzebowania na części zamienne spowodował, że inwestujemy w nowy magazyn centralny, zwiększamy liczbę dostaw do naszych kluczowych partnerów, którymi są niezależne sklepy samochodowe. Inwestujemy również w filie własne. Przynależność do grupy zakupowej Nexus Automotive International zaowocowała uatrakcyjnieniem oferty handlowej i dała możliwość ustabilizowania poziomu marży. Zoptymalizowaliśmy poziom kosztowy zarządzania przedsiębiorstwem – dzięki profesjonalnym pracownikom, stale zwiększającej się ofercie produktowej i nowoczesnym systemom informatycznym, które wdrożyliśmy, patrzymy w przyszłość z pełnym optymizmem. 

 ***

Rok 2018 był dla naszej firmy lepszy niż poprzedni – systematycznie, z roku na rok nasze zyski rosną. Obecnie układy wydechowe to jedna z gałęzi motoryzacji, na którą spogląda nie tylko nasza branża. Z każdym rokiem coraz głośniej mówi się o pozasilnikowych systemach oczyszczania spalin, które mają wpływ na zmniejszanie emisji CO2 i powstawanie smogu. W naszym serwisie pojawia się coraz mniej starych aut bez katalizatorów czy filtrów DPF. W tym roku usprawniono również kontrole okresowe, co wpływa bezpośrednio na naszą branżę.

Cieszymy się, że w 2018 r. politycy nie tylko w Polsce, ale w całej UE zajęli się sprawą ekologii. Należy uświadamiać użytkowników samochodów w tej dziedzinie. Warto podkreślić, że usuwanie filtrów czy katalizatorów przyczynia się do złego stanu powietrza i zatruwa nas wszystkich.

Wielu ekspertów branży sugeruje, że rok 2019 będzie stał pod znakiem pojazdów elektrycznych. Z naszych obserwacji wynika, że obecnie tempo wzrostu sprzedaży tego typu pojazdów jest bardzo powolne. Coraz więcej osób zauważa, że samochody elektryczne nie są aż tak przyjazne dla środowiska, a baterie niezbędne do ich użytkowania są dużym zagrożeniem dla ekologii. Cały czas będziemy zatem korzystać z pojazdów spalinowych, również z silnikami Diesla.

 ***

Rok 2018 był wyjątkowy, obfitował w wiele ważnych imprez targowych z naszym udziałem zarówno w Polsce, jak i w Europie. Podczas targów Automechanika 2018 we Frankfurcie nad Menem zaprezentowaliśmy szereg nowych produktów i innowacyjnych technologii, które oferujemy już na polskim rynku. Są to żarówki halogenowe Philips X-tremeVision G-Force o wzmocnionej konstrukcji odpornej na wstrząsy i przeciążenia do 10 G, co bezpośrednio przekłada się na dłuższą żywotność użytkowania czy żarówki Philips WhiteVision ultra o temperaturze barwowej zbliżonej do ideału białego światła. Oferujemy już także innowacyjne żarówki halogenowe typu H18 i H19, które będą zastępować popularne H4 i H7. Liczymy, że w przyszłym roku ten segment będzie notować wzrosty sprzedaży.

Uzupełnieniem oferty oświetlenia samochodowego marki Philips są retrofity LED. We Frankfurcie zaprezentowaliśmy ich kolejną generację X-tremeUltinon LED gen2 H4 i H7, wkrótce uzupełni ją też H11. Wciąż jeszcze czekamy na przyznanie im homologacji do użytku na drogach publicznych.

Naszą nowością w segmencie rejestratorów jazdy jest ADR 820, który można używać w zestawie z kamerą na tylną szybę oraz modułem GPS. Kolejnym przykładem naszego niestandardowego myślenia o bezpieczeństwie i komforcie jazdy jest oczyszczacz powietrza Philips GoPure 7101, który w zaledwie osiem minut oczyści wnętrze pojazdu ze szkodliwych substancji i pyłów.

Nie zapominamy także o mechanikach. W 2018 r. zaproponowaliśmy kilka nowych rozwiązań, których celem była poprawa komfortu i bezpieczeństwa pracy w warsztacie. Były to m.in. linia EcoPro oraz trzy różne modele – RCH5S, RCH25 i PJH10. Wszystkie łączy wysokiej jakości oświetlenie oparte na diodach LED, łatwość użytkowania i ładowania, a także odporność na specyficzne warunki pracy, takie jak pył, smary, płyny czy ryzyko upadku z dużej wysokości.

Tak jak wszyscy producenci oświetlenia czekamy z niecierpliwością na zmianę prawa w zakresie homologacji produktów LED retrofit, ale czy to się wydarzy już w przyszłym roku, czas pokaże.

 ***

Jesteśmy jednym z największych krajowych dystrybutorów części samochodowych. Rośniemy szybciej niż rynek zarówno w kraju, jak i za granicą. 2018 rok był kolejnym, w którym notowaliśmy dwucyfrową dynamikę sprzedaży. Nasz eksport do 14 krajów w Europie dodatkowo wspiera działająca od końca 2017 r. spółka zależna w Czechach. Uruchomiliśmy tam magazyn, dzięki któremu możemy sprawniej i szybciej obsługiwać klientów z Czech i krajów sąsiednich. Mamy już 82 oddziały w kraju i sieć niemal 200 niezależnych warsztatów. Dysponujemy 86,5 tys. m2. powierzchni magazynowo-logistycznej, co zapewnia naszym klientom szeroki asortyment produktów z całego świata oraz dużą częstotliwość dostaw. W pierwszym kwartale 2019 r. powierzchnia magazynowa grupy – po zakończeniu rozbudowy magazynu w Bieruniu – wzrośnie do prawie 100 tys. m2.

W nowym roku spodziewamy się utrzymania pozytywnych tendencji rynkowych. Jednocześnie, podobnie jak w ostatnich dwóch latach, widzimy stojące przed naszą branżą wyzwania. Zarówno branża transportowa, jak i szeroko rozumiany przemysł motoryzacyjny borykają się z ograniczonym dostępem do pracowników, co często hamuje ich rozwój. Ważnym czynnikiem są także rosnące ceny paliw. Sytuacja gospodarcza w Europie, w tym w Polsce, jest jednak wciąż dobra i jeśli nie dojdzie do niespodziewanych turbulencji gospodarczych, powinniśmy pozostać beneficjentami korzystnego otoczenia również w najbliższych kwartałach.

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę