Polscy studenci na medal – 3. miejsce PAKSa w zawodach Shell Eco-marathon

21.6.2011
W sobotę zakończyła się 27. europejska edycja Shell Eco-marathon. W tym roku tor Eurospeedway w Lausitz okazał się wyjątkowo gościnny dla drużyn z Polski, które zdołały poprawić osiągnięcia z poprzednich edycji, a nawet włączyć się w walkę o najwyższe laury.  

Wśród 222 zespołów zgłoszonych do udziału w zawodach znalazło się pięć ekip z Polski. Studenci z politechnik w Gdańsku, Lublinie oraz Warszawie zbudowali 5 pojazdów, z których 3 startowały w kategorii „Prototype" oraz 2 w kategorii „Urban Concept". Celem kategorii „Prototype" jest zbudowanie eksperymentalnego pojazdu spalającego setne części litra na sto kilometrów. W kategorii „Urban Concept" biorą natomiast udział pojazdy, w których minimalne spalanie łączy się z konstrukcją samochodu zbliżonego do normalnych, miejskich pojazdów.

Pierwszy dzień - pierwszy sukces 
Już pierwszy dzień zawodów okazał się zaskakująco emocjonujący dla wszystkich fanów Shell Eco-marathon w Polsce. Po przeprowadzeniu wstępnych testów na torze wiadomo było, że PAKS może włączyć się do walki o najwyższe laury. W pierwszym oficjalnym starcie pojazd studentów ze Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów Politechniki Warszawskiej zdołał osiągnąć spalanie rzędu 299 km na jeden litr paliwa. Wynik ten, poprawiony później na pełne 300km/l, okazał się tak rewelacyjny, że po pierwszym dniu zmagań pozwolił PAKSowi zająć pierwsze miejsce w stawce samochodów kategorii „Urban Concept".  Konkurencja, a przede wszystkim napędzany etanolem pojazd ekipy Roadrunners z Danii, zmobilizowana sukcesem Polaków, rozpoczęła pościg za ekipą z Politechniki Warszawskiej. Ostatecznie zwycięzcą okazali się Duńczycy z wynikiem 509 kilometrów pokonanych na ekwiwalencie jednego litra paliwa. Studentów ze SKAP wyprzedziły także zespoły z Francji (397km/l) oraz Szwajcarii (336km/l). PAKS, w swoim debiucie w Shell Eco-marathon, osiągnął niebywały sukces zajmując 3. miejsce w kategorii „Urban Concept" wśród pojazdów z silnikim benzynowym. Tym samym studenci z Politechniki Warszawskiej zdobyli pierwszy medal w historii udziału polskich zespołów w Shell Eco-marathon.

- Jesteśmy bardzo zadowoleni z tegorocznego wyniku. 3. miejsce w klasyfikacji pojazdów benzynowych to dowód na to, iż mimo skromniejszego budżetu niż zespoły z Francji czy Niemiec jesteśmy w stanie osiągnąć sukces. Najważniesze wartości w Shell Eco-marathon to przecież przede wszystkim pomysłowość i ciężka praca. Wyniki naszych pojazdów napawają  nas optymizmem i motywują do kolejnego startu w zawodach Shell Eco-marathon w przyszłym roku w Rotterdamie - powiedział kierujący pracami zespołu PAKS Michał Szymański.
Jednak zajęcie medalowej pozycji w swojej klasie nie było jedynym osiągnięciem zespołu PAKS, który prócz ekstremalnie niskiego spalania został także wyróżniony za projekt. Dzięki uwzględnieniu w procesie projektowania pojazdu kwestii związanych z bezpieczeństwem kierowcy zespół zasłużył także na druga nagrodę w kategorii „ADAC safety".

- Kluczem do sukcesu okazało się profesjonalne podejście do procesu projektowania pojazdu. Tak duży sukces zawdzięczamy także ogromnej pomocy ze strony naszego opiekuna i pracowników naukowych Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa - dodał Michał Szymański.

Rekordowa „Kropelka",  dalekobieżny „Hussar"

Sukcesem, choć nieco skromniejszym, mogą się także pochwalić zespoły startujące w kategorii „Prototype". Druga drużyna reprezentująca Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów Politechniki Warszawskiej zdołała poprawić swój najlepszy dotychczasowy wynik osiągnięty w 2009 roku i jednoczesnie ustanowić nowy rekord Polski wśrod najbardziej efektywnych pojazdów. W tym roku zmodyfikowana „Kropleka" pokonała 659 km na jednym litrze paliwa, co pozwoliło na zajęcie 37. miejsca w klasyfikacji generalnej (27. miejsce wśród samochodów napędzanych benzyną).  Drugi z pojazdów - „Hussar" stworzony przez studentów z wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej, pokonał dystans 320km na litrze paliwa, co pozwoliło na zajęcie 55. miejsca w klasyfikacji generalnej. Zwycięzcą zawodów w kategorii „Prototype" okazał się pojazd studentów z Microjoule la Jolivelier, który na jednym litrze paliwa przejechał 3688km, czyli więcej niż wynosi odległość między Warszawą a Lizboną.

27. Shell Eco-marathon z pewnością zostanie zapamiętany z perspektywy pierwszego w historii medalu zdobytego przez zespoły z Polski. O skali tego sukcesu najlepiej świadczy fakt, iż samo wzięcie udziału w wyśigach wiele ekip traktuje jako duże osiągnięcie. Spośród 222 drużyn, które zameldowały się w Lausitz rygorystycznych testów bezpieczeństwa nie przeszedł co siódmy pojazd. W tej grupie znalazły się niestety także dwie polskie ekipy - Mietek Team oraz Team High Octane. Studenci z Gdańska i Lublina zebrali jednak niezwykle cenne doświadczenie, które z pewnością procentować będzie podczas przyszłorocznych zawodów. 

Więcej informacji o Shell Eco-marathon: www.shell.com/eco-marathon

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę