Polscy studenci w walce o granice wydajności paliwa.

2.3.2011

Ponad 3 tysiące studentów i wykładowców ze szkół i uniwersytetów z całej Europy poświeciło ostatnie miesiące na zaprojektowanie i zbudowanie wyjątkowych samochodów przyszłości. Powstały one tylko w jednym celu: by mogły jechać jak najdalej, wykorzystując przy tym jak najmniejszą ilość paliwa. W dniach 26-28 maja młodzi entuzjaści inżynierii będą mieli szansę, by przetestować wydajność swoich pojazdów na torze wyścigowym EuroSpeedway w Lausitz w Niemczech, podczas XXVII europejskiej edycji Shell Eco-marathon.

Wśród drużyn biorących udział w rywalizacji znajdzie się także 5 ambitnych ekip z Polski, które zostały wybrane spośród rekordowej liczby zgłoszeń. Uczestników Shell Eco-marathonu łączy wspólna pasja do inżynierii oraz pragnienie, by jeszcze dalej przesunąć granice energetycznej wydajności pojazdów.    

Historia Shell Eco-marathon liczy już 27 lat. Zadaniem uczestników jest zaprojektowanie i zbudowanie pojazdu, który może pokonać jak najdłuższy dystans, wykorzystując przy tym jak najmniej paliwa. Podczas zawodów ekipy mogą wystartować w dwóch kategoriach: „Prototyp" i „UrbanConcept". Samochody startujące w kategorii „Prototyp" mają zwykle aerodynamiczny i futurystyczny wygląd, podczas gdy pojazdy typu „UrbanConcept" zbliżone są do konwencjonalnych samochodów jeżdżących po naszych drogach i dlatego swoim wyglądem również przypominają pojazdy, do których jesteśmy już przyzwyczajeni.
W tym roku na torze pojawi się 168 prototypów oraz 54 samochody z kategorii UrbanConcept, a w rywalizacji wezmą udział 222 drużyny z 26 państw.

W długiej historii Shell Eco-marathon odnotowano już wiele znaczących wydarzeń. Jedno z nich miało miejsce w 2010 roku, podczas europejskiej edycji maratonu ustanowiono rekordowy dystans, jaki udało się pokonać na jednym litrze paliwa - 4 896,1 km.  

Drużyny mają do wyboru różne rodzaje paliw, od tradycyjnych po alternatywne. Pojazdy z silnikami z wewnętrzną komorą spalania mogą wykorzystywać benzynę, olej napędowy, GTL (gas-to-liquid), biodiesel (FAME) lub etanol. Te, które wyposażone zostały w silniki elektryczne, mogą działać w oparciu o wodór, energię słoneczną lub technologie akumulatorów typu ‘plug-in'. Technologia „plug-in", która z sukcesem zadebiutowała w poprzedniej edycji Shell Eco-Marathon, w tym roku awansowała do roli samodzielnej kategorii, do udziału w której zgłoszono 29 pojazdów z 12 państw.

Peter Voser, dyrektor generalny Royal Dutch Shell, w taki sposób wyjaśnia znaczenie zawodów Shell Eco-marathon: „Dla Shell, inteligentna mobilność oznacza pomoc w zwiększaniu wydajności paliwa w samochodach naszych klientów, poszukując jednocześnie nowych, alternatywnych środków transportu. Shell Eco-marathon odgrywa ważną rolę, ponieważ inspiruje młode pokolenie inżynierów i naukowców do kreatywnego myślenia na temat wydajnego wykorzystania paliwa oraz do zastosowania swoich nowych pomysłów w praktyce. Wszystkim biorącym udział w Shell Eco-marathon życzę powodzenia podczas ich ostatnich przygotowań."

Więcej informacji o Shell Eco-marathon: www.shell.com/eco-marathon

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę