Polski rynek autogazu - zmiany i perspektywy

Maciej Blum

Polski rynek autogazu ma się dobrze już od ponad dwóch dekad. Mimo nieznacznych spadków w ostatnich kilku latach, wciąż jesteśmy potęgą i to zarówno w ujęciu europejskim, jak i globalnym. Perspektywy przed całą branżą gazu płynnego (LPG), mimo kilku potencjalnych zagrożeń, są wciąż więcej niż optymistyczne.

Gaz płynny (Liquefied Petroleum Gas) to najpopularniejsze paliwo alternatywne w naszym kraju, ustępujące pod względem wolumenu sprzedaży tylko benzynie oraz olejowi napędowemu. Utrzymujące się od lat wielkości sprzedaży tego paliwa stawiają nasz kraj w ścisłej czołówce światowych konsumentów autogazu. Według danych za 2013 rok, Polska uplasowała się w tym zestawieniu na czwartym miejscu z ponad 1,5 mln ton zużytego gazu LPG w sektorze samochodowym. Bezsprzecznym liderem pozostaje Korea Południowa, gdzie zużycie tego paliwa wyniosło prawie 4 mln ton. Przed Polską uplasowały się jeszcze Rosja (2,8 mln ton) oraz Turcja (2,7 mln ton).

Jeszcze wyżej, bo na trzeciej pozycji, plasuje się Polska w klasyfikacji krajów z największą liczbą samochodów zasilanych LPG oraz największą liczbą stacji autogazu. Według szacunków na całym świecie jeździ ok. 25 mln pojazdów z instalacją gazową, z czego ponad 2,8 mln w Polsce. Liderem w tej klasyfikacji jest Turcja z prawie 4-milionową flotą pojazdów na LPG, wyprzedzając o równy milion Rosję. Turcja posiada również najbardziej rozwiniętą sieć stacji autogazu (ponad 10 tys.). Ciekawostką jest drugie miejsce Niemiec w tym zestawieniu. Za naszą zachodnią granicą znajdziemy aż 6750 stacji z dystrybutorami z LPG, podczas gdy w Polsce takich punktów tankowania autogazu jest niecałe 5,5 tys.

Po spadkach ponowne wzrosty

Dynamicznie rozwijający się w pierwszych latach bieżącego stulecia rynek autogazu w drugiej połówce pierwszej dekady dostał pewnej zadyszki. Po rekordowym pod względem wolumenu sprzedaży autogazu roku 2007 (konsumpcja LPG do pojazdów samochodowych wyniosła wówczas 1830 tys. ton) nastąpił sześcioletni okres spadku sprzedaży tego paliwa, osiągając w 2013 r. poziom 1575 tys. ton.

Eksperci rynkowi tłumaczyli taki stan rzeczy wejściem w fazę stabilizacji, po nasyceniu się rynku oraz brakiem nowych rozwiązań a także bodźców do dalszych wzrostów sprzedaży. Negatywny wpływ na rozwój całej branży LPG miały ponadto działania rządzących związane z próbami wprowadzenia dość drastycznej podwyżki stawki akcyzy od tego paliwa, co przekładało się na mniejsze zaufanie do tej technologii.

Jednak ostatnie dwa lata to ponowny powrót na ścieżkę wzrostową. W 2014 r. konsumpcja autogazu w Polsce wyniosła 1645 tys. ton, a w ubiegłym, według wstępnych szacunków, wzrosła do poziomu ok. 1695 tys. ton. Na poprawę wyników sprzedaży w tym segmencie wpływ miała poprawa sytuacji społeczno-gospodarczej w kraju, chęć przedsiębiorców do optymalizacji kosztów działalności

Nieznacznie w ostatnich latach zmienia się struktura rynku LPG. W 2014 r. sprzedaż autogazu stanowiła 74,8% całego rynku LPG, a jeszcze na początku tej dekady autogaz stanowił nieco ponad 73% całego rynku.

Flota pojazdów LPG

Spadki wielkości zużywanego autogazu na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku nie były jednak spowodowane odwróceniem się Polaków od aut zasilanych LPG. Z roku na rok rośnie bowiem liczba rejestrowanych samochodów przystosowanych do zasilania autogazem. Jeszcze w 2006 r. ta łączna liczba nie przekraczała dwóch milionów egzemplarzy, a w ubiegłym, według szacunków (z uwagi na niedoskonałości naszego systemu ewidencji pojazdów w zakresie rodzaju zużywanego paliwa), oscylowała już na poziomie 2,9 mln aut. Pamiętajmy też, że wciąż mamy do czynienia z przyrostami, choć sporo starszych aut jest już wycofywanych z ruchu i trafia na złom.

Na przestrzeni ostatnich pięciu lat nieznacznie rośnie udział samochodów osobowych z silnikami dostosowanymi do zasilania LPG w łącznej liczbie aut jeżdżących po naszych drogach. Przed rokiem współczynnik ten wynosił 14,9%, podczas gdy udział samochodów z silnikami benzynowymi (nie licząc benzynowych + LPG) wynosi 57,5%, zaś diesli 27,6%.

Więcej na temat rynku autogazu w Polsce wraz z pełnym raportem można znaleźć w kwietniowym numerze magazynu autoEXPERT.

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę