Polskie części w japońskiej rajdówce

Proto Cars
28.1.2019

Firma Proto Cars dostarcza elementy nadwozia do rajdowych Toyot Yaris AP4, które będą się ścigać w Mistrzostwach Azji i Pacyfiku. Firma pracuje też nad częściami do rajdowej wersji Toyoty C-HR.

Od dwóch lat Toyota Yaris WRC ściga się z sukcesami na trasach rajdowych mistrzostw świata. W 2018 r. zespół Toyota Gazoo Racing wywalczył tytuł wśród producentów, pierwszy od powrotu japońskiej marki do mistrzostw świata. Japońska marka planuje też wypuszczenie rajdówki w niższej klasie R5, ale prace nad samochodem wciąż trwają. Data premiery auta wciąż jest nieznana. Nie trzeba jednak milionów, by już teraz móc się ścigać rajdowym Yarisem.

Firma Proto Cars z Nysy latem 2018 r. pokazała Toyotę Yaris Proto. Auto wyglądem nawiązuje do Yarisa WRC, ale technicznie jest oparte o sprawdzoną i tańszą w eksploatacji konstrukcję Lancera IX generacji. - Do nauki ścigania się autem czteronapędowym to idealny wariant, biorąc pod uwagę koszty zakupu i użytkowania. To też świetne przygotowanie do startów autem klasy R5. Coraz więcej kierowców się na to decyduje - mówi Paweł Dytko z Proto Cars.

Z Yarisa Proto do Japonii
Debiut Toyoty Yaris Proto podczas Rajdu Rzeszowskiego wywarł spore wrażenie. Samochód poprowadził rajdowy mistrz Europy Aleksiej Łukjaniuk, a do firmy napłynęły zamówienia m.in. z Hiszpanii. O konstrukcji zrobiło się głośno na całym świecie. Do Proto Cars zgłosiła się japońska firma Cusco, która buduje rajdową wersję Yarisa do startów w Mistrzostwach Azji i Pacyfiku. Japońskie auto klasy AP4 wykorzystuje elementy nadwozia produkowane w Nysie, które znalazły się wcześniej w wersji Proto.

To firma Cusco zwróciła się do nas. Mamy ogromną satysfakcję, bo w końcu to japońska firma, która do japońskiego auta kupuje części w Polsce - mówi Dytko.

Toyota Yaris AP4 swoją premierę miała podczas tokijskiego salonu samochodowego. Proto Cars do japońskiej rajdówki dostarcza przedni i tylny zderzak, błotniki oraz progi. - Części powstają w Polsce i są wysyłane do Japonii. Bardzo trudno jest zaprojektować takie elementy, zajmuje to też dużo czasu. Nie wszystkie firmy mogą sobie na to pozwolić - dodaje Dytko. Pozostałe części nadwozia oraz rozwiązania mechaniczne Cusco wykona na własną rękę.

Następna będzie Toyota C-HR
Współpraca pomiędzy Cusco i Proto Cars na Yarisach się nie kończy. Firma z Nysy pracuje nad kolejnym autem. - Będziemy też tworzyli tzw. body kit do rajdowej wersji Toyoty C-HR. To dość nietypowe auto i pierwsza taka rajdówka, ale w tamtym rejonie świata czekają na nie już pierwsi klienci. Samochody będą się ścigać w Mistrzostwach Azji i Pacyfiku i być może także w mistrzostwach Japonii. Nie jesteśmy zaangażowani w prace mechaniczne czy konstrukcyjne. Dostarczymy podobny pakiet jak do Yarisa - mówi Dytko.

Rajdowe Toyoty C-HR mają być gotowe za kilka miesięcy, a debiut na rajdowych trasach planowany jest na 2020 r.

Polskie serce w seryjnym Yarisie
Produkowane w Polsce komponenty znajdziemy także w seryjnym Yarisie. 72-konny silnik 1.0 montowany w modelach Yaris i AYGO, powstaje w fabryce Toyoty w Wałbrzychu. To elastyczny, bardzo wydajny motor o trzech cylindrach z systemem zmiennych faz rozrządu VVT-i. Mocniejsza wersja Yarisa kryje pod maską czterocylindrowy silnik 1,5 l produkowany w zakładzie Toyoty w Jelczu-Laskowicach. Jest to nowa jednostka, opracowana z myślą o przyszłych normach emisji CO2 Euro 6c oraz testach WLTP. Silnik ten rozwija 111 KM mocy i rozpędza miejskiego Yarisa w 11 s. Jest przy tym nawet o 12% oszczędniejszy od swojego poprzednika, m.in. dzięki zastosowaniu - po raz pierwszy w silniku Toyoty - kolektora wydechowego chłodzonego cieczą.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę