Polskie miejscowości w czołówce najbardziej zakorkowanych miast w Europie

korek miejski © Pixabay

Udostępnij:

TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, opublikował wyniki najnowszego TomTom Traffic Index, corocznego raportu opisującego sytuację drogową w 416 miastach z 57 krajów na całym świecie. 

W tegorocznym zestawieniu miano najbardziej zakorkowanego miasta na świecie przypadło Bengaluru. Kierowcy z tej metropolii w południowych Indiach spędzają w korkach średnio 71% dodatkowego czasu, w porównaniu do standardowego natężenia drogowego. Kolejne miejsca w światowym rankingu zajęły Manila (Filipiny, 71%), Bogota (Kolumbia, 68%), Bombaj (Indie) – najbardziej zakorkowane miasto w ubiegłorocznym rankingu (65%) i Pune (Indie, 59%). Polski ranking po raz kolejny otwiera Łódź, której mieszkańcy spędzają w korkach coraz więcej czasu (47%), o 3% więcej w porównaniu z ubiegłorocznym rezultatem.

Raport TomTom Traffic Index obejmuje dane dotyczące 12 miast z Polski. Z najnowszego zestawienia wynika, że w 2019 r. natężenie ruchu wzrosło we wszystkich polskich miastach w stosunku do 2018 r. Zaraz za Łodzią w krajowym rankingu uplasowały się kolejno: Kraków (45%), Poznań (44%), Warszawa (40%), Wrocław (39%), Bydgoszcz (34%), Trójmiasto (33%), Szczecin (30%), Lublin (27%) oraz Białystok (26%).


Koszty zakorkowania

W ciągu ostatniej dekady natężenie ruchu wzrosło na całym świecie, a 239 miast (57%), które firma TomTom uwzględniła w nowym raporcie, zwiększyło poziom natężenia ruchu w 2019 r., przy czym tylko 63 miasta wykazały wymierne spadki. Ten globalny wzrost natężenia ruchu, mimo że jest wskaźnikiem silnej gospodarki, kosztuje ją miliardy.

Ralf-Peter Schäfer, TomTom VP of Traffic information, powiedział – Globalnie jest jeszcze dużo do zrobienia, zanim poziom natężenia ruchu zostanie opanowany. Z czasem rozwój autonomicznych pojazdów i usług wspólnego użytkowania samochodów pomoże zmniejszyć zatory, ale ważne dla planistów i decydentów jest to, aby mogli zacząć działać już teraz. Powinni zatem korzystać ze wszystkich dostępnych im narzędzi do analizy poziomu natężenia ruchu i jego skutków, aby móc podejmować kluczowe decyzje dotyczące infrastruktury. Również kierowcy mają do odegrania pewną rolę. Niewielkie zmiany w ich zachowaniu mogą mieć ogromne znaczenie.


TOP w kategorii




Ranking najbardziej zatłoczonych miast na świecie (Ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży - liczba ludności powyżej 800 000):

1

Bengaluru, Indie

71%

6

Moskwa, Rosja

59%

2

Manila, Filipiny

71%

7

Lima, Peru

57%

3

Bogota, Kolumbia

68%

8

Nowe Delhi, Indie

56%

4

Bombaj, Indie

65%

9

Stambuł, Turcja

55%

5

Pune, Indie

59%

10

Dżakarta, Indonezja

53%

 

Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Europie (ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży – zestawienie bez podziału na liczbę ludności):

1

Moskwa, Rosja

59%

6

Dublin, Irlandia

48%

2

Stambuł, Turcja

55%

7

Odessa, Ukraina

47%

3

Kijów, Ukraina

53%

8

Łódź, Polska

47%

4

Bukareszt, Rumunia

52%

9

Kraków, Polska

45%

5

Sankt Petersburg, Rosja

49%

10

Nowosybirsk, Rosja

45%

 

Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Polsce (Ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży. Różnice w stosunku do 2018 r.):

1

Łódź

47%, wzrost o 3%

6

Bydgoszcz

34%, wzrost o 3%

2

Kraków

45%, wzrost o 5%

7

Trójmiasto

33%, wzrost o 3%

3

Poznań

44%, wzrost o 5%

8

Szczecin

30%, wzrost o 3%

4

Warszawa

40%, wzrost o 1%

9

Lublin

27%, wzrost o 2%

5

Wrocław

39%, wzrost o 4%

10

Białystok

26%, wzrost o 1%

 

Metodologia TomTom Traffic Index

TomTom Traffic Index to uśredniony dodatkowy czas podróży, wyliczony względem czasów przejazdu przy najniższym natężeniu ruchu. W oparciu o zebrane dane z dróg, wyliczane są różnice pomiędzy czasami przejazdu w najmniej zakorkowanych godzinach (tzw. free flow) a całym dniem. Czyli, TomTom Traffic Index o wartości 40% dla Warszawy mówi o tym, że średnio każda podróż jest niemal o połowę dłuższa niż ta, którą moglibyśmy odbyć w godzinach nocnych.

Dane przetwarzane przez algorytmy są zbierane z dróg głównych, lokalnych a nawet pobliskich autostrad. Ilość danych dla każdego miasta jest wyrażona w kilometrach przejechanych w danym okresie. Wszystkie dane pochodzą z historycznych pomiarów GPS zgromadzonych w bazie TomTom Traffic.

Źródło: TomTom

Udostępnij:

Drukuj





aE



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również