Polskie miejscowości w czołówce najbardziej zakorkowanych miast w Europie
TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, opublikował wyniki najnowszego TomTom Traffic Index, corocznego raportu opisującego sytuację drogową w 416 miastach z 57 krajów na całym świecie.
W tegorocznym zestawieniu miano najbardziej zakorkowanego miasta na świecie przypadło Bengaluru. Kierowcy z tej metropolii w południowych Indiach spędzają w korkach średnio 71% dodatkowego czasu, w porównaniu do standardowego natężenia drogowego. Kolejne miejsca w światowym rankingu zajęły Manila (Filipiny, 71%), Bogota (Kolumbia, 68%), Bombaj (Indie) – najbardziej zakorkowane miasto w ubiegłorocznym rankingu (65%) i Pune (Indie, 59%). Polski ranking po raz kolejny otwiera Łódź, której mieszkańcy spędzają w korkach coraz więcej czasu (47%), o 3% więcej w porównaniu z ubiegłorocznym rezultatem.
Raport TomTom Traffic Index obejmuje dane dotyczące 12 miast z Polski. Z najnowszego zestawienia wynika, że w 2019 r. natężenie ruchu wzrosło we wszystkich polskich miastach w stosunku do 2018 r. Zaraz za Łodzią w krajowym rankingu uplasowały się kolejno: Kraków (45%), Poznań (44%), Warszawa (40%), Wrocław (39%), Bydgoszcz (34%), Trójmiasto (33%), Szczecin (30%), Lublin (27%) oraz Białystok (26%).
Koszty zakorkowania
W ciągu ostatniej dekady natężenie ruchu wzrosło na całym świecie, a 239 miast (57%), które firma TomTom uwzględniła w nowym raporcie, zwiększyło poziom natężenia ruchu w 2019 r., przy czym tylko 63 miasta wykazały wymierne spadki. Ten globalny wzrost natężenia ruchu, mimo że jest wskaźnikiem silnej gospodarki, kosztuje ją miliardy.
Ralf-Peter Schäfer, TomTom VP of Traffic information, powiedział – Globalnie jest jeszcze dużo do zrobienia, zanim poziom natężenia ruchu zostanie opanowany. Z czasem rozwój autonomicznych pojazdów i usług wspólnego użytkowania samochodów pomoże zmniejszyć zatory, ale ważne dla planistów i decydentów jest to, aby mogli zacząć działać już teraz. Powinni zatem korzystać ze wszystkich dostępnych im narzędzi do analizy poziomu natężenia ruchu i jego skutków, aby móc podejmować kluczowe decyzje dotyczące infrastruktury. Również kierowcy mają do odegrania pewną rolę. Niewielkie zmiany w ich zachowaniu mogą mieć ogromne znaczenie.
Ranking najbardziej zatłoczonych miast na świecie (Ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży - liczba ludności powyżej 800 000):
1 | Bengaluru, Indie | 71% | 6 | Moskwa, Rosja | 59% |
2 | Manila, Filipiny | 71% | 7 | Lima, Peru | 57% |
3 | Bogota, Kolumbia | 68% | 8 | Nowe Delhi, Indie | 56% |
4 | Bombaj, Indie | 65% | 9 | Stambuł, Turcja | 55% |
5 | Pune, Indie | 59% | 10 | Dżakarta, Indonezja | 53% |
Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Europie (ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży – zestawienie bez podziału na liczbę ludności):
1 | Moskwa, Rosja | 59% | 6 | Dublin, Irlandia | 48% |
2 | Stambuł, Turcja | 55% | 7 | Odessa, Ukraina | 47% |
3 | Kijów, Ukraina | 53% | 8 | Łódź, Polska | 47% |
4 | Bukareszt, Rumunia | 52% | 9 | Kraków, Polska | 45% |
5 | Sankt Petersburg, Rosja | 49% | 10 | Nowosybirsk, Rosja | 45% |
Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Polsce (Ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży. Różnice w stosunku do 2018 r.):
1 | Łódź | 47%, wzrost o 3% | 6 | Bydgoszcz | 34%, wzrost o 3% |
2 | Kraków | 45%, wzrost o 5% | 7 | Trójmiasto | 33%, wzrost o 3% |
3 | Poznań | 44%, wzrost o 5% | 8 | Szczecin | 30%, wzrost o 3% |
4 | Warszawa | 40%, wzrost o 1% | 9 | Lublin | 27%, wzrost o 2% |
5 | Wrocław | 39%, wzrost o 4% | 10 | Białystok | 26%, wzrost o 1% |
Metodologia TomTom Traffic Index
TomTom Traffic Index to uśredniony dodatkowy czas podróży, wyliczony względem czasów przejazdu przy najniższym natężeniu ruchu. W oparciu o zebrane dane z dróg, wyliczane są różnice pomiędzy czasami przejazdu w najmniej zakorkowanych godzinach (tzw. free flow) a całym dniem. Czyli, TomTom Traffic Index o wartości 40% dla Warszawy mówi o tym, że średnio każda podróż jest niemal o połowę dłuższa niż ta, którą moglibyśmy odbyć w godzinach nocnych.
Dane przetwarzane przez algorytmy są zbierane z dróg głównych, lokalnych a nawet pobliskich autostrad. Ilość danych dla każdego miasta jest wyrażona w kilometrach przejechanych w danym okresie. Wszystkie dane pochodzą z historycznych pomiarów GPS zgromadzonych w bazie TomTom Traffic.
Źródło: TomTom