Pompa wody mechaniczna i załączana. Czy można stosować je zamiennie?

SKF
25.2.2019

Pompa wody to zazwyczaj integralny element układu rozrządu, który podlega okresowej wymianie. W samochodach występują dwa jej rodzaje: mechaniczna oraz załączana, wyposażona w czujnik temperatury. Czy można stosować je zamiennie i jak wygląda procedura montażowa? Okazuje się, że możliwości są różne.

Pompa wody może występować jako element układu rozrządu lub jako niezależny podzespół. W samochodach coraz częściej stosowane jest to pierwsze rozwiązanie. W sytuacji zamówienia części renomowanych producentów, element ten na ogół dostępny jest w zestawie z paskiem rozrządu. W przypadku łańcucha występuje oddzielnie. Podczas montażu należy przestrzegać procedur zalecanych przez producenta pojazdu.

Jeśli samochód wyposażony był w pompę załączaną, możliwe jest podłączenie do pompy mechanicznej czujnika temperatury ze starej pompy, pod warunkiem, że mechaniczna jest do tego zabiegu dostosowana. Procedura wymiany polega na demontażu starego podzespołu i przełożeniu czujnika do nowego. Czujnik ten zazwyczaj jest sprawny, dlatego np. w grupie VAG zamiana tego typu raczej nie stanowi problemu i nie jest konieczne zamawianie nowej pompy ze zintegrowanym czujnikiem. Przykładem tego są pompy o oznaczeniach VKMC 01278, VKPC 81278 / VKMC 01278-1, VKPC 81178, przeznaczone dla silników 1.6 TDI oraz 2.0 TDI. Zawsze powinniśmy jednak trzymać się zaleceń producenta pojazdu oraz części. W kwestii tego, czy takie rozwiązanie jest dostępne, warto szukać biuletynów technicznych, które opisują różne przypadki – tłumaczy Tomasz Ochman z SKF.

Warto wspomnieć, że jeśli czujnik nie zostanie prawidłowo zamontowany, samochód prawdopodobnie zasygnalizuje to poprzez wyświetlenie na desce rozdzielczej kontrolki „check engine”. Możliwe jest także odnotowanie błędu w pamięci ECU, o czym przekonać możemy się poprzez badanie testerem diagnostycznym. Problematyczne będzie na pewno zastąpienie pompy załączanej jedynie mechaniczną, bez wpięcia czujnika. Konsekwencją takiej zamiany będzie wydłużenie czasu rozgrzewania silnika, szczególnie niebezpieczne w warunkach ujemnej temperatury otoczenia.

Elementy takie jak pompa wody różnią się niekiedy jedynie niuansami. Chcemy pokazać, że niektóre pompy mechaniczne bez czujnika są dostosowane do jego podłączenia i warto o tym wiedzieć, zamiast martwić się, że urządzenie nie zadziała poprawnie. Wystarczy go przełożyć. W przypadku montażu szczególnie istotna jest sama procedura wymiany. Powinniśmy upewnić się, ze układ chłodzenia jest szczelny, dlatego ważna jest jego weryfikacja organoleptyczna. Jeśli wszystko jest w porządku, należy całkowicie opróżnić układ chłodzenia, a po montażu odpowiednich części i zalaniu płynu, odpowietrzyć go, najlepiej za pomocą dedykowanych narzędzi – podsumowuje Tomasz Ochman.

Źródło: SKF

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę