Pomysł na opony

Scholz Regalsysteme
21.2.2008
Prawidłowe przechowywanie opon sprawia, że wydłuża się ich żywotność. Jak zrobić to najlepiej? Oto jeden z przykładów rozwiązania tego problemu.

Opony zalegające w magazynie są często zmorą i utrapieniem właścicieli warsztatów ogumienia. Problem polega nie tylko na ich odpowiednim magazynowaniu, ale również na dokładnym opisaniu, tak aby później łatwo można było je znaleźć. U naszych zachodnich sąsiadów w wielu warsztatach wprowadzono kilka systemów, które rozwiązują ten problem w sposób logiczny i praktyczny.

Jednym z nich jest system regałów - Scholz, który na niemieckim rynku istnieje prawie 28 lat. Niemiecki sposób na przechowywanie opon zawiera wiele rozwiązań chronionych patentami. Jest zgodny z normami europejskimi, posiada certyfikaty bezpieczeństwa, egzekwowane obecnie także w Polsce przez Państwową Inspekcję Pracy w zakresie wielopoziomowych regałów magazynowych. Mogą go swobodnie używać zarówno indywidualni klienci, jak i duże, autoryzowane stacje obsługi. W opisywane regały wyposażona jest większość serwisów MERCEDES-BENZ, BMW i VW/Audi w Niemczech, gdzie pojemność magazynów do przechowywania kół klientów oscyluje w zakresie od 2000 do 5000 kompletów kół i opon.

Składniki systemu Scholz

Na wyposażenie tego systemu składają się: modułowe regały w systemie magazynu wielopoziomowego w zakresie składowania od 3 do 8 poziomów kół i opon w halach magazynowych, pomieszczeniach piwnicznych i typowych kontenerach 20/40-stopowych. Przed umieszczeniem opon na półce ważnym elementem jest ich prawidłowe oznaczenie w celu uporządkowania stanów magazynowych. Zmorą wielu warsztatów ogumienia są nieczytelne karteczki/naklejki, przyczepiane do opon w celu ich opisania. Bardzo często gdy opony przeleżą kilka miesięcy w przechowalni, naklejka albo się odklei i gdzieś przepadnie, albo klej złapie na tyle mocno, że jej zdjęcie nastręcza sporo kłopotu.

Rozwiązaniem tego problemu mogą być tabliczki Rad-Mark, które stanowią jeden z komponentów opisywanego systemu. Zrobione są one z miękkiego tworzywa, które jest wytrzymałe na różnego rodzaju uszkodzenia mechaniczne. Do koła mocuje się je za pomocą specjalnej gumki. Aby ułatwić magazynowanie, każda taka plakietka informuje o miejscu zamontowania koła (na której osi i po jakiej stronie samochodu było ono zamontowane, np. LT - lewy tył). Dodatkowo są dostępne tabliczki w różnych kolorach. Dzięki temu na regałach można posegregować komplety opon np. według rozmiarów (koła 16-calowe - czerwone tabliczki, koła 17-calowe - żółte). Numer na tabliczce jest przypisany wyłącznie do jednego klienta, co powoduje, że nie ma mowy o zgubieniu lub pomyleniu kompletu opon. Aby jeszcze bardziej usprawnić wyszukiwanie określonego kompletu ogumienia, na progu w drzwiach samochodu przykleja się naklejkę z indywidualnym numerem klienta. Teraz wystarczy zerknąć na cyfry, a następnie w magazynie poszukać odpowiedniego kompletu kół, zgodnego z tym numerem. Ze względu na sporą wysokość regałów firma pomyślała także o odpowiednich urządzeniach ułatwiających dotarcie nawet do najwyższych półek. Są to różnego typu wózki wyposażone w platformy i wysięgniki, które pozwalają na bezpiecznie poruszanie się w magazynach ogumienia w systemie wysokiego składowania.

Organizacja magazynu kół i opon klientów działa w postaci kartoteki kół w rytmie wymiany LATO/ZIMA oraz logistyki obejmującej zarówno czynności w fazie przygotowania do sezonu, jak i wymiany ogumienia podczas sezonu. Specjalistyczne magazyny, zazwyczaj znajdujące się przy serwisach ogumienia, mają istotną przewagę nad trzymaniem opon w garażu czy szopie. Magazyn oferuje odpowiednie warunki przechowywania, kontrolę, wykrycie ewentualnych uszkodzeń oraz wymianę, wyważanie, mycie kół czy nawet sprawdzenie geometrii układu jezdnego w wypadku, kiedy zostaną w nim zauważone jakiekolwiek nieprawidłowości. Współczesne samochody mają tak duże przebiegi między przeglądami w serwisie, że do stacji przyjeżdżają nie częściej niż raz w roku, a nawet co dwa lata. W związku z tym system składowania opon może okazać się ciekawostką dla serwisów mechanicznych. Inwestując w niego oraz w sprzęt do obsługi ogumienia, prawdopodobnie sprawimy, że klient odwiedzi nasz warsztat dwukrotnie w ciągu roku, w porach wymiany opon. Czy to rozwiązanie podbije polski rynek? Czas pokaże. Wprowadzane są kolejne regulacje GVO, uwalniające obsługę serwisową w stacjach dealerskich. Zauważalna jest też tendencja do pozyskiwania stałych klientów przez serwisy ogumienia. Uporządkowane i dochodowe przechowywanie kół stanowi więc obecnie szczególnie atrakcyjną formę budowania więzi z klientem oraz rozszerzenia usług w zakresie obsługi ogumienia. W oczach odwiedzających ludzi warsztat taje się bardziej profesjonalny, a przecież właśnie o to chodzi, ponieważ zadowolony klient prawie zawsze wraca i poleca innym usługi świadczone przez konkretną firmę.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę