Powrót wyczynowego duetu BILSTEIN – Lancia Stratos

© Bilstein

Udostępnij:

Slogan reklamowy „Drive the Legend” idealnie nawiązuje do ponownej współpracy BILSTEIN z producentem nowego wcielenia sportowego coupe Lancia Stratos. Inżynierowie z Ennepetal zaprojektowali do niego dwa zawieszenia, każde zapewnia jednocześnie wysokie osiągi auta z komfortem i bezpieczeństwem jazdy.


Lancia Stratos to legenda sportów motorowych. Dwuosobowe coupe, zaprojektowane przez Bertone, produkowane było w latach 70. XX wieku. Swój sukces zawdzięcza ponadprzeciętnym osiągom (silnik V6 pochodzący z Ferrari), których potwierdzeniem są trzy tytuły zdobyte w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC) w 1974, 1975 i 1976 roku.

Warto dodać, że kilka Lancii Stratos trafiło również do Polski. Jedną z nich wykorzystywała załoga Andrzej Jaroszewicz i Ryszard Żyszkowski. Auto oznaczone dużym napisem Poland nosiło również logo BILSTEIN. Nie był to przypadek, ponieważ już na etapie projektu Bertone wybrał zawieszenie producenta z Ennepetal. Jak pokazały osiągnięte wyniki w licznych wyścigach był to doskonały pomysł.

– Firma BILSTEIN powstała w latach 70. XIX wieku, jednak produkcję amortyzatorów rozpoczęła dopiero w 1957 roku. Od samego początku całe swoje know-how buduje na doświadczeniach w ruchu drogowym, a najlepszym miejscem do ekstremalnych testów niezmiennie pozostają sporty motorowe – mówi Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w firmie IHR Warszawa, przedstawiciela marki BILSTEIN w Polsce – Pomysł ten okazał się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę, bardzo szybko przełożył się na współpracę z konstruktorami i technikami wielu zespołów rajdowych i wyścigowych. Co ciekawe, BILSTEIN stale utrzymuje gotowość fabrycznego odtworzenia amortyzatorów i elementów zawieszenia do modeli oferowanych przed wielu laty, w tym do Lancii Stratos.

Na początku XXI wieku powstała idea opracowania nowej wersji Stratosa. Jej inicjatorem był niemiecki przedsiębiorca Michael Stoschek, który jednocześnie jest wielkim entuzjastą wyścigów samochodowych. I to nie tylko jako kibic, ale też kierowca mający na koncie sukcesy w serii Carrera Panamericana czy Rajdowych Mistrzostwach Europy.

Tym razem projekt Lancii Stratos powierzono Pininfarinie, zaś produkcję – w limitowej liczbie 25 sztuk – Manifattura Automobili Torino. Pod maską znalazł się silnik benzynowy V8 o pojemności 4,3 litra i mocy 540 koni mechanicznych. Auto rozpędza się do setki w czasie 3,3 sekundy i osiąga maksymalną prędkość do 330 kilometrów na godzinę. Konstrukcję jego zawieszenia ponownie oddano w ręce inżynierów BILSTEIN. Homologację auta uzyskano dopiero w 2017 roku, jednak oficjalnie prace nad nim wciąż trwają.

– Oczywiście powrót do współpracy przy nowym Stratosie jest dla nas powodem do dumy, ale też okazją do przeprowadzenia kolejnych testów. Za nami już seria testów drogowych między innymi w Zwickau i Spa oraz start w 68. wyścigu Trento Bondone, a przed – między innymi jazdy w warunkach ekstremalnej zimy na północy Finlandii – dodaje Andrzej Wojciech Buczek z IHR Warszawa – Ostatecznie nowa Lancia Stratos oferowana będzie z dwoma - do wyboru - rozwiązaniami BILSTEIN. Pierwsze to MDS, czyli amortyzatory wyczynowe produkowane pod konkretne zamówienie, w tym przypadku jest to wersja dwudrożna z regulacją siły odbicia i ściskania. Drugie to amortyzatory z serii Performance z technologią ridecontrol z modułem iRC i czujnikiem przyspieszenia 3D, których charakterystykę można zmieniać za pomocą aplikacji na smartfonie z systemem Android lub iOS.


TOP w kategorii




Źródło: Informacja prasowa Bilstein

Udostępnij:

Drukuj





aE



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również