AutoExpert
Reklama
Reklama

Problemy z temperaturą

Preview
Schaeffler
30.3.2018
Reklama
Reklama

W 2-litrowych silnikach TDCI montowanych w samochodach Ford Mondeo III, Ford Transit i Jaguar X-Type dochodzi do pozornie drobnego uszkodzenia o dość dużym znaczeniu. Sprawa rozbija się bowiem o dwumasowe koło zamachowe.

Jeżeli naprawiamy układ przeniesienia napędu w samochodach Ford z dwulitrowym silnikiem Puma, stosowanych w modelach Mondeo i Transit oraz Jaguar X-Type, należy zwrócić uwagę na bardzo ważny, aczkolwiek mało widoczny element.

Reklama

Budowa i funkcje

Płytka kontroli ciernej FCP to plastikowy krążek zębaty przyciśnięty sprężyną talerzową, który generuje opór. Posadowiona jest ona wewnątrz DKZ, pomiędzy masą pierwotną a tarczą zabierakową, z zachowaniem wyraźnego luzu. Pasowanie ciasne nie miałoby sensu ze względu na bieg jałowy silnika. W tych specyficznych warunkach pracy FCP nie powinna stawiać oporu, a DKZ powinno posiadać wyczuwalny luz. Mniej więcej co drugie DKZ produkowane przez firmę Schaeffler posiada wewnątrz wspomniany element. Jego zadanie to ograniczenie i spowolnienie wychyłów masy wtórnej względem pierwotnej, co daje odciążenie układu sprężyn łukowych zwłaszcza w częstotliwościach rezonansowych, tj. podczas uruchamiania i gaszenia silnika.

Reklama

Usterka i diagnostyka

Oceniając DKZ podczas wymiany sprzęgła, należy ocenić stan płytki FCP. Jeżeli płytka została zastosowana, widoczny jest plastikowy ząb w otworach wentylacyjnych.

Nawet po znacznym przebiegu płytka nie powinna budzić zastrzeżeń. W grupie wymienionych aut dochodziło do całkowitego przeciążenia termicznego elementu. Widoczne było stopienie plastikowych części na skutek:

  • poważnych usterek układu wtryskowego (opiłkowanie układu),
  • problemów z uruchomieniem silnika (uszkodzony rozrusznik, słaby akumulator),
  • przedłużonego czasu gaszenia silnika (rezonans),
    nierównej, twardej pracy biegu jałowego.

Powyższe stopienie jest skutkiem, a nie przyczyną usterki. Dlatego wymiana DKZ na nowe z istniejącymi niedomaganiami skończy się ponownym uszkodzeniem płytki i koniecznością powtórnej wymiany dwumasowego koła zamachowego.

Reklama

O Autorze

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama