Produkt miesiąca w ofercie Liqui Moly

Liqui Moly
8.9.2017

Olej w układzie wspomagania traktowany jest bardzo często jak środek smarny, którego nie powinno się wymieniać – nie jest to oczywiście prawdą. Olej w układzie wspomagania zużywa się tak jak każdy inny środek smarny chociażby poprzez utlenianie.

Dobra praktyka pokazuje, że wymiana oleju pozwala na zapobieganie typowym usterkom układu wspomagania takim jak głośna praca pompy wspomagania, nienaturalny opór podczas „kręcenia” kierownicą. Olej do układu wspomagania należy dobierać zgodnie z zaleceniem. Jeżeli nie znamy specyfikacji wystarczy skorzystać z bardzo wygodnego narzędzia jakim jest katalog doboru oleju dostępny na stronie www.liqui-moly.pl. Często stosowanym olejem do układu wspomagania jest Top Tec ATF 1100.

Najważniejsze cechy oleju Top Tec ATF 1100:
– możliwość stosowania w układach wspomagania
– możliwość stosowania w niektórych skrzyniach automatycznych
– możliwość stosowania w niektórych skrzyniach manualnych

Coraz większa świadomość kierowców przyczynia się do tego, że dziś nie trzeba już nikogo przekonywać do wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów. Jeszcze do niedawna temat wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów był tematem tabu. Na szczęście już tak nie jest. Powszechna wiedza o tym, że olej tego typu pracuje chwilowo pod bardzo dużymi obciążeniami termicznymi, proces utleniania się czy obecność ścieru metalowego definitywnie wskazuje konieczność wymiany oleju. Jak powszechnie wiadomo można to zrobić metodą dynamiczną z wykorzystaniem urządzenia Gear Tronic ATX 180, czy też metodą statyczną. Ważne jest to, żeby zastosować odpowiedni olej spełniający wymaganie producenta. Najlepiej jest korzystać z katalogu doboru oleju na stronie www.liqui-moly.pl. Bardzo popularnym olejem do automatycznych skrzyń biegów jest olej Top Tec ATF 1200.

Wycieki z układu wspomagania to częsta przypadłość wielu pojazdów. Związane jest to z tym, że uszczelniacze podlegają naturalnemu zużyciu. Dlatego nie powinno dziwić, że w kilkunastoletnim samochodzie mogą pojawić się wycieki płynu z układu wspomagania. Jeżeli zauważymy ubytek oleju należy niezwłocznie dodać do zbiorniczka wyrównawczego specjalny dodatek do układów wspomagania firmy Liqui Moly art. nr 1099, jego zadaniem jest zwiększenie elastyczności uszczelniaczy, a co za tym idzie, wyeliminowanie wycieku. Jedno opakowanie wystarcza na około 1L litr oleju typu ATF II lub ATF III, które to są najczęściej stosowane w układach wspomagania.

Najważniejsze cechy dodatku do układów wspomagania:
– eliminuje wycieki
– poprawia jakość oleju

Dzięki zastosowaniu komponentów najwyższej jakości takich jak nowoczesna baza oleju oparta na technologii syntetycznej oraz dodatków uszlachetniających powstał olej, który spełnia wymagania wielu producentów automatycznych skrzyń biegów. Automatyczne skrzynie biegów cierpią również na różnego rodzaju nie domagania praktyk warsztatowa pokazuje, że często są to np. wycieki oleju oraz problemy ze zmianą przełożeń. Ponadto zdarzają się eksploatacyjne zużycie tarczek sprzęgieł, zużycie mechaniczne przekładni planetarnych. Pierwsze dwie przypadłości w większości wypadków można wyeliminować wykorzystując specjalny dodatek do automatycznych skrzyń biegów o numerze 5135. Jego zadaniem jest po pierwsze uelastycznienie materiałów uszczelniających i przyczynienie się tym samym do wyeliminowania wycieków. Ponad to produkt ten poprawia również właściwości lepkościowe oleju co przyczynia się do lepszej zmiany biegów szczególnie gdy olej się rozgrzeje. Dodatek do ATF można zastosować w dowolnym momencie eksploatacji zarówno do świeżego jak i do zużytego oleju. Jedno opakowanie 250 ml wystarcza na maksymalnie 8 litrów oleju ATF.

Najważniejsze cechy dodatku ATF:
– eliminuje wycieki
– poprawia właściwości lepkościowe
– może być stosowany w układach wspomagania

Źródło: Liqui Moly

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę