Przepływomierz powietrza - awarie i problemy

Delphi
12.2.2016

Za co dokładnie odpowiada przepływomierz powietrza i dlaczego ulega uszkodzeniom?

Przepływomierz powietrza odpowiada za pomiar ilości powietrza dostarczanego do kanału dolotowego silnika i przekazanie tej informacji do ECU. Sygnał wyjściowy z czujnika przepływomierza jest wykorzystywany do precyzyjnego odmierzenia dawki wtryskiwanego paliwa, tworząc warunki dla spalania stechiometrycznego. Uzyskuje się w ten sposób obniżenie emisji spalin i oszczędność paliwa, bez negatywnego wpływu na osiągi silnika.

Czemu przepływomierze ulegają awarii?

  • Zanieczyszczenia są główną przyczyną uszkodzeń czujnika przepływomierza i konieczności jego wymiany. Wraz z powietrzem, kurz i inne drobne zanieczyszczenia dostają się do czujnika powodując jego stopniowe zabrudzenie i ostatecznie awarię.
  • Kierowca może odczuć spadek mocy, nierówną pracę silnika na biegu jałowym, a nawet gaśnięcie silnika. Często pojawia się zwiększone zapotrzebowanie na paliwo. Inne powszechne przyczyny awarii to:
  • Brak styku na złączach elektrycznych.
  • Uszkodzone elementy pomiarowe.
  • Uszkodzenia mechaniczne (wibracje, kolizja, itp..).
  • Przesunięcie elementu pomiarowego (poza kanał pomiarowy).


Objawy awarii:

  • Zapala się kontrolka silnika, albo powiadomienie o zbliżającym się przeglądzie.
  • Spadek, brak mocy podczas przyspieszania.
  • Niestabilna praca silnika na biegu jałowym i/lub wysokim.
  • Nadmierne wibracje podczas postoju.
  • Mimowolne, zauważalne zmiany obrotów silnika.


Rozwiązywanie problemów z przepływomierzem:

  • Przeprowadź test czujnika MAF za pośrednictwem sterownika silnika. Jeśli błąd się pojawi, zostanie on zapisany przez sterownik i może być odczytany przy pomocy urządzenia diagnostycznego.
  • Sprawdź złącze czujnika - poprawne zamocowanie i kontakt.
  • Sprawdź przepływomierz pod kątem uszkodzenia mechanicznego.
  • Sprawdź elementy pomiarowe pod kątem uszkodzenia.
  • Sprawdź napięcie zasilające przy włączonym zapłonie (sprawdź połączenia na schemacie elektrycznym). Właściwa wartość napięcia 7,5-14V.
  • Sprawdź napięcie wyjściowe lub częstotliwość podczas pracy silnika
    (sprawdź połączenia na schemacie elektrycznym) Właściwa wartość 0-5V, 0-12.000 Hz.
  • Sprawdź przewody pomiędzy zdemontowanym złączem sterownika, a złączem czujnika (sprawdź połączenia na schemacie elektrycznym). Właściwa wartość: ok. 0 ohm.


Źródlo: Delphi

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę