Przyczyny przedwczesnych uszkodzeń piast

Inter Cars
10.11.2017

Konstrukcja łożysk kół samochodowych ewoluowała od układu dwóch jednorzędowych łożysk tocznych do piast trzeciej generacji o zintegrowanej budowie z mocowaniem do tarczy hamulcowej, zwrotnicy, koła dodatkowo wyposażonych w czujniki systemów ABS/ESP. W samochodach osobowych jeżdżących aktualnie po polskich drogach, bardzo popularnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi są piasty drugiej generacji. Charakteryzują się one zwartą budową z wprasowanymi łożyskami na piastę. Najczęściej spotykane są w pojazdach grupy VW Audi Skoda oraz Ford Mazda Volvo.

Główną zaletą piast koła jest spójna, modułowa konstrukcja zmniejszająca ilość elementów i masę nieresorowaną pojazdu. Wpłynęło to na zwiększenie żywotności piasty w porównaniu do łożysk pierwszej generacji. Trwałość piast drugiej generacji zależy jednak w dużej mierze od prawidłowego montażu. Producenci samochodów ostrzegają, że przedwczesne zużycie bieżni łożysk najczęściej spowodowane jest błędami montażowymi, których można uniknąć poprzez stosowanie odpowiednich narzędzi.

Producent BTA w swojej szerokiej gamie produktowej oferuje łożyska do wielu samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych obecnych na europejskich drogach, a wśród dostępnych produktów BTA znajdują się również piasty drugiej generacji.

Analiza długoterminowa zgłoszeń reklamacyjnych producenta uwidoczniła zwiększoną ilość przedwczesnych uszkodzeń niektórych modeli piast. Aby zweryfikować przyczynę, reklamowane piasty zostały posegregowane na grupy, według najczęściej pojawiających się przyczyn. Ponad 82% uwag dotyczyło głośnej pracy łożyska, a po dokładniejszej weryfikacji okazało się, że problem ten dotyczy piast drugiej generacji.

Aby uzyskać wiarygodne wyniki, przekazano reklamowane piasty do firmy INTERMEKO Europe, w której znajduje się laboratorium badawcze dla przemysłu motoryzacyjnego. W Laboratorium przeprowadzono pogłębioną analizę, każda piasta została przecięta i poddana dalszym badaniom. Dokonano analizy stanu kulek, smaru, uszczelniaczy i powierzchni bieżni.

Efekt badania

W wyniku przeprowadzonych badań zaobserwowano, że wewnątrz piast występowały uszkodzenia i złuszczenia powierzchni bieżni. Charakterystyczną cechą było występowanie uszkodzeń w odległościach podziałowych kulek. Kulki łożyskowe (symetrycznie rozmieszczone za pomocą koszyka na bieżni) uszkodziły powierzchnię bieżni łożyskowej co było przyczyną głośnej pracy łożyska.

Przyczyna powstawania takich uszkodzeń

Niestety uszkodzenia tego rodzaju często spowodowane są zastosowaniem niewłaściwych urządzeń montażowych. Piasty kół są bardzo wrażliwe na sposób montażu. Jeżeli mechanik nie dysponuje odpowiednim zestawem ściągaczy, stosuje prasę hydrauliczną lub co gorsze, używa prowizorycznych narzędzi np. młotka. Zaobserwowane wgniecenia na powierzchni bieżni powstają wówczas, gdy siła z prasy hydraulicznej przekazywana jest na kołnierz lub flanszę piasty, zamiast na zewnętrzny pierścień łożyska. Wówczas cała siła montażowa przenoszona jest poprzez kulki na delikatną bieżnię łożyskową. W skutek niewłaściwego sposobu montażu, kulki zostają odciśnięte na powierzchni bieżni łożyska, często dochodzi także do oderwania z gładkiej powierzchni bieżni części materiału i bardzo poważnego uszkodzenia. Uszkodzenie początkowo niezauważalne, w trakcie pracy postępuje. Na tym etapie użytkownik pojazdu obserwuje wyraźnie słyszalny hałas i szum dobiegający od koła – piasty. Po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów dochodzi do propagacji uszkodzenia bieżni, dalszego łuszczenia warstwy wierzchniej i degradacji łożyska.

Tym sposobem mechanicy, w większości przypadków nieświadomie, w przypadku niezastosowania prawidłowej procedury montażu, narażają siebie i właścicieli aut na koszty kolejnego łożyska, ponownej jego wymiany oraz dodatkowe koszty, m.in. utraconego czasu.

Jak sobie z tym poradzić?

Łożyska z piastą drugiej generacji w najbardziej popularnych modelach aut takich marek jak Ford, Volvo czy grupy Volkswagen-Audi-Skoda, należy precyzyjnie wprasować przy użyciu specjalistycznych narzędzi, tzw. ściągaczy, dedykowanych dla danego rodzaju piasty. Stosowanie tych narzędzi daje możliwość łatwej wymiany piasty, bez ryzyka jej uszkodzenia.

Ściągacze przeznaczone do piast drugiej generacji znajdują się w ofercie narzędziowej Inter Cars SA.

W poniższej tabeli przedstawiono najbardziej popularne ściągacze oraz zastosowanie.

Indeks

Nazwa

Ściągacz dedykowany m.in. do:

0XWAR0129

Ściągacz piasty koła z łożyskiem. VW T5, T6, TOUAREG; montaż i demontaż na samochodzie

H1W020BTA

0XWAR0163

Ściągacz piasty z ABE i bez ABS; Audi A1, A2; Seat Cordoba, Ibiza; Skoda Fabia, Roomster, VW Polo

H1A007BTA

0XWAR0306

Ściągacz piasty z ABE i bez ABS; Audi A1, A2; Seat Cordoba, Ibiza; Skoda Fabia, Roomster, VW Polo

H1A007BTA

0XWAR0305

Ściągacz piasty / łożyska z ABE i bez ABS; Ford C-Max, Focus II, Mazda 3 (BK12/BK14), Volvo C30, C70 II, S40 II, V50

H1G033BTA; H13025BTA; H1V016BTA

0XWAR0359

Ściągacz piasty / łożyska z ABE i bez ABS; Ford C-Max, Focus II, Mazda 3 (BK12/BK14), Volvo C30, C70 II, S40 II, V50

H1G033BTA; H13025BTA; H1V016BTA

0XWAR0361

Ściągacz piasty / łożyska tylnego wahacza; Mercedes Vito Viano 2.2 CDI po 2003

H2M014BTA

0XWAR0499

Ściągacz piasty / łożyska; Fiat Ducato, Citroen Jumper; Renault Boxer

H2C023BTA

0XWAR0500

Ściągacz piasty, łożyska, tarczy hamulcowej Ford Transit (2006-2014)

H1G036BTA

0XWAR0506

Ściągacz piasty / łożyska przód Ford Mondeo IV ; Focus II RS

H1G037BTA

0XWAR0205

Ściągacz do łożysk dwurzędowych i piast koła II wresja (m.in. BMW, Mercedes), 5 adapterów: 68, 76, 88, 100, 116mm

uniwersalny

0XAT4005

Zestaw narzędzi do montażu łożysk i tulei metalowo gumowych; Rozmiary: 34, 35, 37, 39, 40, 41, 42, 45, 60, 62, 64, 66, 68, 72, 74, 80, 82, 84mm

uniwersalny

Podczas wymiany piasty, zgodnie z technologią naprawy należy zdiagnozować, co było przyczyną konieczności wymiany. Jeśli nie było to naturalne zużycie, należy zdiagnozować przyczynę skróconego okresu eksploatacji piasty. Należy przy tym zwrócić uwagę na wszystkie elementy i podzespoły współpracujące z piastą, m.in. zwrotnica, tarcza, zacisk hamulcowy. Uszkodzone elementy należy wymienić lub skorygować ich ustawienia, np. przekładni kierowniczych, geometrii zawieszenia.

Źródło: Inter Cars

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę