Przyszłość mobilności według Boscha jest bezemisyjna, bezpieczna i... pasjonująca

bosch emobility © Bosch

Udostępnij:

Bosch chce uczynić mobilność bezemisyjną, bezpieczną i pasjonującą. Podczas targów motoryzacyjnych IAA 2019 (12-22 września)  firma zaprezentuje swoje najnowsze rozwiązania w zakresie spersonalizowanej, zautomatyzowanej, połączonej z siecią i zelektryfikowanej mobilności.


Bosch IoT Shuttle – pojazdy przyszłej mobilności w mieście

W przyszłości transport wahadłowy (tzw. shuttles) bez kierowcy będzie powszechnym widokiem na ulicach miast na całym świecie – niezależnie od tego, czy przewozi towary czy ludzi. Pojazdy będą poruszały się przez centra miast napędzane silnikami elektrycznymi i będą połączone siecią z otoczeniem. W tego rodzaju transporcie wahadłowym może być stosowana technologia Bosch, służąca do automatyzacji, elektryfikacji, personalizacji i łączenia z siecią.


TOP w kategorii


#Technika motoryzacyjna

elektromobilność Bosch mobilność



© Bosch

Rolling chassis – platforma elektromobilności

Elektryczne układy napędowe, układy kierownicze, hamulce – Bosch ma w swojej ofercie wszystkie elementy do elektromobilności. W ramach współpracy na rzecz rozwoju z Benteler, ekspertem ds. podwozi i techniki motoryzacyjnej, firma pokazuje, jak może wyglądać integracja wszystkich produktów Bosch dla pojazdów elektrycznych. Tzw. „rolling chassis”, czyli kompletna jeżdżąca rama ze wszystkimi niezbędnymi podzespołami, stanowi nośnik technologii pomagający firmie Bosch między innymi w opracowywaniu produktów specjalnie przeznaczonych do takich wymagań.

System ogniw paliwowych to dłuższy zasięg dla e-mobilności

Mobilne ogniwa paliwowe oferują duży zasięg, krótkie czasy tankowania i, dzięki wodorowi wytwarzanemu z energii odnawialnej, bezemisyjną eksploatację pojazdu. Bosch wraz ze szwedzką firmą Powercell planuje produkcję seryjną stosów ogniw paliwowych. Oprócz stosu, który przekształca wodór w energię elektryczną, Bosch opracowuje wszystkie niezbędne komponenty systemu do wdrożenia do produkcji produkcji.

Systemy 48 V – niższe zużycie paliwa i emisji CO2

Systemy 48 V Bosch oferują podstawową hybrydyzację dla wszystkich klas pojazdów dzięki możliwości stosowania pomocniczego silnika wspomagającego silnik spalinowy. Technologia umożliwia przechowywanie energi hamowania poprzez rekuperację i udostępnia ją podczas przyspieszania. Zmniejsza to zużycie paliwa i emisję CO2 nawet o 15%. Bosch oferuje wszystkie główne elementy systemu.

Rozwiązania z wysokim napięciem – większy zasięg pojazdów hybrydowych i elektrycznych

Pojazdy elektryczne i hybrydy typu plug-in umożliwiają mobilność przy zerowej emisji lokalnej. Bosch pomaga producentom pojazdów projektować tego rodzaju układy napędowe i dostarcza niezbędne systemy. Oś elektryczna łączy w jeden zespół elektronikę mocy, silnik elektryczny i przekładnię. Sprawność tego kompaktowego modułu została zoptymalizowana pod kątem większego zasięgu.

Systemy termiczne w samochodach elektrycznych i hybrydach

Bosch wykorzystuje inteligentne zarządzanie temperaturą w celu zwiększenia zasięgu pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Precyzyjny rozdział ciepła i zimna poprawia wydajność akumulatora i sprawia, że wszystkie zespoły pracują w optymalnym zakresie temperatur. System zarządzania temperaturą zapewnia również przyjemną temperaturę wewnątrz pojazdu.

Automatyczne parkowanie samochodu 

Bosch i Daimler zainstalowali automatyczny system parkowania samochodu Automated Valet Parking na parkingu wielopoziomowym w Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie. Jest to pierwsza na świecie funkcja parkowania bez kierowcy (SAE Level 4), która została oficjalnie zatwierdzona. Zautomatyzowana usługa parkowania samochodu jest aktywowana za pomocą aplikacji na smartfon. Samochód parkuje bez kierowcy zabezpieczającego.

Kamera przednia z algorytmami i sztuczną inteligencją

Przednia kamera łączy algorytmy przetwarzania obrazu z metodami sztucznej inteligencji. W zatłoczonym ruchu miejskim może szybko i niezawodnie rozpoznać i sklasyfikować częściowo zasłonięte lub przecinające się pojazdy, pieszych i rowerzystów. Dzięki temu pojazd może uruchomić ostrzeżenie lub hamowanie awaryjne.

Czujniki 360°

Najnowsza generacja czujników radarowych Bosch może jeszcze lepiej rejestrować otoczenie pojazdu – także w przypadku złej pogody lub złych warunków oświetleniowych. Ich większy zasięg wykrywania, szeroka przysłona i wysoka rozdzielczość kątowa oznaczają, że automatyczne systemy hamowania awaryjnego mogą reagować w jeszcze bardziej niezawodny sposób.

Bosch opracował także czujnik ruchu i położenia pojazdu VMPS, który umożliwia autonomicznym pojazdom określenie ich dokładnej pozycji na pasie podczas jazdy. VMPS wykorzystuje sygnały globalnego systemu nawigacji satelitarnej (GNSS) uzupełnione danymi z usługi korekcji, a także z czujników kąta skrętu i prędkości obrotowej kół.

Połączony z siecią horyzont

Bosch rozwija połączony z siecią horyzont. Zautomatyzowana jazda wymaga coraz dokładniejszych informacji w czasie rzeczywistym na temat napotykanej drogi – na przykład miejsca zagrożenia, tunele lub kąt zakrętów. Połączony z siecią horyzont wykorzystuje bardzo dokładne dane mapy, aby zapewnić pojazdowi tego rodzaju informacje bezpiecznie i niezawodnie.

Elektryczne układy kierownicze

Elektryczne wspomaganie kierownicy jest jednym z kluczy do coraz bardziej zautomatyzowanej jazdy. Dzięki wielokrotnie redundantnemu systemowi, elektrycznym układ kierowniczy Bosch zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo. W rzadkich przypadku takim jak wystąpienie usterki, system może nadal utrzymywać co najmniej 50-procentową funkcjonalność elektrycznego wspomagania układu kierowniczego w pojazdach konwencjonalnych i autonomicznych.

Komunikacja między pojazdami, ich otoczeniem i użytkownikami

Nowy wyświetlacz 3D Bosch tworzy realistyczny trójwymiarowy efekt w kokpicie pojazdu, który widzą zarówno kierowca, jak i pasażerowie. Poprawia to wizualizację systemów wspomagania. Kierowcy korzystają z jeszcze wyraźniejszego przeglądu istotnych informacji, takich jak odległość od przeszkód lub pojazdów.

© Bosch

Smartfon zamiast kluczyka

System dostępu bezkluczykowego Bosch działa z wirtualnym kluczem przechowywanym na smartfonie. System umożliwia kierowcom automatyczne odblokowanie pojazdu, uruchomienie silnika i ponowne zablokowanie samochodu. Czujniki zainstalowane w samochodzie rozpoznają smartfon właściciela tak bezpiecznie, jak odcisk palca i otwierają pojazd tylko dla niego.

Półprzewodniki – elementy składowe mobilności połączonej z siecią

Bez półprzewodników nowoczesne pojazdy po prostu przestałyby działać, a Bosch jest wiodącym dostawcą chipów dla przemysłu motoryzacyjnego. Chipy Boscha pomagają, na przykład systemom nawigacyjnym, w przypadku przerwania sygnału GPS, i utrzymują stałe prowadzenie pojazdu. Chipy te wyłączają również zasilanie samochodów elektrycznych w razie wypadku, chroniąc pasażerów i umożliwiając służbom ratunkowym bezpieczne wykonywanie pracy.

Komunikacja V2X, czyli wymiana danych między pojazdami a ich otoczeniem

Połączona z siecią i zautomatyzowana jazda jest możliwa tylko wtedy, gdy pojazdy komunikują się ze sobą i ze swoim otoczeniem. Jednak nie powstała jeszcze jednolita globalna baza techniczna wymiany danych między pojazdami (V2X). Hybrydowa jednostka sterująca V2X Bosch jest neutralna technologicznie i może komunikować się za pośrednictwem Wi-Fi oraz sieci komórkowych. Oznacza to, że pojazdy mogą ostrzegać się nawzajem o niebezpiecznych sytuacjach.

Komputer pokładowy 

Rosnąca elektryfikacja, automatyzacja i łączność sieciowa stawiają coraz wyższe wymagania elektronice samochodowej. Bosch opracowuje niezbędne bezpieczne, wydajne jednostki sterujące, znane jako komputery pokładowe, i stosuje je w układzie napędowym, automatyzacji oraz w systemie informacyjno-rozrywkowym.

„Akumulator w chmurze”

Nowe usługi Bosch Cloud pozwalają wydłużyć trwałość akumulatorów w samochodach elektrycznych. Inteligentne funkcje oprogramowania analizują stan akumulatora na podstawie danych otrzymywanych w czasie rzeczywistym z pojazdu i jego otoczenia. Rozpoznają niekorzystne czynniki dla akumulatora, w tym szybkie ładowanie i wiele cykli ładowania. Na podstawie zebranych danych oprogramowanie wyznacza środki przeciwdziałające starzeniu się ogniw, takie jak zoptymalizowane procesy ładowania.

Źródło: Bosch

Udostępnij:

Drukuj





aE



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również