Raport z branży dealerów samochodowych

raport, Związek Dealerów Samochodowych © Związek Dealerów Samochodowych

Udostępnij:

Raport „Branża dealerów ciągle polska. Udział rodzimego kapitału w rynku sprzedaży nowych aut”, dotyczący pozycji polskich firm na rynku autoryzowanej sprzedaży samochodów został opublikowany przez Związek Dealerów Samochodów i został przygotowany przez firmę doradczą DCG Dealer Consulting.

Mamy powody do zadowolenia w kwestii branży dealerów samochodowych. Bowiem w czasach, gdy w zdecydowanej większości branż handlowych i usługowych w Polsce systematycznie zwiększa się dominacja firm z kapitałem zagranicznym, to na rynku autoryzowanych dealerów samochodów dominują absolutnie przedsiębiorstwa polskie, odpowiadając za 86% obrotów. Nie ma w naszej gospodarce drugiej branży, w której rodzime firmy – w większości małe i średnie – utrzymywałyby tak wyraźną przewagę nad podmiotami z zagranicy.



O dominacji polskich firm

Na koniec 2017 r. na polskim rynku autoryzowanych salonów i serwisów samochodowych funkcjonowało 21 spółek zagranicznych na 671 wszystkich firm w branży. Oznacza to, że firmy zagraniczne to zaledwie 3,13% przedsiębiorstw całego polskiego rynku, a co za tym idzie, podmioty polskie stanowią na nim 96,87% ogólnej liczby zarejestrowanych NIP-ów. Obroty całego rynku autoryzowanych dealerów samochodowych wyniosły w 2017 r. około 55,14 mld zł. Polskie przedsiębiorstwa odpowiadały za 47,87 mld zł tych obrotów, co stanowi 86,8% całości. Firmy zagraniczne zanotowały przychody na poziomie 7,27 mld zł. (13,2% udziału). Biorąc pod uwagę wielkość sprzedaży nowych samochodów w sztukach, jako punkt odniesienia, przewaga polskich firm jeszcze nieco rośnie. W Polsce zarejestrowano w 2017 r. 547,39 tys. nowych aut (osobowych i dostawczych do 3,5 t). Przedsiębiorstwa polskie odpowiadają za 90,1% tego wolumenu (493,56 tys. szt.). Sprzedaż firm zagranicznych to tylko 53,84 tys. aut (9,9% rynku).



O przyszłości branży dealerów

Autorzy w podsumowaniu raportu piszą, że branża autoryzowanych dealerów samochodów jest u nas dzisiaj zdominowana przez firmy polskie, to nie znaczy, że tak będzie już zawsze. Przez silną konsolidację tego rynku, przejęcie choćby kilku czołowych polskich grup dealerskich przez podmiot zagraniczny może zmienić całkowicie układ sił w tej branży. Dużo także będzie zależało od samej opłacalności biznesu samochodowego dla polskich przedsiębiorców, w tym przepisów prawnych dotyczących regulacji i zasad współpracy między spółkami dealerskimi a producentami samochodów i centralami importerskimi koncernów. Na razie nie da się niestety określić tych uregulowań jako partnerskie, a polskie firmy występują notorycznie w charakterze słabszego. Najbardziej wymowny przykład to usankcjonowany prawnie fakt, że niezależna polska firma nie może bez zgody importera sprzedać swojego przedsiębiorstwa (choćby dealerowi tej samej marki), zaś importer może wypowiedzieć dealerowi umowę bez jakiegokolwiek odszkodowania za inwestycje, jakie ponosił on przez lata współpracy z koncernem.

– Co wynika z opisanej w raporcie sytuacji? Przede wszystkim to, że polskie władze powinny zwrócić szczególną uwagę na problem ochrony interesów polskich dealerów w stosunku do zachodnich koncernów motoryzacyjnych i ich polskich przedstawicielstw. Po drugie, dbać o te interesy także uchwalając odpowiednie ustawy, choćby takie jak w Austrii, gdzie tamtejsi dealerzy mają ochronę większą niż wynika to z prawa europejskiego. Celem nadrzędnym powinna być ochrona dorobku i pozycji polskich rodzinnych firm, które zbudowały w ostatnich 30-stu latach polski rynek handlu i serwisowania aut. Inaczej opisany w raporcie fenomen możemy bardzo szybko zmarnować – skomentował wnioski z raportu Marek Konieczny, prezes ZDS.

Źródło: Związek Dealerów Samochodowych

Udostępnij:

Drukuj



aE




TOP w kategorii






Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również