Reflektory halogenowe i ksenonowe – Valeo tłumaczy różnice

valeo lampy © Valeo

Udostępnij:

Valeo od lat zajmuje wiodącą pozycję na rynku oświetlenia samochodowego. Firma dostarcza swoje rozwiązania zarówno na pierwszy montaż jak i na rynek części zamiennych. Eksperci Valeo przygotowali krótkie omówienie dwóch, wciąż najpopularniejszych w motoryzacji, rozwiązań oświetleniowych: reflektorów halogenowych i ksenonowych.



Halogeny i ksenony – podstawowe informacje

Technologia oświetlenia halogenowego jest wykorzystywana od lat 50. XX wieku. Od tamtego czasu technologia ta jest stale udoskonalana, jej podstawowe założenia pozostają jednak niezmienne.

© Valeo

Technologia halogenowa jest ulepszeniem w stosunku do tradycyjnej technologii wolframowych lamp żarowych. W porównaniu do nich, żarówki halogenowe charakteryzują się dłuższą wytrzymałością ze względu na odporność na utratę przejrzystości szkła żarówki. Połączenie gazu halogenowego i żarnika wolframowego skutkuje regeneracyjną reakcją, która osadza wolfram z powrotem na żarniku. Wydłuża to życie żarówki i utrzymuje jej przejrzystość, zachowując wysoką efektywność strumienia światła.

Lampy wyładowcze o wysokiej intensywności stosowane w motoryzacji nazywane są reflektorami ksenonowymi. W praktyce są to jednak lampy metalowo-halogenowe zawierające gaz ksenonowy. Takie rozwiązanie zostało opracowane jako optymalne ze względu na stosunek efektywności do kosztów produkcji. Po raz pierwszy w seryjnym samochodzie, oświetlenie wyładowcze zastosowano w 1991 r. Podstawową jego zaletą jest barwa światła, zbliżona do światła naturalnego. W reflektorach tego typu zachodzi reakcja zupełnie inna niż w przypadku żarówek halogenowych. Nie ma tu żarnika, a światło pochodzi z łukowego wyładowania plazmy w rurce wyładowczej. Pomiędzy dwoma elektrodami znajduje się rurka wyładowcza osadzona w kwarcowej żarówce wypełnionej gazami szlachetnymi i solami metalo-halogenowymi. Właściwości lamp wyładowczych zależą od ciśnienia gazu jak i częstotliwości impulsów elektrycznych. Lampy takie używają gazów szlachetnych jak argon, neon, krypton, ksenon lub ich mieszanki. Każdy gaz w zależności od jego struktury atomowej emituje specyficzne dla siebie długości fal, które powodują różne barwy emitowanego światła.


TOP w kategorii




Porównanie halogenów i ksenonów

W porównaniu do lamp halogenowych, lampy wyładowcze charakteryzują się lepszym natężeniem i rozkładem światła, a także wyższą trwałością. Są jednak o wiele bardziej skomplikowanym układem, zawierającym wiele elementów, przez co koszty ich produkcji są wyższe.

© Valeo

Norma homologacyjna ECE R99 określa tolerancje barwy dla lamp ksenonowych na wykresie chromatycznym. Celem jest uzyskanie na osi x wskaźnika 0,375 i 0,375 na osi y. Zakres tolerancji przedstawionej na wykresie odpowiada zakresowi pomiędzy 4000K a 5000K. W przypadku lamp halogenowych, tolerancja występuje w zakresie pomiędzy 3000K a 3550K.

© Valeo

Oświetlenie przyszłości?

Mimo stosunkowo niskiej trwałości żarówek, reflektory halogenowe uchodzą za rozwiązanie prostsze w produkcji i eksploatacji. W przypadku ksenonów, poza opisanym wyżej skomplikowaniem konstrukcji, problemem jest fakt, że kiedy są zabrudzone, emitują rozproszone światło. Powoduje to oślepianie nadjeżdżających pojazdów. Zjawisko to nie dotyczy jedynie lamp ksenonowych, jednak w ich przypadku efekt rozproszenia jest znacznie mocniejszy i zagraża bezpieczeństwu jazdy innych kierowców. Właśnie dlatego w europejskich pojazdach, systemy ksenonowe wymagają specjalnego wysokociśnieniowego czyszczenia, aby żadne zabrudzenie nie wpływało na bezpieczeństwo innych użytkowników drogi. Podnosi to znacząco koszty produkcji. W ostatnich latach, producenci oświetlenia stopniowo odchodzą od technologii ksenonowej, zwracają się ku tańszej i bardzo wydajnej technologii LED.

Źróło: Valeo

Udostępnij:

Drukuj





aE



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również