Renault testuje technologię dynamicznego ładowania samochodów elektrycznych DEVC

Renault devc © Renault

Udostępnij:

Zasięg oraz szybkość ładowania należą do najważniejszych parametrów samochodu elektrycznego. Być może jednak w przyszłości czynniki te stracą na znaczeniu. Renault uczestniczy w pracach nad rozwojem technologii dynamicznego, bezprzewodowego ładowania pojazdów elektrycznych.

Po wydłużaniu zasięgu samochodów elektrycznych oraz zwiększaniu szybkości ładowania, kolejnym krokiem w dziedzinie rozwoju transportu elektrycznego może być wprowadzenie technologii dynamicznego bezprzewodowego ładowania pojazdów elektrycznych (DEVC).

Pierwsze takie próby z modelami Renault już się odbyły. Na specjalnym torze w Satory (Francja) dwa Renault Kangoo Z.E. korzystały z ładowania podczas jazdy z prędkością 100 km/h. Była to część projektu FABRIC, w ramach którego firmy Qualcomm Technologies i Vedecom wbudowały w eksperymentalny tor główną część systemu DEVC, zaś Renault zamontowało drugą część systemu w dwóch seryjnych samochodach Renault Kangoo Z.E. Doświadczenia te udowodniły, że ładowanie podczas jazdy jest możliwe, nawet gdy pojazd porusza się z prędkością do 110 km/h.


Grupa Renault we współpracy z 32 partnerami z Europy uczestniczy w projekcie INCIT-EV, którego celem jest rozwój innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie ładowania samochodów elektrycznych. W drugiej fazie projektu, która rozpocznie się w drugim półroczu 2022 r., mają zostać zaprezentowane m.in. systemy dynamicznego ładowania indukcyjnego na obszarze miejskim w Paryżu we Francji oraz na obszarach podmiejskich/long-range w Wersalu we Francji.

Do 2022 r. na szwedzkiej wyspie Gotland, dzięki izraelskiemu start-upowi ElectReon, ma powstać trasa o długości ok. 1,6 km umożliwiająca bezprzewodowe ładowanie w czasie jazdy. Zapewni prąd dla elektrycznych autobusów i samochodów ciężarowych kursujących pomiędzy lotniskiem a centrum Visby, stolicy wyspy. Lokalne władze chcą w ten sposób ograniczyć emisję dwutlenku węgla.

Wdrażanie tego rodzaju rozwiązań na dużą skalę wciąż wiąże się jednak z różnymi wyzwaniami – wymaga współpracy między wieloma stronami w zakresie infrastruktury, ustalenia odpowiedniego rozmiaru urządzeń do ładowania, sposobu ich finansowania czy dostosowania technologii do zróżnicowanych potrzeb pojazdów poruszających się po drogach.


TOP w kategorii




Zanim technologia DEVC się upowszechni, popularyzacja transportu elektrycznego wciąż zależna jest m.in. od dostępności punktów ładowania czy zasięgu pojazdów elektrycznych. Obecnie samochody elektryczne są w stanie przejechać coraz więcej kilometrów na jednym ładowaniu. W przypadku nowego Renault ZOE zasięg wynosi 395 km (zgodnie z procedurą WLTP), a zasięg 145 km można uzyskać w zaledwie 30 minut (dzięki opcji szybkiego ładowania prądem stałym DC 50 kW).

Źródło: Renault

Udostępnij:

Drukuj





aE



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również