Rola mechanika przy wyborze oleju

Maciej Blum

Wyścigi motoryzacyjne, telewizja, prasa, serwisy internetowe. Oto główne media, w których lokowane są reklamy największych koncernów olejów silnikowych. A czy miejscem, gdzie najwięksi gracze rynku olejowego w Polsce mogliby prowadzić równie skuteczne kampanie promocyjne, nie mógłby być także warsztat samochodowy?

Według badań rynkowych to właśnie podmioty branży motoryzacyjnej, a więc warsztaty, ASO, sklepy i hurtownie motoryzacyjne mają przeważający udział w dystrybucji olejów silnikowych do finalnych odbiorców - czyli kierowców samochodów. Czy w takim razie warsztaty samochodowe mogą być nieodkrytą dotąd niszą dla umiejscowienia w niej reklamy środków smarnych? A co najlepsze: reklamy naprawdę skutecznej?
Rzut oka na rynek olejowy
Olej silnikowy to najważniejszy płyn eksploatacyjny w silniku samochodowym. Zapewnia jego prawidłową eksploatację, chroniąc jednocześnie przed zużyciem jego elementów. Sam olej powstaje w wyniku przeróbki ropy naftowej na dwa sposoby: syntezy chemicznej (w jej wyniku otrzymywane są oleje syntetyczne) oraz w procesie destylacji (tutaj produktem jest olej mineralny). To dzięki odpowiedniej bazie olejowej wykorzystanej przy produkcji oleju otrzymywane są trzy rodzaje tego produktu: mineralny, syntetyczny i półsyntetyczny, powstały w wyniku zmieszania oleju mineralnego z syntetycznym. Według badania Moto Scan 2011 przygotowanego przez Instytut Badawczy Qualifact polscy kierowcy najczęściej wybierają oleje mineralne (39%), dalej są półsyntetyczne (32,9%), a ostatnie - „syntetyki" (27%,8). W porównaniu z rokiem 2010 spadł odsetek osób kupujących oleje mineralne - z 38,5%, i syntetyczne - 26,7%, wzrósł za to półsyntetycznych - z 34,8%. Badanie Moto Scan 2011 podaje też, że wielkość tego rynku szacowana jest na ok. 72 mln litrów. Według Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu (wyniki jej badań przywołaliśmy w „autoEXPERCIE" nr 1/2012) w 2011 roku sprzedaż olejów silnikowych wzrosła aż o 0,5 mln m³ w porównaniu do roku 2010. Popyt na ten produkt utrzymuje się więc na stałym poziomie. 

Najdroższymi produktami na tym rynku są oleje syntetyczne. Jednak podobne do nich wymogi mają niektóre oleje półsyntetyczne, które są oczywiście tańsze od „syntetyków" - stąd też większe zainteresowanie nimi ze strony kierowców. Jednak jak pokazują dane uzyskane od portalu Skąpiec.pl, o ile kupowane są oleje półsyntetyczne, tak kierowcy wyszukują w Internecie częściej olejów syntetycznych. A wyszukiwarka cenowa pozwala im znaleźć taki olej często w cenie niższej niż ta, w jakiej jest on oferowany w sklepie detalicznym. Wyznacznikiem tego, jaki olej ma być wlany do silnika, powinna być zawsze instrukcja producenta samochodu. Najbardziej przestrzega się jej w przypadku aut nowych, do których zalecany jest przez nią olej syntetyczny lub półsyntetyczny. Jednak już w przypadku starszych aut kierowcy częściej wybierają olej mineralny. Ale to tylko teoria. Dla kierowców głównym wyznacznikiem tego, jaki olej wybiorą do swojego auta, jest bowiem najczęściej porada mechanika warsztatu samochodowego. Potwierdzają to dane dotyczące wyboru danego oleju ze względu na płeć, wiek i wykształcenie biorących udział w badaniu respondentów.

Mechanik ważnym ogniwem
Zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet podobnie istotna jest cena danego oleju. Jednak już w przypadku zasięgnięcia języka w tej sprawie u mechanika ucieka się do tego aż 23% kobiet i 18% mężczyzn. Podobnie ważną wskazówką jest dla nich zalecenie producenta pojazdu. W kwestii renomy marki olejowej było już mniej wskazań, a w przypadku wpływu reklamy na wybór - wskazało na nią zaledwie 1% mężczyzn i kobiet. Podobnie jest w przypadku wieku respondentów: im starszy kierowca, tym istotniejsza jest dla niego porada mechanika. Wraz z wiekiem coraz mniej istotna przy wyborze oleju staje się za to renoma marki tego produktu. Najbardziej interesująca dla producentów i dystrybutorów olejów grupa wiekowa, a więc ta w przedziale 30-40 lat, wydaje się równie niewrażliwa na reklamę. Za to duże zaufanie pokłada w poradzie mechanika - podobnie zresztą jak pozostali respondenci. Co ciekawe, najmniej ważne dla biorących udział w ankiecie we wszystkich badanych przedziałach wiekowych były: specyfikacje jakościowe oleju podane przez producenta na opakowaniu produktu (o to właśnie kierowcy pytają mechanika), jego dostępność w sprzedaży czy też jego wykorzystanie w sportach motoryzacyjnych. I podobnie jak w przypadku badania najważniejszego kryterium przy wyborze oleju pod względem płci pytanych osób także w tym przypadku wpływ reklamy na tę decyzję okazał się marginalny. Ciekawie prezentują się także wyniki badania, w którym pryzmatem, przez jaki badano poszczególne kryteria wyboru oleju, było wykształcenie respondentów. O ile - podobnie jak poprzednio - cena odgrywa w tym przypadku dużą rolę przy wyborze produktu, to na podobnym, wysokim poziomie kształtuje się kryterium wyboru, jakim jest porada mechanika. Interesujące jest też to, że częściej z instrukcji producenta samochodu korzystają osoby z tytułem magistra aniżeli te mające wykształcenie podstawowe. Renoma marki olejowej ważniejsza jest z kolei dla tej pierwszej grupy respondentów. Pozostałe kryteria kształtują się podobnie jak w poprzednich tabelach. Stąd płyną następujące wnioski: po pierwsze, im starsze auto, tym mniej ważne są dla kierowcy zalecenia nie tylko producenta auta, ale też mechanika dokonującego obsługi w kwestii wyboru konkretnego oleju (podobnie jest z jego ceną: im więcej lat ma samochód, tym tańszy produkt wlewają klienci do silnika). Po drugie, w przypadku coraz starszego pojazdu coraz większą rolę odgrywają wcześniejsze doświadczenia kierowcy. Marka oleju wymieniana jest dopiero jako kolejne kryterium wyboru po poradzie warsztatowca, cenie, doświadczeniach kierowcy czy zaleceniach producenta auta. Jak więc wynika z powyższych danych, dla respondentów najważniejszym źródłem o olejach silnikowych są pracownicy warsztatów i stacji serwisowych. Liczba wskazań na ten segment jest zaskakująca: niemal 80% pytanych wskazało właśnie na mechaników jako głównych pomocników w wyborze oleju, jaki powinni wlać do silnika swojego auta. Jako kolejne, ważne źródła informacji wymienili porady znajomych i rodziny oraz artykuły ukazujące się w prasie motoryzacyjnej. Jakie stanowisko w obliczu tych - być może dla niektórych zaskakujących - danych zajmują producenci i dystrybutorzy olejów silnikowych? Bo może zbyt szerokim łukiem omijają oni warsztaty i punkty serwisowe, jakby nie dostrzegając roli mechanika samochodowego przy wyborze oleju? Roli, jak widać, trudnej do przecenienia. Zapytani przez nas przedstawiciele największych firm olejowych mówią jednak, że wiedzą, jak ważna jest opinia mechanika podczas wizyty kierowcy w warsztacie. [...]

Magdalena Mania-Jungiewicz

Raport o rynku olejów silnikowych w Polsce i roli mechanika w wyborze tych produktów przez kierowców w najnowszym „autoEXPERCIE" 3/2012.

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę