Rozmiar ma znaczenie

Maciej Blum
18.12.2014

Nie każdy warsztat jest wyposażony w duży podnośnik pozwalający na podniesienie całego samochodu. Jeśli nawet tak jest, to nie zawsze konieczne jest jego użycie. Za pomocą mniejszych i podręcznych podnośników można ułatwić sobie wiele prac serwisowych.

Podnośniki przenośne to z definicji wszystkie urządzenia podnoszące, które można przenosić bądź przestawiać. Oznacza to, że można z nich korzystać w wielu miejscach, a nie tylko w jednym, jak ma to miejsce w przypadku podnośników kolumnowych czy nożycowych przymocowanych na stałe do posadzki.

Najważniejszy jest udźwig
Podnośniki przenośne można podzielić na wiele sposobów. Najważniejszy jednak jest ich udźwig, który w najmniejszych egzemplarzach nie jest mniejszy niż 750 kg, co pozwala na sprawne podniesienie koła podczas jego wymiany. Większe mogą mieć nawet 16 lub 25 ton udźwigu i umożliwiają podniesienie osi samochodu ciężarowego wraz z załadunkiem. Podział ze względu na udźwig jest jednym z kryteriów wyboru podnośnika przenośnego. Kolejnym równie ważnym jest rodzaj podnośnika, czyli sposób jego działania.
Na wyposażeniu samochodów najczęściej znajduje się przenośny podnośnik śrubowy. Nie jest to jednak rodzaj chętnie stosowany na co dzień w warsztatach, ponieważ nie jest on przeznaczony do pracy ciągłej ani do wykorzystania profesjonalnego. Jego konstrukcja nie wytrzymałaby po prostu pracy w serwisie - nadaje się on raczej do okazyjnej wymiany przebitej w trasie opony.

„Żaba” też się przyda
Do zastosowań warsztatowych konieczny jest podnośnik, który będzie w stanie pracować z większą częstotliwością i który będzie odporny na uderzenia czy zanieczyszczenia.
Najczęściej używanymi w warsztacie podnośnikami są hydrauliczne-teleskopowe oraz potocznie zwane „żaby". Pierwsze z nich są niewielkie i zapewniają duży udźwig. Ich działanie polega na zasadzie naczyń połączonych. To oznacza, że za pomocą dźwigni uruchamia się mały tłok, który przepompowuje olej hydrauliczny do dużego cylindra, z którego wysuwa się siłownik podnoszący. Różnica powierzchni tłoka pompy i tłoka siłownika podnoszącego mówi nam o przełożeniu hydraulicznym i przekłada się bezpośrednio na udźwig podnośnika. W skrócie wygląda to tak, że im większą średnicę ma siłownik, tym większy ma udźwig. Podobnie jest też ze średnicą tłoka poruszanego dźwignią. Im jest ona mniejsza, tym podnośnik jest w stanie więcej podnieść.
Ogólnie zwane „żaby" to podnośniki w wielu sytuacjach wygodniejsze od teleskopowych mimo ich większej masy. To dzięki długiemu uchwytowi służącemu do napędu tłoka pompy oraz kółkom w podstawie możliwe jest wygodne przemieszczanie tych podnośników i wsuwanie pod samochód. Pozwalają na podniesienie nawet bardzo nisko zawieszonych samochodów dzięki nisko umieszczonej stopie podnośnika.
Innym rodzajem popularnej "żaby" jest podobny podnośnik pneumatyczny stosowany w wielu zakładach wulkanizacyjnych. W nim medium roboczym jest powietrze z instalacji wysokiego ciśnienia. Powietrze to zostaje wtłoczone do miecha gumowego podnoszącego samochód. Opuszczenie podnośnika odbywa się przez wypuszczenie powietrza z miecha. Zaletą tych podnośników jest szybkość działania i prostota. Do cięższych pojazdów stosuje się podnośniki pneumatyczno-hydrauliczne, które są napędzane sprężonym powietrzem.

Przenośne, ale nie do końca
Czy jednak wszystkie podnośniki, które nie są przykręcone do podłogi są podnośnikami przenośnymi? Nie wszystkie z nich z łatwością można podnieść, ale udaje się je z powodzeniem przemieścić, co pozwala na ich wykorzystanie nawet poza bramami warsztatu. Podnośnikami z gatunku tych cięższych są podnośniki jednokolumnowe, które co prawda da się przemieścić, ale są one dość ciężkie. Wymagają one ponadto zasilania zewnętrznego, więc nie można ich zaliczyć do jednostek samodzielnych.
Lekkie podnośniki jednokolumnowe pozwalają na znaczne uniesienie pojazdu, tak że bezproblemowy staje się dostęp do całego podwozia i wszystkich elementów zamontowanych na nim. Niektóre podnośniki jednokolumnowe przystosowane są do wzajemnej współpracy. Jest to możliwe dzięki połączeniu ich przewodem komunikacyjnym, który umożliwia synchronizację kilku kolumn oraz ich jednoczesne uruchamianie. W najnowszych rozwiązaniach synchronizacja przebiega drogą bezprzewodową, a jedynymi przewodami, jakie muszą być doprowadzone do każdej z kolumn, są przewody zasilające.
Dzięki synchronizacji prędkości przesuwu, wysokości podnoszenia oraz uruchamiania podnośników możliwe jest równe podnoszenie pojazdów wieloosiowych. Przy tym nie muszą być to konstrukcje sztywne. Podnośniki te zachowują się jak platforma, w związku z czym wszystkie koła podnoszonego pojazdu znajdują się na tym samym poziomie.

Trudny wybór
Podczas wyboru podnośnika do warsztatu warto przeanalizować charakterystykę pracy oraz dostępność mediów. Może się okazać, że korzystniejsze będzie kupno podnośnika pneumatycznego i doprowadzenie do niego dodatkowego zasilania niż kupno podnośnika typu „żaba" i obawa, że podczas jego obsługi pracownik przez przypadek dźwignią uszkodzi lakier na drzwiach pojazdu klienta.
Jeśli jednak konieczne będzie kupno podnośnika niezależnego od zewnętrznych źródeł energii, to pozostają do wyboru konstrukcje hydrauliczne lub typowo mechaniczne, które niestety wymagają od pracownika użycia pewnej siły do ich obsługi.

Maciej Blum

O Autorze

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę