Rynek części zamiennych do pojazdów ciężarowych

Maciej Blum
5.11.2018

O zmianach na rynku części zamiennych z segmentu pojazdów ciężarowych, panujących tendencjach, częściach oryginalnych oraz zamiennikach rozmawialiśmy z Robertem Kwiatkowskim, Branch Managerem Europart Polska.

Czy widoczne są jakieś istotne zmiany na rynku części zamiennych do pojazdów ciężarowych w związku z nowymi technologiami, zmieniającym się prawem, nowymi normami emisji zanieczyszczeń etc.?

Rynek części samochodowych w Polsce jest interesujący i coraz bardziej wymagający. Powody są oczywiste: wprowadzanie nowych towarów, zapełnianie luki w dostępności towarowej (zamienniki do rynku OE), wzmożona konkurencja, rosnące oczekiwania klientów. Dodatkowo rozpoczynają się procesy, które prowadzą do konsolidacji rynku. Jest ona efektem zmian, na którym mali dystrybutorzy nie są w stanie konkurować z głównymi graczami szerokością oferty, natychmiastowym wprowadzaniem nowości towarowych, stałą dostępnością produktów, szybkością dostaw i jakością obsługi. W ostatnich latach coraz częściej dystrybutorzy wprowadzają na rynek certyfikowane produkty pod prywatnymi markami, które zyskują coraz więcej zwolenników. Trend w ten będzie utrzymywał się pod warunkiem, że jakość części będzie na odpowiednio wysokim poziomie. Rynkową rywalizację wygrywają ci dystrybutorzy, którzy mają kompleksową ofertę: nie tylko części (bo dostęp do nich jest stosunkowo łatwy), ale także sprzęt, informację techniczną, wiedzę, szkolenia, siłę sieci warsztatowej.

Jak wygląda kwestia doboru części – czy właściciele pojazdów wolą skorzystać z tańszych części, czy z droższych i mieć "spokój" na dłużej?

Oryginalne części przeznaczone na pierwszy montaż fabryczny dostępne są w autoryzowanych stacjach obsługi i są sygnowane konkretną marką samochodu. Takie elementy wyróżnia niestety wysoka cena, co w obecnych czasach dla wielu użytkowników jest nie lada problemem. Rozwiązaniem tej sytuacji jest szeroki wybór zamienników. Dość powszechne jest jednak przekonanie, że są to elementy gorszej jakości o skróconym czasie eksploatacji, co nie koniecznie jednak musi być prawdą. Grupa części określanej jako zamienniki Premium to te same części co tzw. oryginały, produkowane są najczęściej na tych samych liniach montażowych a zasadniczą różnicą pomiędzy nimi jest to, że nie są "znakowane" konkretną marką samochodową. Dostarczane są one przez wyspecjalizowane firmy mające ugruntowaną pozycję na rynku części wtórnych od wielu lat. Oferowane przez nich elementy wykonane są z dobrych materiałów oraz najczęściej posiadają odpowiednie certyfikaty w pełni dopuszczające je do eksploatacji. Oferta tych części jest szeroka i w efekcie klient może wybrać produkt o bardzo dobrej jakości i niskiej cenie. Sprzedawanie części tanich, niskiej jakości zupełnie się nie opłaca. Przede wszystkim dostawca traci zaufanie klientów a koszty reklamacji czy też odszkodowań za awarie spowodowane stosowaniem złych jakościowo podzespołów, najczęściej przewyższają zyski. Dlatego dystrybutorzy powinni oferować produkty gwarantujące poprawną i bezpieczną eksploatację.

Zamienniki kontra OE. Czy różnią się wyraźnie jakością, czy różnica dotyczy głównie ich ceny?

Zamienniki słabej wartości często do złudzenia przypominają oryginały, jednak ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Na rynku oferta kuszących niską ceną zamienników jest ogromna, a niektórzy użytkownicy ciągle, zupełnie niesłusznie mylą je z pełnowartościowymi, legalnymi produktami. Zamienniki słabej jakości nie posiadają żadnych certyfikatów a używanie ich często doprowadza do poważnych awarii których usunięcie bywa bardzo kosztowne. Tak może dziać się w przypadku elementów elektrycznych czy podzespołów, których wytrzymałość jest kilkakrotnie niższa niż produktów oryginalnych - przedwczesne, nieoczekiwane zużycie najczęściej kończy się zniszczeniem współpracujących elementów. Bardzo niska jakość części podrabianych przekłada się także na radykalne obniżenie bezpieczeństwa jazdy szczególnie, gdy chodzi o elementy układu hamulcowego czy też jezdnego. Aby uniknąć kupna podrabianych części, pierwszym sygnałem ostrzegawczym powinna być nienaturalnie niska cena. Najpewniejszym jednak źródłem informacji są certyfikaty jakości udostępniane przez dystrybutorów. Najwięksi dystrybutorzy części zamiennych sami dodatkowo weryfikują ich jakość. Często dysponują własnym laboratorium, w którym testowany jest każdy nowy asortyment podzespołów, co daje to gwarancję oferowania towaru wyłącznie wysokiej jakości.

Czy można spróbować określić jakiś schemat, kto naprawia na tanich i słabych jakościowo częściach, a kto na droższych i lepszych?

Samochodowy rynek części zamiennych jest ściśle związany z wielkością parku samochodowego. Najważniejsze jego parametry to:

  • struktura parku samochodowego – starszy park samochodów oznacza sprzedaż tańszych części
  • wymagane normy emisji spalin - większy udział samochodów przekłada się na większą sprzedaż droższych części – technologicznie zaawansowanych
  • kultura techniczna kierowców - wyższa kultura techniczna równa się większej dbałości o stan techniczny samochodu
  • stan dróg - szczególnie wpływa na wielkość sprzedaży w rynku zawieszenia

Wskaźniki efektywności transportu bardzo łatwo dają obraz ekonomicznego oraz efektywnego wykorzystania środków transportowych. Opłacalność transportowa, utrzymywanie w gotowości taboru oraz maksymalnego wykorzystania jego potencjału definiuje nam potrzeby z rynku części zamiennych. Wskazanie prowadzi tylko i wyłącznie do sprawdzonych oraz certyfikowanych części, elementów oraz podzespołów.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę