Samochód REE, czyli koło wynalezione na nowo

REE
10.7.2019

Firma REE z Tel-Awiwu dokonała czegoś niemożliwego – wynalazła jedno z najważniejszych odkryć w historii na nowo. Oczywiście jest w tym odrobina przesady, ale tak odważnego i nowoczesnego podejścia do wykorzystania koła w motoryzacji nie było od bardzo dawna.

Samochód-deska od REE

Izraelczycy pochwalili się projektem samochodu-deski, który większość swoich podzespołów skrywa we wnękach koła, pozostawiając ogromną przestrzeń na podłodze, w której mieści się bateria. Koła natomiast skrywają wszystkie potrzebne komponenty do jeżdżenia samochodu: silnik, układ sterowniczy, zawieszenie, skrzynię biegów czy hamulce.

Daniel Barel, dyrektor generalny REE, jest zdania, że projektując samochody elektryczne, nie można wzorować się na rozwiązaniach stworzonych dla samochodów spalinowych. Dlatego też jego firma stworzyła nowoczesną platformę, która może posłużyć wszelkim pojazdom – od wózka golfowego przez supersamochód po dostawczego vana czy samochód off-roadowy.

© REE

Jak działa REE?

Taka uniwersalność jest efektem schowania wszystkich mechanicznych części samochodu we wnękach jego kół. Barel powiedział, że cała konstrukcja opiera się na czterech filarach. Pierwszy to modułowość, by umożliwić nieograniczony zakres przyszłych ulepszeń. Drugim jest oszczędność miejsca, która projektantom pojazdów dostęp do zdecydowanie większej ilości miejsca do wykorzystania na podwoziu. Trzeci filar to wydajność energetyczna, która zmaksymalizuje zasięg samochodu na jednym ładowaniu baterii, a czwarty to niewielka waga konstrukcji, wliczając w to zredukowanie masy nieresorowanej.

Bardzo prosty wygląd konstrukcji REE sprawia, że technologia do jej stworzenia musiała być bardzo skomplikowana. Każde z kół jest osadzone w lekkiej obręczy i połączone przez zwarte zawieszenie i układ kierowniczy do równie zwartego silnika elektrycznego i skrzyni biegów. Wszystko w tym systemie jest uruchamiane elektronicznie, a każde koło zbiera i przekazuje informacje do systemu głównego.

O niezwykłym zaawansowaniu sprzętu od REE i innowacyjnym podejściu świadczy chociażby skrzynia biegów, która w klasycznym wydaniu może ważyć od 100 do 200 kilogramów i mieć długość od 1 do 1,5 metra. Inżynierom z Izraela udało się stworzyć skrzynię biegów, która waży 6 kilogramów i ma 16 centymetrów szerokości, co jest niezwykłym osiągnięciem w branży motoryzacyjnej.

Czym może się stać?

© REE

Co ciekawe, każdy moduł koła w platformie może wyglądać inaczej w zależności od potrzebnego zastosowania. Można więc dostosować je pod samochód sportowy, który w 3 sekundy rozpędza się do 98 km/h czy samochód z napędem 4x4 z aktywnym zawieszeniem.

Projekt jest stale rozwijany, a jego twórcy mają nadzieję, że zacznie być wykorzystywany przez różnych producentów samochodów.

Źródło: Newatlas

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę