Samochody elektryczne w fabryce Michelin

Michelin
14.10.2019

Olsztyński Michelin przechodzi na transport samochodami elektrycznymi. Wymiana floty rozpoczyna się od zakupu dwóch Renault ZOE, wyposażonych w specjalne opony do pojazdów elektrycznych - Michelin Energy E-V. W fabryce powstanie kilka stacji ładowania aut elektrycznych. Kolejne samochody elektryczne przyjadą do fabryki jeszcze w tym roku. Olsztyński Michelin wprowadził od października także inne proekologiczne rozwiązanie -  transport intermodalny - polegający na połączeniu transportu kolejowego i kołowego w transporcie opon, co przyczynia się do zmniejszenia emisji spalin. 

Energooszczędna opona Michelin Energy E-V dla elektrycznego samochodu Renault ZOE to efekt wieloletniego programu badań i innowacji prowadzonego przez Michelin wspólnie z Renault. Najnowszy Renault ZOE może pokonać na jednym ładowaniu około 300 km. Z testów wynika, że zastosowanie w pojazdach opon przystosowanych do aut elektrycznych pozwala zwiększyć zasięg samochodu o 6%.

Fabryka przyjazna środowisku

To kolejne ekologiczne projekty olsztyńskiego zakładu. Dzięki inwestycjom środowiskowym, fabryce udało się zmniejszyć zużycie wody o połowę. Trwa budowa ciepłowni gazowej, która będzie wytwarzać energię zgodnie z przyszłymi bardziej restrykcyjnymi, europejskimi normami ochrony środowiska. Przyjazna dla środowiska ciepłownia gazowa ograniczy, a w przyszłości wyeliminuje, istniejące w fabryce węglowe źródła energii. Projekt będzie realizowany w kilku etapach. Pierwszy to uruchomienie jeszcze w tym roku kotła gazowego.

Fabryka Michelin w Olsztynie wprowadza też podejście 4R: Reduce, Reuse, Recycle, Renew (ograniczać, używać ponownie, poddawać recyklingowi i odnawiać), dzięki której można realizować tzw. gospodarkę o obiegu zamkniętym mającą na celu ochronę zasobów naturalnych na każdym etapie procesu produkcji. Zakres gospodarki o obiegu zamkniętym jest jednak znacznie szerszy i obejmuje wszystkie procesy i działania firmy, od przygotowania specyfikacji produktu do wyboru materiałów oraz metod produkcji. Odpady z jednych procesów są wykorzystywane jako surowce dla innych. Minimalizuje to zużycie surowców i ilość odpadów oraz zmniejsza emisję i utratę energii. Istotą strategii 4R są nowe sposoby utylizacji i ponownego wykorzystania produktów, tak by użytkować je przez jak najdłuższy czas przed przeznaczeniem do recyklingu.

Fabryka angażuje się też w edukację ekologiczną – również wśród swoich pracowników i ich rodzin. Przykładem był tegoroczny piknik „Włącz Eco z Michelin” dla 10 tysięcy osób, podczas którego pokazano wiele inicjatyw, które w codziennym życiu możemy wykorzystać na rzecz zmiany świadomości społecznej dotyczącej zasobów i zapobiegając powstawaniu odpadów.

Innowacyjne opony do aut elektrycznych Michelin Energy E-V

© Michelin

Opony odpowiadają za 30% energii zużywanej przez pojazdy elektryczne. Ich kluczowa rola w zwiększaniu efektywności samochodu wynika z faktu, że przy każdym kontakcie z jezdnią opona ulega odkształceniu, co powoduje jej nagrzewanie i utratę części energii przesyłanej przez silnik. Redukcja tego zjawiska powoduje zmniejszenie zużycia energii przez pojazd. Technologia Michelin wykorzystana w Michelin Energy E-V idzie o krok dalej – podczas standardowej jazdy opony nagrzewają się w niewielkim stopniu, tym samym redukując zużycie energii, natomiast w czasie hamowania powierzchnia bieżnika rozgrzewa się szybko, poprawiając przyczepność i skracając przez to dystans hamowania.

Źródło: Michelin

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę