Silnik Ford EcoBoost

Ford
30.9.2011
Nowy C-Max jest pierwszym modelem Forda na świecie, który został wyposażony w nowy silnik Ford EcoBoost o pojemności 1,6 litra. Czterocylindrowy silnik Ford EcoBoost jest nową generacją wysokowydajnych silników o zmniejszonej pojemności i niskiej emisji dwutlenku węgla. Nowy silnik 1,6 l oferuje m.in. zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla o 20% w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi o większej pojemności i podobnej mocy.
Mikołaj Małecki, Dyrektor zarządzający firmą Auto-Boss: – Ford wprowadza całą gamę silników EcoBoost w nowych modelach Forda, C-Maxie i Grand C-Maxie. Do wyboru są dwie wersje silnika 1,6 l Ford EcoBoost o mocy 150 lub 180 KM. Obie charakteryzują się imponującą mocą maksymalną wynoszącą 240 Nm już przy 1600 obrotów na minutę.

Z czego zbudowany jest silnik EcoBoost?
Silnik 1,6-litrowy Ford EcoBoost jest lekką konstrukcją z aluminium. Dolny fragment ma sztywny i lekki blok cylindrów w formie odlewu ciśnieniowego, zespoloną pokrywę łożysk głównych i użebrowaną miskę olejową. W silniku tym wykorzystano trzy kluczowe technologie:
– wtrysku bezpośredniego za pomocą centralnie zamontowanych wysokociśnieniowych wtryskiwaczy. Wtryskuje on paliwo w małych, dokładnych dawkach pod ciśnieniem do 200 barów: rozmiar kropli nie przekracza zazwyczaj 0,02 mm, czyli jednej piątej grubości włosa ludzkiego;
– turbosprężarkę z wirnikiem o małym momencie bezwładności, obracającym się z prędkością przekraczającą 200 000 obrotów na minutę. Zapewnia ona taki sam moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej, jak w najnowszych silnikach wysokoprężnych. Ponadto umożliwia płynne i dynamiczne osiągi w całym zakresie prędkości silnika.
– zmienne fazy rozrządu, niezależnie dla zaworów ssących i wydechowych. Zapewnia to optymalizację przepływu gazu przez komorę spalania w każdej prędkości obrotowej silnika.

System Ti-VCT  wykorzystuje różnicę między kolektorem ssącym a wydechowym, by zwiększyć przepływ chłodniejszego, świeżego powietrza przez silnik przy niskiej prędkości. Powoduje to zwiększenie momentu obrotowego i umożliwia przyspieszenie obrotów turbosprężarki.

Dzięki temu zwiększone zostają osiągi i zapewniony jest dużo bardziej efektywny proces spalania w całym zakresie pracy silnika – polegający zwłaszcza na zmniejszeniu strat tarcia i innych strat niemożliwych do uniknięcia. Silnik 1,6 l Ford EcoBoost ma małą pojemność w stosunku do tradycyjnych silników Duratec o pojemności 2 l, które zastępuje.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę