PETRONAS w Formule 1: matematyka zwycięzców

Siódmy tytuł PETRONAS w Formule 1 wśród konstruktorów PETRONAS
9.11.2020

Po Grand Prix Formuły 1 na torze Imola zespół Mercedes-AMG PETRONAS Motorsport ma na koncie 104 wygrane podczas 11 lat współpracy. To zwycięstwo przypieczętowało rekordowy, siódmy z rzędu tytuł mistrzowski w klasyfikacji konstruktorów, a ekipa nie zamierza spoczywać na laurach i ma w planach ustanawianie kolejnych rekordów.

Następny wyścig Formuły 1, na torze w Stambule, zbliża się wielkimi krokami. Po wyrównaniu i pobiciu rekordu zwycięstw Michaela Schumachera na zawodnika zespołu Mercedes-AMG PETRONAS Motorsport, Lewisa Hamiltona, czekają kolejne wyzwania. Wciąż jest sporo punktów do zdobycia, można dalej śrubować także rekordy zdobytych pole position, miejsc na podium czy najszybszych okrążeń podczas wyścigu. Historia współpracy marek PETRONAS i Mercedes-Benz to niekończące się pasmo sukcesów.

Trudne do pobicia: podwójne 6, za chwilę 7

Sześć – właśnie tyle tytułów z rzędu, zarówno w klasyfikacji kierowców, jak i konstruktorów, ma na koncie zespół Mercedes-AMG PETRONAS Formula One. A właściwie miał, bo po wyścigu na torze Imola ekipa przypieczętowała dominację w kolejnym sezonie, zdobywając siódmy tytuł wśród konstruktorów. PETRONAS, dostawca najwyższej paliw, olejów i innych płynów jest dumny z tych niewiarygodnych osiągnięć. Niesamowita passa wciąż trwa – już w Turcji Lewis Hamilton może dołożyć do tego siódme zwycięstwo w klasyfikacji kierowców. A właśnie taki numer – podwójną siódemkę – ma na swoim bolidzie partner Anglika, Valtteri Bottas. Czy to jakiś znak?

Piątka na torze: 53 – 104 – 116 – 201 – 213

Oczywiście, po kolejnym weekendzie wyścigowym te liczby zapewne się zmienią. Jeśli tak się stanie, GP Turcji będzie kolejnym rozdziałem w historii współpracy pełnej sukcesów. 53 razy kierowcy bolidów Mercedesa zajmowali dwa pierwsze miejsca na podium. 104 razy wygrywali wyścig, 116 razy zdobywali pole position. 201 razy startowali z pierwszej linii i 213 razy kończyli wyścig na podium. Te liczby zapierają dech w piersiach, a podczas każdego wyścigu na torze było obecne mobilne laboratorium PETRONAS, które wspomagało zespół podczas walki. Począwszy od wtorku aż po flagę z szachownicą w niedzielne popołudnie inżynierowie PETRONAS obserwują na monitorach parametry wszystkich płynów w bolidach. Są one synonimem wydajności, osiągów i niezawodności na najwyższym poziomie, o czym można się przekonać w każdym wyścigu.

Zmieńmy skalę: Miliony i… miliardy

Na torze PETRONAS tworzy kolejną serię liczb, które zapierają dech w piersiach. Systemy telemetryczne zespołu zapisały ponad 3,9 mln zmian biegów, ponad 13 mln pokonanych zakrętów i 3,2 miliarda wtrysków paliwa. Te niewiarygodne dane idealnie podkreślają doskonałość paliwa PETRONAS Primax, wytrzymałość olejów PETRONAS Syntium i niezawodność płynów PETRONAS Tutela.

Z toru na drogi: 750, a na tym nie koniec…

Ponad 750 rozmaitych płynów PETRONAS zostało opracowanych i przetestowanych we współpracy z zespołem Mercedes-AMG PETRONAS Formula One od roku 2010 do dziś. Dzięki temu inżynierowie PETRONAS mieli okazję sprawdzić w ekstremalnych warunkach nowe produkty, zanim trafiły do milionów samochodów na całym świecie. Były to przede wszystkim paliwa, oleje silnikowe i inne płyny.

Fantastyczna trójka: paliwo, olej silnikowy i przekładniowy

Podczas każdego weekendu wyścigowego inżynierowie PETRONAS pobierają i sprawdzają średnio 200 próbek oleju silnikowego i oleju przekładniowego. Dodatkowo kontrolują ponad 30 próbek paliwa. Program opracowywania i badania paliw i olejów został uruchomiony w 2010 roku, gdy powstał zespół Mercedes-AMG PETRONAS Formula One. Od tamtej pory ekipa ma na koncie niesamowite sukcesy, a od siedmiu lat zdecydowanie dominuje w tym sporcie. A liczby? Tylko to potwierdzają.

Źródło: Petronas Lubricants

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę